سیف: بابک زنجانی به بانک مرکزی بدهکار نیست

به گزارشافکارنیوز،ولی الله سیف در حاشیه همایش تبیین سیاست های اقتصادی دولت برای خروج از رکود در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره وضعیت پرداخت بدهی بابک زنجانی، اظهار داشت: هیچ خبری در این خصوص ندارم.

وی با بیان اینکه عامل اصلی این پرونده وزارت نفت است، گفت: بابک زنجانی اصلاً بدهی به بانک مرکزی ندارد.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه ضمن تأکید براینکه بیشترین توجه در بسته سیاستی خروج از رکود به تولید شده است، تصریح کرد: همچنین در این بسته تاکید شده تا مشکلات بانک ها برداشته شود تا بتوانند کمک بیشتری را به این بخش نمایند.

سیف همچنین درباره بدهی دولت به بانک ها اینطور توضیح داد که در این بسته تلاش شده تا کارها و انتظارها از نظام بانکی که در گذشته بوده و باعثکاهش توان نظام بانکی میشد برداشته شود و نظام بانکی در اختیار و حمایت از تولید قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در آینده دیگر تسهیلات تکلیفی نخواهیم داشت، گفت: بدهی شرکت های دولتی به نظام بانکی تقریبا معادل رقم مطالبات غیر جاری حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان است.

این عضو کابینه دولت یازدهم درباره وضعیت بدهی سایر کشورها به ایران در ازای فروش نفت افزود: ذخایر ارزی کشور در حساب های بانک مرکزی در خارج از کشور است که برخی از آنها بخاطر شرایط تحریم قابل استفاده نیست و از آنجایی که ارقام مربوط به ذخایر ارزی را اعلام نمی کنیم در این خصوص هم نمی توان امار و ارقام بدهیم.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه آیا به غیر از توافق ژنو گشایش دیگری در منابع ارزی کشور انجام شده است؟ گفت: بانک مرکزی منتظر ننشسته است تا در ژنو چه تصمیمی گرفته می شود بلکه تلاش می کند تا با کشورهای دوست و همکار راه کارهای مختلفی را پیدا کند و گشایش های بیشتری در رشد تولید در اقتصاد انجام شود.

سیف در پاسخ به سوالی مبنی براینکه از مبالغ ارزی آزاد شده طبق توافق ژنو تا کنون چه استفاده هایی شده است؟ تصریح کرد: از بخشی از این منابع بعنوان نقدینگی مورد نیاز در داخل کشور، تعدیل بازار ارز و ایجاد آرامش در بازار ارز و ... استفاده می شود.