افزایش قیمت بلیت قطار از مهرماه

به گزارش افکارنیوز، محسن پورسیدآقایی امروز در نشستی خبری در پاسخ به پرسش مهر در خصوص افزایش ناوگان مسافری و باری تا پایان سال اظهار داشت: تاکنون ۴ قطار مسافری را به دلیل قدمت واگن‌ها از خط خارج کردیم و برنامه داریم که تا پایان سال ۱۰۰ واگن مسافری جدید بازسازی شده به ناوگان مسافری اضافه شود.

وی افزود: در بخش باری امیدواریم که تا پایان سال ۲ هزار واگن باری جدید خریداری شود، البته ممکن است تمام اینها تا پایان سال وارد شبکه نشوند.

مدیرعامل شرکت راه آهن در پاسخ به پرسش دیگر مهر در خصوص برقی کردن خطوط راه آهن گفت: به جز برقی کردن قطار تهران - مشهد که تا پایان سال آغاز می‌شود، برقی کردن مسیر گرمسار - گرگان هم در دستور کار ما قرار دارد که در این خصوص در حال مذاکره با کشور روسیه هستیم.

پورسیدآقایی با اشاره به اینکه قیمت بلیت قطار مسافربری تا پایان سفرهای تابستانی افزایش نمی‌یابد، گفت: از آذرماه سال ۹۲ افزایش قیمتی در بخش مسافربری نداشتیم اما از اول مهرماه افزایش قیمت به صورت قطار به قطار خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه شرکت‌های خصوصی نباید متضرر شوند، افزود: بخش مسافری سود زیادی ندارد، بنابراین باید با ایجاد مشوق انگیزه آنها را افزایش دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه وظیفه اساسی ما توسعه زیربناهای ریلی در کشور است، ادامه داد: سیاست‌گذاری و ارائه مجوزهای لازم به بخش خصوصی در بار و مسافر از دیگر وظایف شرکت راه آهن است.

وی با بیان اینکه باید بخش خصوصی را جذب صنعت حمل و نقل کنیم، بیان کرد: وظیفه دیگر ما نظارت بر عملکرد بخش خصوصی و دفاع از حقوق مسافران است.

مدیرعامل شرکت راه آهن در خصوص توسعه فعالیت های ترانزیتی در بخش بین الملل گفت: در این حوزه درگیر سیاست‌گذاری هستیم و ارائه مشوق ها در این بخش از وظایف شرکت راه آهن است.

مدیرعامل شرکت راه آهن با تاکید بر اینکه در بخش زیربنایی امسال به راه آهن دو هزار میلیارد تومان اعتبار داده شده است، تصریح کرد: با این بودجه، کارهای زیادی را از جمله دو خطه کردن گلوگاه های راه آهن برنامه‌ریزی کردیم تا بدین وسیله علاوه بر کوتاه شدن زمان سیر قطارهای مسافری خدمات دهی به واگن‌های باری هم افزایش پیدا کند.

پورسیدآقایی با اشاره به اینکه دو خطه کردن مسیرهای ریلی اولویت ما است، گفت: امسال در مسیر بافق به اصفهان و اردکان - چادرملو دو خطه کردن مسیر را آغاز می کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در خط مسافربری هم دو خطه کردن اهواز - بندرامام خمینی(ره) شروع شده که در حال حاضر زیرسازی ۴۰ کیلومتر از مسیر انجام شده است.

وی با اشاره به چهار خطه کردن مسیر ریلی تهران - کرج که بخش مهمی از آن برای قطارهای بین شهری استفاده می‌شود، بیان کرد: دو خط جداگانه برای تهران - کرج تامین می‌شود، زیرا ظرفیت متروی کرج اشباع شده است، بنابراین راه اندازی قطار حومه ای کمک زیادی می کند تا حمل و نقل خوبی داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت راه آهن با بیان اینکه دو خطه کردن مسیر کرج - قزوین را هم در برنامه داریم، افزود: پس از اینکه مسیر میانه تا تبریز راه اندازی شود و مسیر قزوین - رشت هم به افتتاح برسد، گلوگاه‌های زیادی را خواهیم داشت که همه اینها هم به قزوین برای رسیدن به تهران ختم می شود، بنابراین پیش بینی می کنیم که دو خطه کردن تهران - قزوین این ترافیک را پوشش دهد.

پورسیدآقایی با اشاره به اینکه تجهیز سیستم‌های علائم ارتباطات در بخش هایی از شبکه، گفت: در شرکت راه‌آهن سیستم کنترل اتوماتیک قطار را که به کنترل لحظه ای سرعت قطار کمک می کند، راه اندازی می کنیم که این اقدام سهم زیادی را در ایمن بخشی به مسافران دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در مسیر تهران - مشهد تا پایان تابستان این سیستم اتوماتیک راه‌اندازی می شود، گفت: از دو هفته پیش به صورت آزمایشی راه اندازی شده است اما از اول مهر ماه عملیاتی می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه در مسیر جنوب از قم تا اهواز کل علائم را تغییر می دهیم، افزود: این مسیر اولین مسیر راه آهن سراسری است که از بندر گز تا بندر امام خمینی(ره) فعلی کشیده شده است، بنابراین در این مسیر هم نیازمند به بازسازی و نصب کنترل سرعت اتوماتیک قطار هستیم.

مدیرعامل شرکت راه آهن با تاکید بر اینکه در خطوط راه آهنی عملیات بازسازی و تجهیز علائم شروع می‌شود، گفت: پس از اجرای نصب کنترل اتوماتیک سرعت قطار و دو خطه کردن تراک بندی، یعنی امکان حرکت قطارها پشت سر هم به اجرا می رسد که باعثافزایش ظرفیت خواهد شد.

راه‌اندازی قطار توریستی بوداپست - تهران - شیراز

مدیرعامل شرکت راه آهن با اشاره به جزئیات مشوق‌های مالی برای بخش مسافری و باری از راه اندازی قطار توریستی بوداپست - تهران - شیراز خبر داد.

پورسیدآقایی با اشاره به بازسازی خطوط قدیمی اظهار داشت: در محور جنوب به دلیل همین قدیمی بودن خطوط ریلی شاهد خروج واگن های باری از خط هستیم یا به دلیل شکستگی ریل و یا فرسودگی است.

مدیرعامل شرکت راه آهن افزود: بازسازی محور جنوب از ۳۰ سال پیش در برنامه شرکت راه آهن بوده، اما تاکنون اقدامی در این خصوص انجام نشده است، اما برنامه داریم تا در محور دورود - اندیمشک در کل مسیر خط را عوض کنیم و سیستم ریل در بتون را جایگزین سیستم قدیمی تراورس کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این کار برای اولین بار در دنیا در خط گرم اجرا می شود، ادامه داد: بدون اینکه خط را ببندیم عملیات را در ساعت های خاصی اجرا می کنیم، البته این کار زمان‌بر است، اما امیدواریم تا با اجرای این پروژه مشکل خط در استان لرستان حل شود.

وی در خصوص برقی کردن تهران - مشهد تصریح کرد: قرار داد این پروژه منعقد شده بر اولویت های دولت جدید است، بنابراین قرارداد به صورت فاینانس بسته شده و مجوز شورای اقتصاد و بانک صنعت و معدن هم گرفته شده است.

پورسیدآقایی تصریح کرد: اقدامات داخل ایران تمام شد و منتظر موافقت طرف چینی برای شروع فاینانس پروژه هستیم و تا پایان سال عملیات اجرایی آغاز می شود.

مدیرعامل شرکت راه آهن با اشاره به اینکه بخش های نرم افزاری پروژه از سوی مشاور خارجی شروع شده است، بیان کرد: از تاریخ شروع پروژه به مدت ۴۲ ماه این خط برقی می شود و سرعت قطارها در این مسیر به ۲۰۰ کیلومتر خواهد رسید، ضمن آنکه قرارداد ما ۲ میلیارد دلار است که با رقم امسال به ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان می رسد.

معافیت حق دسترسی برای سرمایه‌گذاران بخش بار

معاون وزیر شراه و شهرسازی در خصوص ارائه مشوق به بخش باری اظهار داشت: هر سرمایه گذاری که واگن باری جدیدی خریداری کند که منجر به افزایش حمل بار شود، از یک تا پنج سال بسته به نوع واگن خریداری شده از پرداخت حق دسترسی معاف می شود که این کار صرفه‌جویی ۴۰ درصدی را در قیمت واگن خواهد داشت.

وی به دلیل اینکه حق دسترسی در بخش بار در کل شبکه تا ۸ سال آینده افزایشی ندارد و حتی تخفیف های زیادی را هم اعمال می کنیم، امیدواریم که حمل و نقل باری افزایش یابد، افزود: با وجود رکود حاکم در اقتصاد کشور، آمارها نشان می دهد که تا امروز رشد ۷ درصدی در حمل و نقل بار داشتیم و تا پایان سال این رقم را به ۱۳ درصد می رسانیم.

پورسیدآقایی اضافه کرد: مذاکراتی را با شرکت های لیزینگ داریم تا بخش خصوصی ازآنها واگن خریداری کند و از محل سود مشوق های شرکت راه آهن اقساط آن را بپردازد.

اختصاص یک میلیارد تومان بلاعوض برای خرید واگن مسافری

مدیرعامل شرکت راه آهن به مشوق های بخش مسافری اشاره کرد و گفت: حق دسترسی در بخش مسافری تا سال ۱۴۰۰ صفر شده است و در نظر داریم که از محل وجوه هدفمندی یارانه ها یک میلیارد تومان کمک بلاعوض برای خریداری واگن جدید بپردازیم، البته هنوز مصوبات و بودجه از دولت گرفته نشده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در مجموع بخش مسافری نیاز به سوبسید زیادی دارد، خاطر نشان کرد: آئین‌نامه‌هایی را برای نظارت بر شرکت های حمل و نقل مسافری تدوین کرده ایم.

اجرای رتبه‌بندی قطارهای مسافری


وی با بیان اینکه در رتبه‌بندی، قطارها مانند هتل ستاره‌دار می شوند، بیان کرد: سایتی را طراحی کردیم که در نیمه دوم امسال راه‌اندازی می شود و بر این اساس مردم در قبال خدماتی که از قطار دریافت می کنند به آن امتیاز می دهند.

پورسیدآقایی افزود: اگر قطاری بر خلاف آئین‌نامه‌ها خدمات لازم را به مسافر ندهد، جرایم سنگینی می شود و با کاهش امتیازها حتی قیمت بلیت آن هم کاهش پیدا می کند.

رشد دو برابری ترانزیت کالا تا پایان سال

مدیرعامل شرکت راه آهن در خصوص بخش ترانزیت اظهار داشت: در سال گذشته تلاش‌هایی داشتیم تا با کشورهای آسیای میانه همکاری‌های بیشتری داشته باشیم، به همین جهت امسال بدون در نظر گرفتن ترانزیت نفت و سوخت ۷۴ درصد در ترانزیت کالا رشد داشته ایم و امیدواریم که تا پایان سال این رقم به دو برابر برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از سیاست های اشتباهی که در سال های گذشته منجر به کاهش ترانزیت در ایران شده بود، ادامه داد: قراردادی با ازبکستان داشتیم که بر اساس آن در فصل جدید ترانزیت پنبه از ازبکستان به ایران به ۴۰۰ هزار تن می رسد، در حالی که سال گذشته ۸۸ هزار تن بود.

وی به حمل و نقل ریلی کالا از بنادر اشاره و بیان کرد: بندرامام خمینی با رشد ۱۴۰ درصدی و بندر شهید رجایی با رشد ۴۶ درصدی نسبت به سال قبل مواجه شده است.

پورسیدآقایی اضافه کرد: هدف ما این است که تا سال ۱۴۰۰،۵۰ درصد از بارهای بنادر از سوی راه آهن حمل شود.

مدیرعامل شرکت راه آهن در خصوص تفاهم‌نامه با شرکت ذوب آهن اصفهان برای تولید ریل اظهار داشت: ما تفاهم نامه را امضا کرده ایم و شرکت ذوب آهن هم از پایان شهریور سال آینده کار تولید ریل را شروع می کند و ظاهرا کارخانه تولید ریال را از آلمان خریداری کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه از منابع صندوق توسعه ملی یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار برای بخش ریلی مصوب شده است، گفت: این رقم به بانک ها ابلاغ شده و صندوق توسعه اعلام کرده در صورت جذب این رقم در بخش نوسازی ناوگان مسافری آمادگی دارند تا باز هم اعتبار تخصیص دهند. ما در حال معرفی شرکت های خصوصی به بانک های عامل هستیم.

وی با اشاره به راه‌اندازی خط بوداپست - تهران - شیراز خاطر نشان کرد: این خط، توریستی است و برای جذب توریست، ما تخفیف هایی را به آنها داده ایم و مقصد این قطار هم شیراز است، ضمن آنکه به ما اعلام کردند تاکنون ۸۰ بلیت این قطار فروخته شده است.

پورسیدآقایی تصریح کرد: راه اندازی این قطار فقط جنبه مالی ندارد و مبلغ فرهنگ و امنیت ایران در جهان خواهد بود.