استاندارخراسان رضوی در مراسم افتتاح با اعلام این خبر گفت : این کارخانه با ۲۲۰ میلیون تومان هزینه در مدت ۲ سال و با تلاش ۸ نفر از دانشجویان دکترا و ارشد مرکز رشد فناوری دانشگاه فردوسی مشهد ساخته شده است .

محمود صلاحی افزود: روزانه ۸۰۰ کیلوگرم زباله الکترونیکی مانند موبایل و رایانه های مستعمل در این کارخانه پس از انجام مراحل بازیافت به ۱۰۰ کیلوگرم پسماند تبدیل می شوند. او افزود: این پسماندها شامل طلا، نقره، مس، قلع، سرب و نقره با درجه خلوص ۹۹ درصد است که برای مصارف صنعتی دوباره به چرخه تولید باز می گردد.

استاندار خراسان رضوی گفت: راه اندازی این کارخانه با توجه به تحریم ها، گام موثری در تولید ثروت و تبدیل زباله های الکترونیکی به فلزات گران بها است. صلاحی هدف از راه اندازی این خط نیمه صنعتی را کاهش خطرات ناشی از دفن زباله های الکترونیکی از قبیل فلزات سنگین، آلودگی آب های زیر زمینی، تصفیه نا پذیری بیولوژیکی شیرابه، حفظ منابع خاک با کاهش میزان دفن زباله، صرفه جویی در مصرف سوخت، آب و سایر نهاده های طبیعی تولید، بازیابی و استفاده دوباره از قطعات الکترونیک اعلام کرد.

استاندار خراسان رضوی افزود: استفاده از سیستم های بازیابی تا حد ممکن از ورود عناصر سمی و مضر الکترونیکی به محیط زیست جلوگیری می کند و مانع از انتشار گازهای آلاینده و ذرات معلق در هوا خواهد شد. نخستین کارخانه بازیافت زباله های الکترونیکی کشور در مجتمع بازیافت شماره یک مشهد ، در جاده قدیم مشهد نیشابور ، آغاز به کار کرد. شهرداری مشهد با همکاری ادارات و نهاد ها و سازمان های این شهرستان ، ضایعات الکترونیکی را برای ارسال به این کارخانه جمع آوری می کند.