گره کور مشکلات مسکن مهر بازشدنی نیست

به گزارشافکارنیوز،مسکن مهر از سال ۱۳۸۶ کار خود را آغاز کرد و مقرر شد تعداد ۲ میلیون و ۳۲۰ هزار واحد مسکونی در قالب این طرح ساخته شود.

بر اساس این گزارش، از تعداد ۲ میلیون و ۳۲۰ هزار واحد مسکن مهر تا کنون ۷۲۵ هزار واحد به متقاضیان تحویل داده شده و ۷۲۵ هزار خانوار توانستند برای اولین بار صاحب خانه شوند.

این گزارش می افزاید متاسفانه یک میلیون و ۵۹۵ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده و متقاضیان این واحدها همچنان چشم انتظار خانه دار شدن هستند.

بر اساس این گزارش، سرعت ساخت واحدهایمسکن مهردر ابتدا بسیار عالی بود اما به مرور زمان و به دلایل مختلف سرعت ساخت و ساز واحدهای مسکن مهر کم و کمتر شد؛ دلایلی که بارها مطرح و باعثشده برخی از متقاضیان تا به امروز اثری از واحدهای مسکن مهر نبینند.

بر اساس این گزارش، یکی از این دلایل مشکل متقاضیان با تعاونی ها است که باعثشده پس از گذشت ۶ سال هنوز منتظر تحویل گرفتن واحدهای خود باشند.

یکی از این متقاضیان تعاونی مسکن مهر شماره ۸ منطقه ۳ در پرند با بیان اینکه این پروژه از سال ۸۶ آغاز شد و در ابتدا ۵ میلیون تومان از ما دریافت کردند، گفت: در حال حاضر این تعاونی ۴۰ میلیون تومان از ما بازپرداخت می خواهد!!!

وی در ادامه افزود: پروژهمسکن مهرواقع در پرند تا کنون بیشتر از ۷ درصد، پیشرفت فیزیکی نداشته است.

بر اساس این گزارش، یکی دیگر از مشکلات واحدهای مسکن مهر تامین خدمات زیربنایی است که در این خصوص " نریمان " معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه وزارت نیرو متعهد به تامین امکانات زیر بنایی شده است، افزود: متاسفانه وزارت نیرو در حال حاضر اعداد و ارقام جدیدی را برای تکمیل خدمات زیربنایی خود اعلام می کند.

بر اساس این گزارش، طبق آمارهای به دست آمده پیشرفت فیزیکی واحدهای مسکن مهر در شهرهای جدید طی هفت ماه گذشته ۳ درصد بوده که به طور میانگین ماهانه ۴۲ صدم درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

این گزارش می افزاید: یکی دیگر از مشکلاتی که متقاضیان مسکن مهر با آن دست و پنجه نرم می کنند مشکلات این واحدها پس از تحویل گرفتن است.

گفتنی است عدم روشنایی کافی در محدوده های واحدهای مسکن مهر و اجرای ناقص آسفالت خیابان ها که با وجود پرداخت هزینه های آن پس از گذشت دوسال هنوز تکمیل نشده، از جمله مهم ترین مشکلاتی است که ساکنان این واحدها با آن مواجه هستند.

عدم راه اندازی آسانسور واحدهای مسکن مهر پس از گذشت سه سال و خرابی آسانسورهای واحدها از دیگر مشکلات این واحدها به شمار می رود.

براساس این گزارش، مسکن مهر طرحی است که تاکنون به سرانجام نرسیده اما دیگر تعهدات جدیدی در قالب این طرح پذیرفته نمی شود.

این گزارش می افزاید: با این وجود هنوز طرحی برای تامین مسکن جامعه از سوی دولت عملیانی نشده و تنها نام یک طرح آن هم مسکن اجتماعی در بازار شنیده می شود.

اما آیا طرح مسکن اجتماعی می تواند تعادل را در بخش عرضه و تقاضا که مهم ترین موضوع در بازار مسکن است را برقرار کند؟