ورود روسیه به بازار پسته ایران

به گزارشافکارنیوز،رویترز اظهار کرد: در جدیدترین کشمکش تحریمی بر سر حمایت مسکو از جدایی طلبان اوکراین، روسیه تهدید به ممنوع کردن واردات مرغ از آمریکا کرده است. این اقدام، شرکت های تولید کننده محصولات کشاورزی را نسبت به تبعات این رویارویی نگران کرده است. رویارویی بین آمریکا و روسیه پیش از این تجارت محصولاتی نظیر سویا، گوشت گاو، انواع میوه و پسته تولید کالیفرنیا را با مشکل مواجه کرده است.

به دنبال اعمال تحریم های تجاری از سوی آمریکا پس از سرنگونی هواپیمای خطوط هوایی مالزی در ماه گذشته، روسیه نیز با اعمال محدودیت تجارت مواد غذایی به این تحریم ها پاسخ داده است. ظاهرا مسکو قصد دارد مرغ های آمریکایی را نیز به سویای اوکراینی و دیگر محصولاتی که واردات آنها به روسیه ممنوع شده، اضافه کند.

شرکت ساندرسون فارمز، سومین شرکت بزرگ تولید کننده مرغ در آمریکا یکی از شرکت هایی است که در حال آماده شدن برای واکنش به این اقدام احتمالی روسیه است.
مایک کاکرل، مدیر امور مالی شرکت ساندرسون گفت، روسیه از طریق تهدید به محدود کردن واردات مرغ، «از تجارت خارجی به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده می کند.»

اقدام روسیه در محدود کردن تجارت محصولات کشاورزی می تواند نشانه ای از بالا گرفتن تنش بین واشنگتن و مسکو باشد. بر اساس آمارهای موجود، روسیه در سال گذشته، حدود ۱.۳ میلیارد دلار مواد غذایی و محصولات کشاورزی از آمریکا وارد کرد که حدود ۱۱ درصد کل صادرات آمریکا به این کشور را تشکیل می داد.

پیتر ولازاکیس، هماهنگ کننده بازار صادراتی در اتحادیه پسته کاران آمریکا گفت، پسته کاران آمریکایی که روسیه را هفتمین بازار بزرگ صادراتی خود می دیدند، امسال به دلیل تنش های سیاسی شاهد نصف شدن صادرات پسته به این کشور بوده اند.
ولازاکیس افزود، صادر کنندگان پسته «یک نگرانی بجا» در مورد احتمال بروز اختلال در مبادلات تجاری دارند.

روسیه ممکن است برای تامین پسته مورد نیاز خود به ایران، دومین تولید کننده بزرگ پسته در جهان رو بیاورد.
شرکت های بزرگ تجارت غلات نیز از افزایش تنش ها بین روسیه و آمریکا تاثیر پذیرفته اند.