ایرانِ کوچک در قلب تورنتوی کانادا

به گزارشافکارنیوز،پایگاه کانادایی دِ استار طی گزارشی نوشت: از زولبیا بامیه گرفته تا انواع غذاهای ایرانی را می توان در پلازای ایرانی تورنتو پیدا کرد. اینجا را می توان ایران کوچک نامید. پلازای ایرانی هر روز میزبان ایرانی ها و خارجی های علاقمند به فرهنگ و غذاهای ایرانی است.
علی کرباسی، ۷۲ ساله که در سال ۲۰۰۲ از ایران به کانادا مهاجرت کرده و هر از گاهی به اینجا سر می زند می گوید: «هر چیزی که شما در ایران پیدا می کنید، می توانید اینجا بیابید.» وی با دوستانش ملاقات می کند، به همسرش کمک می کند تا شیرینی های خانگی اش را برای فروش به کافه تحویل بدهد و در اینجا قدم می زند.

علی می گوید: «اینجا مثل وطن می ماند.»

کیکاووس حسین زاده، ۶۰ ساله از ۱۰ سال پیش شروع به گسترش این مرکز خرید ایرانی کرده است. از زمانی که کیکاوس شروع به رونق بخشیدن به این مرکز خرید کرده، پلازا هر روز شلوغ تر و شلوغ تر شده است. در هر ساعت از روز، پارکینگ مرکز خرید بیش از ۱۰۰ خودرو را در خود جای داده است.

۴۰ مغازه ایرانی شامل دندانپزشکی، صرافی، جواهرفروش، آژانس مسافرتی، کافه، حسابدار، خدمات مهاجرتی، آموزشگاه رانندگی و فست فود با غذاهای حلال در این مرکز خرید فعال هستند.
حسین زاده می گوید، اجاره مغازه ها به شدت افزایش یافته است. وی افزود: «(زمانی که این کار را شروع کردم) همه به من گفتند، اینجا ورشکست خواهی شد.»

«من به آنها گفتم، قصد دارم اینجا را به مشهورترین و گرانترین مرکز خرید شهر(تورنتو) تبدیل کنم. هیچ کس باورش نمی شد. اما الان تقاضای بسیار زیادی در اینجا وجود دارد.»
مسعود دریانی، مدیر کافه ایرانی پلازا می گوید، ماه شلوغی را پشت سر گذاشته است، زیرا مردم زیادی پس از افطار به اینجا می آمدند.
وی اضافه می کند، توریست های زیادی به اینجا می آیند. تعداد آنها معمولا در فصل تابستان کاهش می یابد.
همه می دانند که وقتی به تورنتو سفر می کنند، باید یک سری به پلازای ایرانی بزنند.