واکنش وزیر نیرو به قراردادهای برقی وزارت نفت

به گزارشافکارنیوز،حمید چیت‌چیان در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه وزارت نیرو چه برنامه ای برای اتصال به برق شبکه اتحادیه اروپا دارد، گفت: اتصال برق به شبکه اتحادیه اروپا فعلا در دستور کار وزارت نیرو نیست.

وی اضافه کرد: ما با هفت کشور همسایه اتصال شبکه برق داریم که مبادلات برقی خوبی بین ایران و این هفت کشور وجود دارد. البته امسال به دلیل محدودیتی که در تامین سوخت نیروگاه بوجود آمد، یک مقدار از میزان صادرات برق ما کاسته شد که امیدواریم این صادرات را افزایش دهیم.

وزیر نیرو همچنین در پاسخ به دیگر سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه اخیرا وزارت نفت قراردادهایی را با بخش خصوصی برای تولید برق امضاء کرده آیا این مساله جزء اختیارات وزارت نفت است یا دخالت در اختیارات وزارت نیرو محسوب می شود؟ آیا در امضای این قراردادها توافقی با وزارت نیرو صورت گرفته است؟، گفت: در نظام دولت و اجرایی کشور کارها تقسیم شده و وظایف قانونی هر دو دستگاه کاملا معلوم است.

چیت‌چیان ادامه داد: تولید و تامین برق جزء وظایف قانونی وزارت نیرو است.

وزیر نیرو یکی از مهمترین مراکز فرماندهی کشور را فرماندهی شبکه برق نامید و گفت: این فرماندهی قابل تفکیک و تقسیم نیست و غیرقابل خدشه است؛ چراکه اگر به این فرماندهی خدشه وارد شود به امکان تامین مطمئن برق آسیب می رسد.

وی همچنین در مورد ادغام وزارت نفت و نیرو و تشکیل وزارتخانه جدید به نام انرژی گفت: اصلا چنین بحثی مورد توجه دولت نبوده است و وزارت نفت وظیفه خود را دارد و وزارت نیرو نیز وظایف خودش را انجام می دهد و تاکنون بحثادغام این دو وزارتخانه در هیات دولت مطرح نشده است.

چیت‌چیان همچنین با اشاره به پروژه سدسازی در خارج از کشور توضیح داد: یکی از کارهای بسیار خوبی که بعد از انقلاب اسلامی صورت گرفته، بومی کردن فناوری ساخت سد بوده است.

وزیر نیرو ادامه داد: امروز با توانمندی شرکت های ایرانی این فناوری به صورت صدور خدمات مهندسی به سایر کشورها صورت می گیرد که آخرین آن نیز با سفر رئیس جمهور به تاجیکستان انجام شد و سدسازی در خارج از کشور در برخی از کشورهای آفریقایی و سریلانکا نیز ادامه دارد و هر زمان که به بهره‌برداری رسید، اعلام خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به چاه های غیرمجاز تصریح کرد: قانونی در این زمینه وجود دارد و وزارت نیرو تمام تلاش خود را می کند تا این قانون اجرایی شود. همچنین در جلسه شورای عالی آب در مورد مدیریت مصرف آب زیرزمینی نیز تصمیماتی اتخاذ شده است.

چیت‌چیان همچنین در مورد تبخیر آب در سدها گفت: این تبخیر غیرقابل اجتناب است و تاکنون روش های مختلفی برای جلوگیری از این تبخیر ارائه شده، اما ما ملاحظاتی از نظر تاثیرات زیست محیطی این روش ها داشته ایم و اگر این روش ها منعی نداشته باشد آن را اجرایی خواهیم کرد.

وزیر نیرو در مورد انتقال آب خزر به کویر تصریح کرد: بارها این موضوع مطرح شده و در مورد نمک‌زدایی از آب و انتقال به سمنان نیز طرحی داریم که این طرح در مرحله مطالعاتی است.

وی افزود: انتقال آب به کویر بارها مطرح شده و ما مجددا داریم روی این مساله کار می کنیم.

چیتچیان همچنین در پایان گفت: از مجموعه منابع آبی در کشور ۹۲ درصد در بخش کشاورزی، ۶ درصد در بخش شرب و ۲ درصد در بخش صنعت مصرف می شود.