گزینه‌های افزایش قیمت آب در دولت

به گزارشافکارنیوز،معصومه آذرگون با بیان اینکه مشترکان پُرمصرف به تعداد ۱۱۶ هزار، ۰.۷ درصد مشترکان کشور را شامل می‌شوند اظهارداشت: از این تعداد، ۳۵۰۰ مشترک پُرمصرف در شهر تهران هستند که متاسفانه مصرف آب شرب این مشترکان بالای ۵۰ مترمکعب در ماه است؛ در حالی که الگوی مصرف ۲۰ مترمکعب در ماه است.

مدیرکل دفتر بررسی‌های اقتصادی و خدمات مشترکان آبفای کشور اظهارداشت: هم‌ اکنونقیمت تمام‌ شده آب۱۰۰۰ تومان است در حالی که از مشترکان ۳۵۰ تومان دریافت می‌شود و با این تعرفه، مشترکان خانگی در زمان حاضر ۳۰ تا ۳۵ درصد قیمت تمام‌ شده را پرداخت می‌کنند.

وی ادامه داد: پیشنهادهایی از طرف وزارت نیرو و آبفا ارائه شده که تعرفه این مشترکان با مشترکانی که زیرالگوی مصرف هستند، متفاوت باشد و به‌ ازای مصرف بالای ۲۰ مترمکعب تعرفه بالاتری را پرداخت کنند.

آذرگون با بیان اینکه به استناد ماده ۳ قانون هدفمندی یارانه‌ها باید تا پایان سال ۹۴ تعرفه آب به قیمت تمام‌شده نزدیک می‌شد گفت: گزینه‌ های افزایش تعرفه به دولت ارائه شده ضمن آنکه در بهمن‌ ماه ۹۲ با ۲۰ درصد افزایش نرخ به‌ صورت یکنواخت موافقت شد، اما پس از آن روند افزایش پلکانی تعرفه ادامه نیافت.

این مقام مسئول در وزارت نیرو ادامه داد: باتعرفه فعلی آب، مشترکان خانگی ۳۰ تا ۳۵ درصد قیمت تمام‌ شده را پرداخت می‌کنند؛ با این حال برخی مشترکان با همین تعرفه پایین حاضر به پرداخت قبوض خود نیستند و مشکلات متعددی را برای فعالیت‌های توسعه‌ای شرکت‌های آب و فاضلاب به وجود می‌آورند.

وی درباره امکان عملی شدن برنامه هدفمندی یارانه گفت: اگر قرار باشد تا پایان برنامه پنجم به قیمت تمام‌شده برسیم، باید در دو سال آینده سالانه ۳۵۰ تومان به قیمت آب افزوده شود؛ این یعنی افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه در هر سال و این امر بسیار مشکل است.

آذرگون با اشاره به برنامه‌های دفتر بررسی‌های اقتصادی و خدمات مشترکان آبفای کشور ادامه داد: در حال حاضر، برنامه ما افزایش خدمات غیرحضوری به‌ ویژه ترویج فرهنگ پرداخت غیرحضوری قبوض و مهیا کردن بستر لازم در کشور است. این کار هم‌ اکنون در بیشتر استان‌ها انجام شده و واگذاری کارها به دفاتر پیشخوان دولت نیز در همین راستا انجام می‌شود.

این مقام مسئول در آبفای کشور با اعلام اینکه آمار پرداخت غیرحضوری در بخش شهری ۷۵ درصد و روستایی ۵۰ درصد است گفت: در پرداخت حضوری با احتساب ۶۵۰ تومان کارمزد بانک و ۱۰۰۰ تومان هزینه چاپ قبض، صدور قبض‌های زیر دوهزار تومان مقرون به‌ صرفه نیست و از شرکت‌ها خواسته‌ایم که زیر این رقم قبض صادر نشود.

آذرگون ادامه داد: با وجود کارمزد ۱۰۰ تومانی پرداخت غیرحضوری توسط بانکها، این نوع پرداخت برای شرکتهای آب و فاضلاب بسیار مفید خواهد بود. وی از مشترکان آب در شهرها و روستاهای کشور درخواست کرد با توجه به وخامت وضعیت آب کشور، صرفه جویی ۲۵ درصدی آب را سرلوحه کار خود قرار دهند.