خوزستان سومین قطب تولید برنج کشور

به گزارشافکارنیوز،جمعیت خوزستان بیش از چهار و نیم میلیون نفر است و اگر سرانه مصرف برنج در استان ۳۶ کیلوگرم برای هر نفر در سال باشد، نیاز استان حدود ۱۶۰ هزار تن برنج در سال است.

معاون بهبود محصولات کشاورزی جهاد کشاورزی خوزستان می گوید: چند روزی است که کشت برنج در ۶۱ هزار و ۲۰۰ هکتار از مزارع استان آغاز شده که از این میزان ۹ هزار هکتار به صورت نشایی در مناطق کوهستانی و بقیه در مناطق دشت استان به صورت کشت مستقیم انجام می شود.

قاسمی نژاد می افزاید: شوش، شوشتر، اهواز، ایذه، باغملک و دشت آزادگان از عمده شهرستان های برنج خیز استان است.

وی اضافه می کند: سالانه به صورت میانگین بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن انواع برنج شامل دانیال، عنبربو، شفق، کادوس، چمپا، شیرودی تابش و فجر در خوزستان تولید می شود.

بنابر اعلام انجمن برنج خوزستان، به علت کیفیت بالای ارقام برنج استان همچون دانیال و شفق، این محصولات مورد استقبال استان‌های همجوار مانند چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، ایلام و کرمانشاه قرار گرفته است.

کیانی کارشناس کشاورزی می گوید: شهر ستان باغملک با ۶ هزار هکتار کشت برنج از نظر نشایی بیشترین سطح کشت برنج را در استان دارد.

اما کشاورزان خوزستانی برای تولید برنج با مشکلاتی نیز روبرو هستند.

بهمنی برنج کار خوزستانی می گوید: کشاورزان زیادی در کشت و تولید برنج فعالیت دارند و چند ماه از زمان کاشت تا برداشت بر سر زمین های خود فعالیت می کنند اما هنگام عرضه محصول به بازار مردم به علت ارزانی برنج خارجی و پایین بودن درآمد خود به سمت خرید آن می‌روند.

سیاحی کشاورز شادگانی نیز می گوید: کیفیت برنج عنبربو و بقیه برنج ‌های خوزستانی خیلی بهتر از محصول تایلندی است در حالی که بازار به تصرف برنج‌های خارجی به خصوص هندی و پاکستانی درآمده است.

وی می افزاید: برنج‌های وارداتی مدت‌ها در انبارهای کشور مبدا نگهداری می‌شوند، این برنج‌ها به طور قطع مشکل کیفیتی دارند و حتی تاریخ مصرف برخی از آنها گذشته است.

این کشاورز ادامه می دهد: بعضی وقت‌ها تولید هر کیلو برنج پای کشاورز هزار و ۵۰۰ تومان تمام می ‌شود و کشاورز مجبور است برای امرار معاش و رقابت با محصول خارجی و جلوگیری از هدررفت محصول خود، برنج را با قیمت پایین‌تری عرضه کند که به ضرر او تمام می‌شود.

معاون بهبود محصولات کشاورزی جهاد کشاورزی خوزستان می گوید: درجه حرارت بالا، شور شدن آب و خاک و واردات برنج های هندی از مهمترین مشکلات پیش روی کشاورزان است.

آقای قاسمی نژاد می افزاید: متاسفانه همزمان با برداشت برنج در آبان ماه کشتی های وارداتی هم در بندر امام پهلو می گیرند و انواع برنج های هندی و پاکستانی وارد بازار مصرف می شوند و خستگی بر تن کشاورزان می ماند.

به گفته کارشناسان، سیاست‌ گذاری‌ها درخصوص واردات بایستی متناسب با دغدغه های تولیدکنندگان تدوین شود زیرا واردات بی‌رویه کم‌کم به کاهش تولید و بی‌انگیزه‌ شدن تولیدکنندگان می‌انجامد و در نهایت رونق بازار محصولات خارجی و بهبود وضعیت اقتصادی دیگر کشورها را به‌دنبال دارد.

۹۵ درصد از کل برنج دنيا در قاره آسيا توليد مي شود و در ايران هم سطحي معادل ۶۳۰ هزار هکتار به کشت اين محصول اختصاص دارد، سالانه ۲ ميليون و ۲۰۰ هزار تن محصول از اين زمين ها به دست مي آيد.