سيد عماد حسيني نماينده مردم قروه و سخنگوي كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلاميبا اشاره به جلسه اعضاي كميسيون متبوعش، به ارائه گزارشي از اين جلسه پرداخت و اظهار داشت: در اين جلسه مسئولاني از وزارت نفت، پارس جنوبي و شركت پتروپارس حضور يافته و به ارائه گزارشي از روند پيشرفت پروژه پارس جنوبي پرداختند.

به گزارش فارس، وی افزود: در این جلسه نحوه پیشرفت پروژه پارس جنوبی از سوی این مسئولان تشریح شد و در خصوص پروژه‌هایی که قرار بود ظرف مدت ۳۵ ماه به اتمام برسد، نیز توضیحاتی ارائه و مسائلی مطرح شد.

" در این جلسه در خصوص پروژه‌هایی که از خرداد ماه سال گذشته شروع شده نیز توضیحاتی ارائه شد؛ پروژه‌های پارس جنوبی ارزش گازی قابل برداشت و استخراج بین ۴ تا ۵ هزار میلیارد دلار دارند و پارس جنوبی دارای ۳۰ فاز است که بر اساس گزارش ارائه شده از سوی این مسئولان، برخی از فازهای پارس جنوبی تا سال ۹۱ به تولید زودهنگام خود خواهد رسید. "

وی با بیان اینکه انتظار این است که همه فازهای پارس جنوبی تا سال ۹۳ نهایی شوند، تصریح کرد: اعضای کمیسیون انرژی در این جلسه نقطه‌نظرات و پیشنهاداتی داشتند که آنها را بیان کردند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس بر همین اساس متذکر شد: در حالی که طبق برنامه‌ریزی انجام شده باید تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت در پروژه‌های پارس جنوبی می‌داشتیم، اما این پیشرفت در حد قابل قبول نبوده و اختلاف فاحشی با میزان مورد نظر وجود دارد که طبق گزارش ارائه شده از سوی مسئولان مذکور میزان این پیشرفت تا به امروز بسیار کمتر از ۳۰ درصد بوده است، بنابراین باید بدانیم که اگر با این روند پیش رویم، اتمام پروژه‌های پارس جنوبی بسیار طولانی خواهد شد.

به گفته وی، برخی مشکلات در زمینه کندبودن پیشرفت کار در پارس جنوبی به پیمانکاران چینی برمی‌گردد چرا که به نظر می‌رسد این پیمانکاران توان ادامه مسیر را نداشته باشند و باید در خصوص آنان تجدیدنظری انجام شود و این موضوع باعثیکسری عقب‌ماندگی‌ها در اتمام پروژه پارس جنوبی شده است.

سید عماد حسینی همچنین تصریح کرد: با توجه به تحریم‌های بین‌المللی که علیه ایران وجود دارد، ما نمی‌توانیم متخصص یا پیمانکار از دیگر شرکت‌های کشورهای دنیا برای کار کردن روی پروژه پارس جنوبی به ایران دعوت کنیم و به همین دلیل مشکلاتی در این زمینه وجود دارد و ما مجبور به استفاده از پیمانکاران چینی هستیم.

وی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد فاز ۱۲ پروژه پارس جنوبی که بسیار مهم است تا مهر ماه سال جاری به تولید زودهنگام برسد.

اين نماينده مجلس در خاتمه از مطرح شدن موضوع ادغام وزارت نفت با وزارت نيرو طي چند ماه اخير سخن به ميان آورد و گفت كه مطرح شدن موضوع ادغام وزارت نفت با نيرو بسيار در كند شدن روند كار در وزارت نفت و پارس جنوبي تأثيرگذار بود و روحيه و انگيزه كاركنان اين وزارتخانه تا حدودي تحت تأثير اين موضوع قرار گرفت كه اثرات مطرح شدن اين ادغام در داخل صنعت نفت نيز امروز ديده ميشود.