اقتصادی - اقتصاد و بازار
اکبر هریسچیان‌ از امریکا به عنوان اصلی‌ترین واردکننده فرش دستباف و بزرگترین بازار صادراتی ایران نام برد و گفت: ‌زمان پایان این تحریم مشخص نیست.
به گزارش شبکه ایران از اتاق ایران، وی درعین حال تصریح کرد که ‌گروهی از صادرکنندگان با اطلاع از تصمیم اخیر آمریکا در ماه‌های اخیر محموله‌های بسیاری را برای صادرات به آمریکا تدارک دیدند و در زمان حاضر فرش بسیاری برای صادرات در گمرک وجود دارد.
رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف به ایرنا می‌گوید که پیشتر و در دوران رونالد ریگان رییس جهموری اسبق آمریکا واردات فرش دستباف ایران به این کشور ممنوع اما پس از ۱۴ سال این ممنوعیت رفع شد.
این فعال بخش خصوصی افزود: ‌ در زمان تحریم فرش دستباف ایران تاجران، ‌کالای خود را از طریق کانادا به آمریکا ارسال می‌کردند.
هریسچیان با بیان اینکه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش نگران اقدام مشابه اروپا بعنوان دومین بازار صادراتی بودند، افزود: ‌خوشبختانه اروپا تاکنون اقدامی در این خصوص نکرده و فرش ایران برای ورود به این قاره ممانعتی پیش رو ندارد.
یادآور می‌شود در زمان حاضر واردات پسته و خاویار ایرانی به آمریکا ممنوع است.
وی درباره افزایش ۴۱ درصدی فرش دستباف در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن نیز گفت: عمده دلیل افزایش مربوط به تلاش تجار برای صادرات بیشتر فرش دستباف به امریکا است.
همچنین در چهارماه نخست امسال مجموع صادرات فرش دستباف ۵/۱۵۱ میلیون دلار با دو هزار و ۴۴۰ تن وزن اعلام شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی ۱۰/۴۱ و وزنی ۵/۴۷ درصد رشد را نشان می‌دهد.
میزان صادرات فرش دستباف در چهارماه سال گذشته ۵/۱۰۷ میلیون دلار با وزن یک هزار و ۶۶۰ تن اعلام شده است.