دو شرط جدید پرداخت تسهیلات بانکی

به گزارش افکارنیوز، ولی الله سیف در نشست مدیران شرکت های هلدینگ و سرمایه گذاری کشور با معاون اول رئیس جمهور از اعطای ۱۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید تزریق شونده به بخش های مختلف اقتصادی خبر داد.

رئیس کل بانک مرکزی اظهارداشت: اولویت اول این تسهیلات را برای تامین سرمایه در گردش قرار داده ایم که بتواند از خط تولید موجود که همه سرمایه گذاری آن انجام شده و آماده تولید است استفاده کند و با اعطای این تسهیلات به عنوان سرمایه در گردش، تامین مواد اولیه و حقوق و دستمزد کارگر را تامین کند و بتواند از رکود خارج شود.

وی ادامه داد: جهت گیری اقتصادی دولت در حال حاضر به سمت خروج از رکود است و در این مسیر نباید دستاوردهای حوزه تورمی در معرض خطر قرار بگیرد.

سیف تصریح کرد: تامین مالی از دو مسیر نظام بانکی و بازار سرمایه امکانپذیر است که نظام تامین مالی ما عمدتا بانک محور بوده و این شرایطی است که از گذشته با آن روبرو بوده ایم و با خلا حضور بازار سرمایه در گذشته دور، نظام بانکی تنها مقوله ای بوده که تامین مالی را می توانست انجام دهد.

رئیس کل بانک مرکزی بیان داشت: در این راستا در سال های گذشته اقدامات مناسبی انجام شده که این خلا پُر شود و بازار سرمایه در جایگاه خود قرار گیرد و بتواند نقش اصلی را در تامین مالی به عهده بگیرد.

وی افزود: تامین مالی بنگاه های کوچک و تامین مالی کوتاه مدت را نظام بانکی انجام می دهد و تامین مالی بلندمدت و بنگاه های بزرگ را بازار سرمایه باید تامین کند به این دلیل که بنگاه های بزرگ توانایی تشخیص دامنه ریسک ها را دارند و اهل بازی در زمین بازار سرمایه هستند، می توانند آثار فعالیت های خود را پیش بینی کنند.

سیف ادامه داد: تلاش می کنیم که این رقم را به حداکثرهای خود برسانیم که یکی از روش ها برای دستیابی به این هدف افزایش سرمایه بانک ها، خروج بانک ها از بنگاه داری و واگذاری بنگاه های تحت مالکیت بانک ها و استفاده حداکثری از منابع تسهیلاتی نظام بانکی است تا به سمتی حرکت کنیم که نظام بانکی تسهیلاتش را برای فعالیت های بخش خصوصی در نظر بگیرد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: سال ۹۴ اولین سالی خواهد بود که اصل بر این است که از تسهیلات تکلیفی بانک ها خبری نباشد و همچنین تسریع در تعیین تکلیف وجود بانک ها در اولویت قرار خواهد گرفت.

سیف گفت: پیش بینی می کنیم با این روش هایی که در نظر گرفته شده حجم تسهیلات نظام بانکی در سال ۹۳ به ۲۸۰ هزار میلیارد تومان برسد که نسبت تقریبی حدود ۵۰ درصد از این تسهیلات برای نگهداشت وضع موجود است. یعنی وقتی وصول می شود مجددا باید پرداخت شود و برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است.

وی بیان داشت: ۱۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید تزریق شونده به بخش های مختلف اقتصادی داریم. فکر کردیم که در سال ۹۳ شروع طرح جدید از منابع بانکی ممنوع باشد و بتواند اولویت اول محقق شود و ممکن است طرح هایی که ۱۰ تا ۱۵ درصد از تکمیل آنها مانده بتوانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در این راستا اعلام کرده ایم که بنگاه های اقتصادی که استحقاق تسهیلات نظام بانکی را دارند باید حداقل دو ویژگی را داشته باشند. نخست اینکه حداقل ۲۵ درصد از منابع آن بنگاه اقتصادی از محل سرمایه باشد و دوم اینکه صورت های مالی حسابرسی شده داشته باشد.

سیف اظهارداشت: یکی دیگر از بحث هایی که باید به آن توجه کرد بحث جهت دادن توقعات از نظام تامین مالی است. چه نوع توقعاتی می تواند به سمت سیستم بانکی مراجعه کند و چه نوع توقعاتی باید به سمت بازار سرمایه کشانده شود؟