به گزارش افکارنیوز، عباس شعری مقدم، با اشاره به این‌که هم اکنون ایران در زمینه صادرات محصولات پتروشیمی هیچ مشکلی ندارد، گفت: طی سالهای گذشته به مرور تولید محصولات پتروشیمی در ایران روند کاهشی داشته است، از طرفی امسال با توجه به ورود فازهای گازی پارس جنوبی وضعیت تولید بهتر خواهد شد؛ با توجه به گشایش‌های سیاسی و افزایش محسوس صادرات محصولات پتروشیمی خوشبختانه شرایط بهتر از گذشته است.

معاون وزیر نفت از به بهره‌برداری رسیدن دو پروژه پتروشیمی لرستان و کردستان تا پایان سال جاری خبر داده و گفته که ٢١ درصد از بازار پتروشیمی خاورمیانه متعلق به ایران است، و تلاش می شود تا ٥ سال آینده با وارد مدار شدن ۶٧ طرح نیمه کاره در این صنعت سهم کشورمان از این بازار به شدت افزایش یابد.

۶۷ طرح با ظرفیت ۵۵ تا ۶۰ میلیون تن در حوزه پتروشیمی زخمی شده و پیشرفت آنها از ۴ تا ۹۶ درصد متفاوت است.

خط لوله اتیلن غرب نیزمهم‌ترین طرح بازمانده از برنامه چهارم توسعه، همچنان نیمه کاره است که بنا به وعده معاون وزیر نفت تا پایان سال جاری پتروشیمی کردستان و لرستان در قالب طرح خط لوله اتیلن غرب تا پایان امسال به بهره‌برداری‌ می‌رسد.

سال آینده نیز پتروشیمی مهاباد و سنندج به بهره برداری خواهند رسید می توان امید داشت که پیشرفت فازهای اولویت نخست پارس جنوبی سبب افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی شود.

واگذاری ۹۰ درصد سهام پتروشیمی در ۸ سال گذشته

وی از شروع عملیات ثبت رسمی اسامی نمایندگان شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در هیئت مدیره های شرکتهای دارای سهام عدالت در سازمان ثبت و املاک کشور خبر داد و گفت: تلاش می کنیم با مدیریت بهینه شرکتهای خصوصی شده دارای سهام عدالت، سهامداران از سود بیشتری برخوردار شوند.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ادامه داد: طی سالهای ١٣٨۴ تا ١٣٩٢ بیش از ٩ درصد از سهام شرکتهای زیر مجموعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران به ارزش حدود ۴ هزار میلیارد ریال به بخش خصوصی واگذار شده است.

شعری مقدم با بیان این که تا اواخر مرداد ماه امسال ارزش روز کل سهام بورس و فرابورس کشور حدود ٨۶٥ هزار و ٥٧٨ میلیارد ریال بوده است، گفت: سهم شرکتهای شیمیایی و پتروشیمیایی از از این میزان حدود ٥٩ هزار میلیارد ریال بوده است.