پایان مهلت تجدیدنظر در حکم دادگاه اروپایی

به گزارشافکارنیوز،۲۷ شهریور ماه و به عبارتی(۱۸ سپتامبر) زمان اعلام خبر رای دادگاه اتحادیه اروپا مبنی لغو تحریم بانک مرکزی ایران بود. در مطلبی که در سایت دادگاه اتحادیه اروپا منتشر شد، تاکید شده بود: دلایل ارائه شده برای تحریم بانک مرکزی ایران «مبهم و فاقد جزئیات» است و از این رو، این دلایل با «الزامات یک پرونده قانونی مطابقت ندارد.»

همچنین، دادگاه اروپا اعلام کرد دلایل ارائه شده از جانب شورای اروپا برای اعمال تحریم علیه بانک مرکزی ایران ناکافی هستند و از این رو برای بانک مرکزی ایران و دادگاه اروپا مشخص نیست چه عواملی منجر به اعمال این تحریم ها شدند.

طبق قوانین حقوقی در صورت صدور حکم به نفع یکی از طرفین دعوی، طرف دیگر می‌تواند تا دو ماه پس از اعلام رای، درخواست تجدید نظر کند. هم‌اکنون ۲ ماه و سه روز از زمان صدور رای دادگاه اروپایی سپری شده و اگر در این مدت اتحادیه اروپا درخواست تجدید نظری نداده باشد، رای دادگاه قطعی خواهد شد.

بررسی‌ها می‌دهد، درخواست تجدید نظر معمولا جنبه عمومی و رسانه‌ای پیدا نمی‌کند و در صورتی که درخواست برای تجدید نظر در رای دادگاه ارائه نشده باشد، حداکثر تا دو هفته بعد از مهلت دو ماهه درخواست تجدید نظر، رای نهایی اعلام خواهد شد.

اما اگر مسئولان اتحادیه اروپا درخواست تجدید نظر کرده باشد، در بازه زمانی مورد اشاره، رای اعلام نخواهد شد و مجددا پرونده در دادگاه بررسی می‌شود.

یکی از آثار مهمی که تحریم بانک مرکزی ایران بر جای گذاشت، قطع سوئیفت(جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی یا Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication) بود. این مساله موجب قطع ارتباط بسیاری از بانک‌های دولتی و غیردولتی ایران و ایجاد موانع انتقال ارز‌ حاصل از فروش نفت به داخل کشور شد و لغو تحریم‌ بانک مرکزی می‌تواند فرایند نقل و انتقال پول را تسهیل کند.

با مصوبه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۲ میلادی، بانک مرکزی ایران در فهرست تحریم‌های این اتحادیه قرار گرفت و تا امروز این وضعیت ادامه داشته است.

بانک سینا به عنوان یکی از بانک‌های تحریم‌ شده ایرانی در خرداد ماه امسال با رای دادگاه تجدید نظر اتحادیه اروپا از فهرست، لغو تحریم شد اما با وجود این حکم، کشورهای عضو اتحادیه این بانک را از فهرست تحریم‌های خود خارج نمی‌کردند. تا اینکه مدتی پیش وزارت خزانه‌داری انگلیس بانک سینا را از فهرست تحریم‌های خود خارج کرد.

با توجه به اینکه خروج یک بانک از فهرست تحریمهای اتحادیه اروپا بعد از مدتها پیگیری قضایی اجرایی شد، به نظر نمیرسد مسئولان این اتحادیه به سادگی از لغو تحریم بانک مرکزی ایران بگذرند. با این حال با توجه به نهایی شدن مذاکرات ۱+۵ در سوم آذرماه جاری باید منتظر ماند و دید سرنوشت تحریمهای بانک مرکزی ایران چگونه رقم میخورد.