اختلاس در بانک ایران و ونزوئلا

مدیرعامل جدید بانک توسعه صادرات در نشست خبری خود خواستار افزایش سرمایه بانک و ارائه خطوط اعتباری بیشتر از سوی بانک مرکزی شد. وی از بدهیهای کوبا و آذربایجان به این بانک خبر داد و از اختلاس در شعبه بانک ایران و ونزوئلا پرده برداشت.

به گزارش ایسنا، بهمن وکیلی با بیان اینکه سرمایه کنونی بانک توسعه صادرات، جوابگوی درخواست‌های تسهیلات نیست گفت: حجم زیادی از متقاضیان در صف دریافت تسهیلات قرار دارند و به دلیل محدودیت منابع، مجبوریم بر اساس اولویت نوع کالا و خدمات قابل صدور، به متقاضیان تسهیلات بدهیم.

وی با اشاره به تصویب افزایش دو میلیون دلاری سرمایه بانک توسعه صادرات در کمیسیون اقتصادی دولت در سال گذشته اظهار کرد: فکر می‌کردیم این موضوع در بودجه سال ۹۰ عملیاتی شود ولی متاسفانه محقق نشد. مجلس پنج میلیون دلار برای افزایش سرمایه بانک‌ها به صورت کلی در نظر گرفته و در عین حال نمایندگان مجلس تبصره‌ای هم اضافه کرده‌اند که بر اساس آن این پنج میلیون دلار باید از محل اقساط و بدهی‌های دولت به بانک‌های دولتی تامین شود که بانک توسعه صادرات به دلیل نداشتن مطالبات از دولت، از شمول این مصوبه خارج شد.

* اختلاس در بانک ایران و ونزوئلا

وی با بیان این‌که فعالیت‌های بانک ایران و ونزوئلا به دلیل همکاری‌نکردن سیستم بانکی مبتنی بر پشتوانه‌ آمریکایی فقط محدود به پروژه‌هایی که ایرانی‌ها در آنجا حضور دارند، شده است گفت: اخیرا در بازرسی‌هایی که از شعبه بانک ایران و ونزوئلا از سوی هیات ایرانی به عمل آمد، مشخص شد که رئیس شعبه ونزوئلا بانک رقم ۲۰ هزار دلار از منابع بانک را برداشت کرده که وی در حال حاضر در زندان به سر می‌برد.

به گفته‌ وی قرار بود سرمایه‌ بانک از ۴۰ میلیون بولیوار(حدود ۱۸ میلیون دلار) به ۱۷۰ میلیون بولیوار افزایش پیدا کند که این امر فعلا متوقف شده است.

* فعالیت‌های بین‌المللی متوقف نشده است

وی درباره‌ دیگر فعالیت‌های بین‌المللی بانک توسعه‌ صادرات گفت: به دلیل این‌که این بانک در لیست تحریم‌ها قرار دارد، می‌تواند فعالیت مستقیم بانکی داشته باشد اما فعالیت‌های بانک از طریق کارگزاران بانک با وجود ریسک‌هایی که وجود دارد به پیش می‌رود.

وکیلی گفت: بانک دیگری که در بلاروس به طور مشترک با بانک رفاه و صادرات داریم هم تحریم شده است.

* تنوع روش‌های تامین منابع

مدیرعامل بانک توسعه‌ صادرات درباره‌ روش‌های تامین منابع این بانک اظهار کرد: به دلیل تعداد کم شعب بانک توسعه صادرات نمی‌تواند در زمینه‌ بانکداری خود فعالیت داشته باشد اما با توجه به ارائه‌ تسهیلات و شخصیت‌های حقوقی معتبر، خواستار گردش مالی بخشی از منابع آن‌ها در بانک شده‌ایم. همچنین فروش اوراق مشارکت ارزی، صکوک و گواهی سپرده ارزی از دیگر روش‌های تامین منابع است.

وکیلی ادامه داد: ارتباط با صندوق‌ها و بانک‌های توسعه‌ای دنیا از جمله قرار‌داد اخیر با صندوق توسعه‌ اوپک از روش‌های بین‌المللی تامین منابع برای بانک توسعه صادرات است.

* خواستار خطوط اعتباری هستیم

وی با مطرح‌ کردن این خواسته که بانک مرکزی باید به بانک توسعه صادرات که اهداف توسعه‌ای دارد، خطوط اعتباری بیشتری اختصاص بدهد گفت: سال گذشته چند فقره خط اعتباری به بانک اختصاص داده شد، اما امسال به دلیل سیاست‌های بانک مرکزی این امر متوقف شده است، در حالی که باید نگاه ویژه‌ای به بانک توسعه‌ صادرات وجود داشته باشد.

وی همچنین از دستور رئیس‌جمهور به اختصاص دو میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه‌ ملی از طریق این بانک خبر داد و گفت: پروژه‌هایی که مشمول قوانین اختصاص تسهیلات صندوق توسعه ملی هستند، می‌توانند به زودی از این منابع استفاده کنند.

* بدهی کوبا و آذربایجان

وی با بیان این‌که آمار معوقات بانک کاهش هزینه یافته است، درباره‌ بدهی کشور‌های خارجی به این بانک گفت: فقط رقم‌های کمی از کوبا و آذربایجان طلب داریم.

* ادغام‌ها

وی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر ادغام وزارتخانه‌ها‌ی صنایع و بازرگانی گفت: بسیاری از تسهیلات بانک توسعه صادرات به حمایت از تولیدی که منجر به صادرات می‌شود، اختصاص یافته است و این ادغام تاثیری بر فعالیت‌های بانک ندارد.

وکیلی همچنین درباره ادغام بانک صنعت و معدن، توسعه‌ صادرات و صندوق ضمانت توسعه صادرات گفت: بانک صنعت و معدن با یک رویه کاملا متفاوت فقط برای بخش صنعت و معدن آن هم در داخل کشور فعالیت می‌کند و وظیفه صندوق ضمانت توسعه‌ صادرات هم ارائه پذیرش بیمه‌ای برای خدمات صادراتی است و اگر این بخش‌ها به‌طور مستقل فعالیت‌کنند، بهتر است.

در این جلسه همچنین محمدحسین مهرانی با اشاره به سیستم آنلاین ارزی بانک توسعه صادرات گفت: ارائه‌ کارت ارزی به مشتریان و راهبردهای برای ایجاد توسعه‌ بانکداری مجازی در حوزه‌ بین‌الملل در دستور کار بانکداری الکترونیک بانک توسعه صادرات قرار دارد.

* آمار و ارقام بانک

به گفته مدیرعامل بانک توسعه صادرات میزان پرداخت تسهیلات در سال‌های ۸۸ و ۸۹ معادل ۲۶ درصد رشد داشته که ۷۰ درصد تسهیلات پرداختی متعلق به بخش صنعت بوده است.

وی گفت: میانگین سپرده‌های ارزی در سال ۸۵ معادل ۳۸۸ میلیون دلار بود که در سال ۸۹ به ۷۸۰ میلیون دلار افزایش یافته است. همچنین سپرده‌های ریالی در سال ۸۵ معادل ۱۴۵۳ میلیون ریال بود که در سال ۸۹ به ۳۸۸۳ میلیون ریال رسید. مانده تسهیلات ارزی هم از ۶۹۲ میلیون دلار به بیش از ۲۵۰۰ میلیون دلار و مانده تسهیلات ریالی از سه‌هزار و ۷۰۳ میلیارد ریال ۱۱۰ هزار و ۱۹۴ میلیارد ریال است.

وی به کاهش معوقات بانک اشاره کرد و گفت: این رقم از ۳۷۰۰ میلیارد ریال به سه هزار و ۳۲۲ میلیارد ریال کاهش یافته است.