سبد نفتی اوپک ۹۲ دلاری شد

به گزارش افکارنیوز، سازمان کشورهای تولید و صادرکننده نفت، اوپک، در آخرین به روز رسانی سایت خود اعلام کرد: هر بشکه سبد نفتی این سازمان روز چهارشنبه، اول اکتبر با ۱.۸۶ دلار کاهش نسبت به روز پیش از آن ۹۲.۳۱ دلار معامله شد.

به این ترتیب کمترین قیمت سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۱۴ بار دیگر رکورد شکست و برای نخستین بار در سال جاری این نوع نفت ۹۲ دلاری شد.

کمترین قیمتی که برای سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۱۴ ثبت شده بود، برابر با ۹۴.۱۳ دلار در هر بشکه بود که در جمعه، چهارم مهر ماه(۲۶ سپتامبر) به ثبت رسیده بود.

کاهش‌های اخیر نفت اوپک در حالی صورت گرفته است که کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس تاکنون واکنش جدی‌ به این کاهش‌ها نشان نداده‌اند و معتقدند که با فرا رسیدن فصل سرما، بازار دوباره احیا خواهد شد.

سبد نفتی اوپک از ۱۵ آگوست برای نخستین بار در سال ۲۰۱۴ زیر ۱۰۰ دلار در هر بشکه معامله شد. بالاترین رقمی که این نوع نفت در سال جاری میلادی برای خود ثبت کرده است، برابر با ۱۱۰.۲۶ دلار بوده است که در ۱۹ ژوئن رقم خورد.

به این ترتیب این نوع نفت نزدیک به ۱۸ دلار از ارزش خود را تاکنون از دست داده است. نفت برنت نیز از ماه ژوئن تاکنون ۲۰ دلار از ارزش خود را از دست داده است و از ۱۱۵ دلار به ۹۲ دلار رسیده است. نفت برنت روز جمعه به پایین‌ترین قیمت در ۲۷ ماه گذشته رسید.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت صحرای الجزایر، نفت گیراسول آنگولا، نفت اورینت اکوادور، نفت سنگین ایران، نفت سبک بصره عراق، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت مارین قطر، نفت سبک عربستان، نفت موربان امارات و مِرِی ونزوئلا است.