بدبینی مصرف کنندگان به تولیدات لبنی

به گزارشافکارنیوز،هر از گاهی مباحثی مبتنی بر آلودگی برخی از مواد غذایی یا محصولات کشاورزی در کشور مطرح می شود و در این میان مسئولان مختلف توپ را به زمین یکدیگر می اندازند و یکدیگر را مقصر می خوانند. سرانجام پس از کش و قوس های فراوان موضوع به فراموشی سپرده شده و در نهایت مشخص نمی شود که آیا محصول مورد نظر آلوده بوده است یا خیر؟

به عنوان مثال بحثآلودگی برخی محصولات جالیزی که چندی پیش در رسانه ها مطرح شد و مسئولان مختلف پاسخ های متفاوتی به آن دادند بدبینی های زیادی را در میان مصرف کنندگان ایجاد کرده و هنوز این بحثبرای آنها مبهم باقی مانده است.

نکته ای که در این میان قابل توجه است مطرح این مباحثدر سطح افکار عمومی جامعه و عدم پاسخ گویی شفاف و صحیح به آن است که موجب بدبینی هر چه بیشتر مصرف کنندگان به تولیدات داخل و در نهایت ضربه به تولید می شود.

یکی دیگر از محصولاتی که این روزها در مظان اتهام آلودگی قرار گرفته شیر است موضوعی که از سوی وزیر بهداشت عنوان و از سوی انجمن صنایع لبنی به شدت انکار شد.

در همین زمینه محمدرضا اسماعیلی، مدیر عامل اتحادیه سراسری فراورده های لبنی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم افزود: مطرح کردن چنین مباحثی در سطح جامعه اصلا درست نیست. این کارخانجات متولی دارند و باید ابتدا با متولیان آنها صحبت کنند. بعنوان مثال زمانی که اتحادیه فراورده های لبنی وجود دارد مدیرعامل را یک بار بخواهند و بگویند کارخانه های شما متخلف هستند.

وی تصریح کرد: متاسفانه اخبار منفی در کشور ما زود انتشار می یابند و فراگیر می شوند. در حال حاضر این بحثنقل محافل شده و همه از آلودگی شیرهای تولیدی سخن می گویند. این مسایل به مصرف و تولید ضربه می زند چراکه تا مدتی طولانی ملکه ذهن مردم می شود.

اسماعیلی ادامه داد: این همه متخصصان مختلف و فعالان این صنعت از مزایای مصرف شیر می گویند تا مردم به مصرف ترغیب شوند. اقدامت این چنینی جلوی کار آنها را می گیرد و سبب کاهش بیشتر مصرف در کشور می شود. این ها خواست شان این است که مصرف مردم را کمتر کنند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری فراورده های لبنی کشور با بیان اینکه ما روز گذشته این خبر را شنیدیم و به شدت تکذیبش کردیم، افزود: ممکن است در هر صنفی متخلفی وجود داشته باشد اما نمی توان آن را به کل صنف تعمیم داد.

اسماعیلی اضافه کرد: وزیر بهداشت که چنین موضوعی را عنوان می کند خودش آگاه است که هر کارخانه ای تحت نظارت یک مامور کنترل کیفی(که پروانه اش را از اداره نظارت و استاندارد دریافت کرده) قرار دارد و شیر ورودی و خروجی آن توسط این مامور کنترل می شود.

وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت کارخانه متخلف را به ما معرفی کند، ادامه داد: زمانی که دولت تمام ابزارهای کنترلی را در دست می گیرد و اتحادیه ها را دخیل نمی داند زمانی که ما هیچ ابزار کنترلی نداریم و همه کارها را خودشان انجام می دهند، کارخانه ها مقصرند؟!

اسماعیلی افزود: ما بارها و بارها از وزارت بهداشت درخواست هایی در این زمینه کردیم چرا به آنها اهمیت نمی دهند؟ ما از آنها خواستیم که کنترل امور را به ما واگذار کنند یا اگر شما نظارت می کنید به ما گزارش دهید که فلان کارخانه متخلف است.

وی تاکید کرد: زمانی که مامور کنترل و نظارتی شما در کارخانجات مستقر است پس کارخانه ها مقصر نیستند.

اسماعیلی ادامه داد: تاکنون کارخانه متخلفی را به ما معرفی نکرده اند و هیچ سند و مدرکی هم در این زمینه ارایه نشده است.