هیجان منفی در بورس تهران
به گزارشافکارنیوز؛ ‌ روز گذشته شاخص کل بورس تهران در شرایطی پیرو تحرکات هیجانی فعالان این بازار ۶/۱ درصد افت را تجربه کرد که کارشناسان معتقدند ریزش شاخص کل بورس واکنش معامله‌گران به هیجانی بود که در روزهای اخیر به‌صورت خرید سهام بانک‌ها و خودرویی‌ها خودنمایی کرده بود. دیروز همچنین در بازارهای ارز و سکه نیز شاهد روند افزایشی قیمت‌ها بودیم؛ اما فعالان بازار در این شرایط انتظار دارند این هیجان به‌زودی از بازارهای کشور خارج و ثبات بر آنها حاکم شود.
بر اساس این گزارش؛ بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته مجددا با نشان دادن حاکمیت احساس به جای تحلیل و پیروی از «هیجان صف» با کاهش شاخص مواجه شد. به‌طوری‌که شاخص کل بورس تهران با افت هزار و ۲۰۸ واحدی(معادل ۵۹/۱ درصد) به کانال ۷۴ هزار واحد رسید و در رقم ۷۴ هزار و ۷۴۰ واحد قرار گرفت.

این میزان ریزش از نظر درصدی از ۲۴ فروردین ماه تاکنون، بالاترین رکورد محسوب می‌شود. در یک سال گذشته نیز این ریزش چهارمین رکورد محسوب می‌شود. نکته دیگر اینکه دیروز حجم معاملات در حدود بیش‌از ۵۷ درصد نسبت به میانگین ماهانه و ارزش معاملات نیز به میزان ۳۰ درصد کاهش یافته است. این به معنای آن است که اگر معامله‌گران با تصمیم فروش به بازار برگردند احتمال ریزش مجدد بازار وجود دارد. دیروز بسیاری از سهم‌ها با صف فروش بالایی مواجه بود و همین مساله از آنجا که با تقاضا روبه‌رو‌ نشده نشان می‌دهد پتانسیل بازار برای ریزش بالا است.
در این بین به گزارش «دنیای اقتصاد» مذاکرات هسته‌ای عصر روز دوشنبه در حالی با تصمیم‌گیری در مورد تمدید توافق نامه ژنو برای ۷ ماه دیگر به پایان رسید که نشانه‌های بدون تردیدی از پیشرفت در مذاکرات به چشم می‌خورد؛ اما این پیشرفت که در سخنان شامگاه رئیس‌جمهوری نیز در رسانه ملی نمود داشت، در بورس با حرکت احساسی برخی از سهامداران، شکلی دیگر یافت. رئیس‌جمهور شامگاه دوشنبه با تاکید بر اینکه آینده روشن است و پیروزی نهایی در مذاکرات هسته‌ای با ملت ایران خواهد بود، اظهار کرد: منطق ایران، مذاکره و گفت‌وگو است و مذاکرات هسته‌ای با جدیت تا رسیدن به توافق نهایی ادامه می‌یابد. در حالی که این سخنان مثبت رئیس‌جمهوری انتظار بازخورد متعادلی را ایجاد کرده بود اما برخی معامله‌گران با نگرانی از عدم تحقق انتظارات در دو گروه خودرویی و بانکی از مذاکرات مبنی بر رفع کامل و فوری تحریم‌ها اقدام به عرضه سنگین در صف‌های فروش کردند که بار دیگر بازار با موضوع سرایت صف‌ها مواجه شد. بورس تهران که از دیر باز با مشکل مزمن حجم مبنا و دامنه نوسان مواجه است برخلاف بازارهای دیگر به میزان قابل ملاحظه‌ای به جای تحلیل تابع صف‌های خرید و فروش است و معامله‌گران به جای تحلیل تنها به بودن صف‌های خرید و فروش برای تصمیم‌گیری بسنده می‌کنند این امر موجب شد تا صف فروش گروه خودرویی و بانکی به سرعت به دیگر نمادها سرایت کرده و معامله‌گران خریدار نیز در لاک دفاعی فرو روند.
در همین حال صندوق توسعه نیز که در روزهای اخیر برای بهبود عملکرد شاهد انتقال مدیریت به مرکز مالی ایران بود دیروز با رفتاری عجیب و عدم تلاش به موقع برای کنترل هیجان بازار تنها به خرید دیرهنگام برخی از حجم‌های مبنا اقدام کرد تا هیجان بازار برای فروش تشدید شود. چنین عملکردی از صندوقی که باید نقش تعادل بخشی در بازار را ایفا کند موجب انتقادهایی از این نهاد شده است. در شرایط کنونی به نظر می‌رسد تا زمانی که حجم مبنا و دامنه نوسان ۴ درصدی اصول بدون تغییر بازار شمرده می‌شوند بازار سهام سرنوشتی جز غلتیدن از صف فروش به صف خرید و برعکس نداشته باشد. این درحالی است که اکثر کارشناسان معتقدند در صورت نبود حجم مبنا و دامنه نوسان بازار سهام می‌توانست همانند بازار ارز و سکه بدون نوسانی خاص فعالیت عادی خود را تجربه کرده و سرمایه‌گذاران به جای رصد صف‌های خرید و فروش به تحلیل متکی می‌شدند. با این حال اکثر کارشناسان انتظار دارند بازار بتواند در دو تا سه روز کاری آینده و با توجه به اینکه هیچ تغییر منفی در شرایط اقتصادی و سیاسی کشور رخ نداده است بازار به تعادل برسد.
در کنار تحولات سیاسی در حوزه اقتصادی دیروز رئیس کل بانک مرکزی گفت: به دنبال یکسان‌سازی نرخ ارز نیستیم و دلار در لایحه بودجه سال آینده ۲۸۵۰ تومان پیش‌بینی می‌شود. ولی‌الله سیف در حاشیه همایش بانک‌ها و استانداران سراسر کشور در وزارت کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از اقدامات مثبتی که در پی آن هستیم دقت نظر در اجزای پایه پولی و نقدینگی کشور و کنترل آن بوده که در حال حاضر پایه پولی رشد منفی داشته و ضریب فزاینده پولی است که موجب شده نقدینگی در کشور رشد کند. رئیس کل بانک مرکزی در مورد نرخ ارز در بودجه ۹۴ کل کشور، گفت: یکی از برنامه‌های قطعی بانک مرکزی یکسان‌سازی نرخ ارز بوده اما این بستگی به شرایط بین‌المللی دارد و در شرایط فعلی این اقدام را انجام نخواهیم داد، زمانی این موضوع مناسب خواهد بود که اطمینان خاطری از ارتباطات بین‌المللی و نظام بانکی به وجود آید و سهولت لازم در زمینه نقل‌و‌انتقال نرخ ارز به وجود‌ آید. در بازار دیروز در گروه خودرویی و بانکی صف‌های فروش حاکم مطلق بودند. در این گروه بر اساس آخرین اطلاعات مندرج در سایت کدال، زیان برآوردی هر سهم شرکت پلاسکوکار برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه سال ۹۳ به میزان ۱۳۹ ریال است؛ این در حالی است که «پلاسک» بر اساس عملکرد ۶ ماه منتهی به ۳۱ شهریور ماه سال۹۳،۸۷ ریال زیان خود را پوشش داده است. در گروه کانی غیرفلزی شرکت شیشه دارویی رازی در جدیدترین گزارش ۶ ماهه خود(اصلاحیه) سود هر سهم منتهی به ۲۹اسفند امسال شرکت را مبلغ ۳۴۷ ریال اعلام کرده است که نسبت به گزارش قبلی شرکت با تعدیل مثبت ۶۱ درصدی همراه بوده است. شرکت در دوره ۶ ماهه خود توانسته است به ازای هر سهم ۱۲۹ ریال سود کنار بگذارد و ۳۷ درصد از پیش‌بینی‌هایش را پوشش دهد. شرکت دلایل تعدیل اخیر را ناشی از تسعیر ارزهای باقی‌مانده موجود و انتقال هزینه‌های حقوق و دستمزد تولیدی دوران ساخت به سرفصل دارایی ثابت اعلام کرده است.