به گزارش افکار نیوز،غلامرضا مصباحی مقدم در گفتوگو با خانه ملت افزود: تدوین قانون هدفمند کردن یارانهها و اجرای آن در زمانی که بیشترین هجمههای غرب علیه ایران انجام میشد، شگفتی بسیاری از اقتصاددانان مطرح دنیا را برانگیخت، به طوری که آقای حبیب فتینی، اقتصاددان برجسته صندوق بینالمللی پول و کارشناس میز ایران در این مؤسسه که با توجه به تحریمهای گسترده غرب علیه جمهوری اسلامی و شرایط سیاسی ملتهب پس از انتخابات ۸۸، اجرای هدفمندی یارانهها را خطرناک توصیف کرده بود، هماکنون خواستار ارائه الگوی ایرانی اصلاح قیمت حاملهای انرژی برای سایر کشورهای متقاضی شده است.


تجربه ایرانی هدفمندی یارانه‌ها، در تاریخ اقتصادی جهان منحصربه‌فرد بود

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: آنچه در ایران اتفاق افتاد در تاریخ اقتصاد جهان بی سابقه بود، زیرا اگر کشورهای دیگری دست به اصلاح قیمت‌ها می‌بردند، قیمت حداکثر دو یا سه قلم کالا را تا حداکثر ۱۰۰ درصد افزایش می‌دادند در صورتی که ایران با عزمی استوار توانست همه حامل‌های انرژی را در یک زمان مشخص از حداقل ۴۰۰ تا حداکثر دو هزار درصد افزایش قیمت بدهد.

وی توضیح داد: ‌ برای مثال قیمت نان ۴۰۰ درصد، ‌ بنزین ۷۰۰ درصد، گازوییل هزار و ۱۰۰ درصد و نفت کوره در حدود دو هزار درصد افزایش قیمت را تجربه کردند و همه این افزایش‌ها در شرایطی بود که به علت وجود تحریم‌ها، فضای بین‌المللی، اقتصاد ما را یاری نکرد و به علت تنش‌ها و اتفاق‌های پس از انتخابات سال ۸۸، شرایط داخلی کشور نیز به عقیده بسیاری از کارشناسان مناسب ایجاد یک تحول اقتصادی نبود.


تحریم‌ها لزوم هدفمندسازی‌ یارانه‌ها را بیشتر کرد

مصباحی مقدم در پاسخ به سئوالی در این باره که چه لزومی داشت هدفمندی یارانه‌ها دقیقا در آن زمان و شرایط بسیار دشواری که توصیف کردید، ‌ اجرا شود، ‌ گفت: تحریم‌ها هر روز علیه کشور گسترده‌تر می‌شد و حتما باید برای تأمین منابع انرژی مورد نیاز مردم تدبیری اساسی می‌اندیشیدیم، بنابراین مصمم بودیم که با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها افزون بر کاهش مصرف بنزین، با درآمدهای حاصل از این بخش، زمینه‌های توسعه بخش فناوری و فراوری کشور را تقویت کنیم.


پیش از هدفمندی یارانه‌ها هر سال ۷ میلیارد دلار آتش می‌زدیم

وی تأکید کرد: صرفه‌جویی در مصرف انواع سوخت و انرژی‌های پرمصرف و همچنین سامان‌دهی تولید در بسیاری از بخش‌های صنعتی از مهم‌ترین دست‌آوردهای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها است.

این نماینده مردم در مجلس اظهار کرد: در سال ۸۵ مصرف روزانه بنزین در کشور افزون بر ۷۵ میلیون لیتر بود که این رقم در سال ۸۹ با وجود افزایش پنج میلیونی تعداد خودروها، به کم‌تر ۵۵ میلیون لیتر کاهش یافته است و این در حالی است که اگر یارانه‌ها هدفمند نمی‌شد و از سی. ان. جی به عنوان سوخت جایگزین استفاده نمی‌کردیم، مصرف بنزین در کشور با توجه به محاسبات انجام گرفته به بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر در روز می‌رسید.

وی با تأکید بر این که پیش از هدفمندی یارانه‌ها با واردات بنزین به ارزشی معادل هفت میلیارد دلار، ‌ حجم بزرگی از ذخایر ارزی کشور را آتش می‌زدیم.


توانایی ایران برای صادرات بنزین، گاز و برق

رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس با بیان این که تحریمها برای حرکت مستقل کشور به سوی آبادانی برکت داشته است، به تشریح از چگونگی ذخیرهسازی مابهالتفاوت میزان مصرف انرژیها پیش و پس از اجرای هدفمندیها سخن گفت و یادآور شد: پس از اجرای این قانون و با ذخیره منابع فراوانی از انواع انرژی، ایران میتواند بدون کوچکترین خللی در توزیع انواع انرژیها در کشور، به طور یکنواخت و بیوقفه به دیگر کشورها، گاز، برق و بنزین صادر کند.