مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی از جایگزین شدن بنزین سوپر با اکتان ۹۰ به جای بنزین معمولی با اکتان ۸۷ در آینده ای نزدیک خبر داد و اعلام کرد: کمبود بنزین سوپر صحت ندارد.

به گزارش مهر، جلیل سالاری درباره جزئیات طرح عرضه همزمان سه تا ۴ نوع بنزین با عددهای اکتان مختلف در سطح جایگاه‌های سوخت کشور، گفت: یکی از سیاست ‌های کلان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، ارتقاء درجه آرام سوزی(عدد اکتان) بنزین عرضه شده در سطح جایگاه‌های سوخت است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اعلام اینکه به زودی با بهره برداری از طرح‌های جدید توسعه و بنزین سازی پالایشگاه‌های نفت امام خمینی(ره) شازند، آبادان، تهران، اصفهان، لاوان و بندرعباس، امکان تولید بنزین با استانداردهای یورو ۴ و ۵ اتحادیه اروپا در داخل کشور فراهم می‌شود، تصریح کرد: ‌مطابق با برنامه زمان بندی، به تدریج با راه‌اندازی این طرح‌های جدید پالایشگاهی امکان عرضه بنزین با عددهای اکتان مختلف در سبد سوخت خودروها فراهم می‌شود.

وی با یادآوری اینکه در حال حاضر روزانه دو نوع بنزین با عدد اکتان ۸۷(بنزین استاندارد ملی) و بنزین سوپر با عدد اکتان ۹۵ در سطح کشور توزیع می‌شود، اظهار داشت: با تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های جدید پالایشگاهی تغییراتی در اجزای سبد بنزین کشور به وجود می‌آید.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه با اجرای این پروژه‌ها به تدریج بنزین با عدد اکتان ۹۰ جایگزین بنزین معمولی فعلی با عدد اکتان ۸۷ خواهد شد، بیان کرد: ارتقاء عدد اکتان بنزین علاوه بر کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، دستاوردهای متعدد اقتصادی هم به همراه دارد.

سالاری در خصوص نحوه عرضه همزمان ۳ تا ۴ نوع بنزین در سطح جایگاه‌های سوخت، توضیح داد: با اعمال برخی از تغییرات در زیرساخت‌های جایگاه‌ها، همچون مخازن زیرزمینی و یا تلمبه‌های سوخت، امکان عرضه همزمان چند نوع بنزین با عددهای اکتان مختلف فراهم می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه به تدریج با تغییرات ساختاری در خودروهای جدید، بنزین با اکتان ۸۷ دیگر مور نیاز خودروها نخواهد بود، تبیین کرد: بر این اساس همسو با ارتقاء ساختارهای موتور خودروها، امکان عرضه بنزین با کیفیت بالاتر در سطح کشور فراهم می‌شود؛ به طوری که به تدریج عدد اکتان بنزین معمولی از ۸۷ به ۹۰ ارتقاء پیدا می‌کند.

وی با اعلام اینکه متناسب با شرایط بازار داخلی، علاوه بر عرضه بنزین با اکتان ۹۰، امکان عرضه بنزین با اکتان ۹۵ و یک بنزین جدید با اکتان بین ۹۰ تا ۹۵ وجود ‌دارد، درباره نحوه قیمت گذاری بنزین با اعداد اکتان جدید، افزود: هم اکنون سیاست های قیمت گذاری در سطح کلان دولت انجام می‌شود که در صورت عرضه بنزین با اعداد اکتان مختلف، قیمت گذاری این فرآورده‌های نفتی نیز توسط دولت تعیین و ابلاغ خواهد شد.

کمبود بنزین سوپر صحت ندارد

این مقام مسئول همچنین در خصوص کمبود بنزین سوپر در جایگاه‌ها، گفت: ‌ در حال حاضر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هیچگونه کمبودی برای عرضه بنزین سوپر به جایگاه‌ها ندارد و عرضه این بنزین متناسب با نیاز مشتری و نحوه تقاضا، در بازارهای داخلی عرضه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی هیچگونه مسئولیتی برای عرضه بنزین سوپر به جایگاه‌ها توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی وجود ندارد، تاکید کرد: ‌ جایگاه‌داران در حد میزان تقاضا اقدام به عرضه بنزین معمولی یا بنزین سوپر در مجاری‌های عرضه سوخت می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با ارتقاء عدد اکتان بنزین، علاوه بر بهبود کیفیت بیشتر این فرآورده نفتی، دستاوردهای دیگری همچون زیست محیطی، کاهش آلایندگی های هوا و حذف برخی از ترکیبات آلاینده حاصل خواهد شد.

در همین حال اخیرا سعید مداح مروج با اعلام اینکه با بهره برداری از طرحهای جدید بنزین سازی و توسعه پالایشگاههای موجود نفت متوسط عدد اکتان بنزین تولید داخل به مرز ۹۰ افزایش می یابد به مهر گفته است: بر این اساس با راه اندازی این واحدها امکان عرضه همزمان چهار نوع بنزین با چهار عدد اکتان مختلف در سطح جایگاههای سوخت کشور فراهم می شود.

سرپرست مدیریت هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، افزود: در صورت اجرای طرحهای توسعه ای در مجموع چهار بنزین با عدد اکتانهای ۸۷،۹۰، ۹۳ و ۹۵ تولید و به بازارهای داخلی عرضه می شود.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه برای عرضه این چهار نوع بنزین باید یکسری تغییرات در زیرساختهای جایگاههای سوخت کشور به وجود بیاید، تصریح کرده است: هدف از عرضه چهار نوع بنزین متنوع سازی سبد سوخت خودروها بوده و مردم می توانند بر اساس نوع خودروی خود از سوخت مورد نیاز با قیمت مورد نظر استفاده کنند.