تعمیر اساسی سالانه ۲۵ هزار مگاوات نیروگاه
به گزارشافکارنیوز؛ فریبرز تیموری در گفت و گویی در خصوص اینکه سالانه چه میزان نیروگاه اورهال می شود گفت: تاکنون علاوه برفعالیت در حوزه تعمیرات، موفق به داخلی سازی بیش از ۱۲۰ قطعه نیروگاهی نیز شده‌ایم و این شرکت در تمام سال هایی که تاسیس شده است، بارها و بارها در سخت‌ترین شرایط به انجام کار پرداخته و کارهای غیرممکن را ممکن ساخته است.

وی با اشاره به اینکه نگاه این مجموعه به تعمیرات، دیدگاهی بلند مدت و همراه با تلاش برای داخلی سازی تجهیزات استراتژیک نیروگاه های کشور است، ادامه داد: این شرکت سالانه بالغ بر ۲۵ هزار مگاوات نیروگاه را تعمیر اساسی و اورهال می کنند که در حقیقت این میزان تقریبا یک سوم ظرفیت کنونی نیروگاهی کشور را در برمی گیرد.

تیموری تاکید کرد: کار تعمیرات بسیار سخت و حساس است چرا که وقتی قطعه‌ای از یک نیروگاه باز می شود، درون خود چندین قطعه جداگانه دیگر دارد که باید تعمیر یا بازسازی شود.

تیموری ادامه داد: این شرکت گاهی به دلیل موقعیت و شرایط خاصی که پیش می آید، متخصصان و کارشناسان را بدون هیچ گونه قراردادی برای انجام تعمیرات در کوتاه‌ترین فرصت ممکن اعزام می‌کند، در حالی که در شرکت‌های دیگر کار به این صورت انجام پذیرنیست.

وی افزود: گاهی شبانه از آسیب دیدن یک نیروگاه اطلاع کسب می کنیم، باید تنها در چند ساعت متخصصان را برای انجام مراحل تعمیراتی به نقطه مورد نظر اعزام کنیم تا تعمیرات آغاز شود و نیروگاه در کوتاه ترین زمان ممکن وارد مدار شود.

تیموری خاطرنشان کرد: با توجه به هدف گذاری های صورت گرفته تاکنون متخصصان این شرکت موفق به داخلی سازی بیش از ۱۲۰ قطعه استراتژیک نیروگاهی شده‌اند که از آن جمله می توان به پره های توربین بخار و پره های کمپرسور توربین گازی اشاره کرد.

وی افزود: این پره‌ها جزو قطعه های راهبردی صنعت برق است که زمینه ساخت آنها در کشور فراهم شده است، در حقیقت ما در بخش هایی برای ساخت داخل تجهیزات ورود پیدا می کنیم که ساخت آن قطعه ها از عهده دیگر شرکت ها خارج است.

به گفته وی، با داخلی سازی قطعه های موردنیاز صنعت برق بین ۶۰ تا ۷۰ درصد صرفه جویی ارزی صورت می گیرد.

مدیرعامل شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران در پاسخ به این سئوال که آیا در کشورهای همسایه تعمیرات نیروگاهی انجام شده است، گفت: در این راستا تاکنون اورهال یکی از نیروگاه های عراق و و دو روتور متعلق به پالایشگاه های ترکیه انجام شده است.

به گفته وی، علاوه بر این نظارت بر تعمیرات یک نیروگاه در ترکیه نیز جزء دیگر فعالیت های این شرکت در خارج از کشور به شمار می رود که در نوع خود با وجود رقبای بسیار قدرتمند درمنطقه، موفقیت بزرگی محسوب می شود.