صنایع موجود در ایران تنها یک کاریکاتور صنعتی است
به گزارشافکارنیوز، ابراهیم رزاقی اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران در گفتگو با مرآت نیوز لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی را فعالیت صد درصدی صنایع موجود در کشور دانسته و افزود: دولت مشکلات صنعت گران راحل نکرده و همین امر سبب شده تا صنایع با تمام ظرفیت کار نکنند.

وی با انتقاد از برنامه های وزارت نفت برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با افزایش ظرفیت تولید نفت خام و میعانات گازی، گفت: چرا ما به جای صدرو نفت خام و مواد اولیه پتروشیمی، مواد تبدیل شده و کالاهای ساخته شده از پتروشیمی را صادر نمی کنیم تا هم اشتغال را بالابرده و هم ثروت بیشتری تولید کنیم و از وارداتی که ارزش از محل نفت تامین می شود، بی نیاز شویم.

این اقتصاد دان یکی از بزرگترین موانع صنعتی شدن ایران و تحقق اهداف مقاومتی را خام‌فروشی کشور دانست و بیان داشت: ضعف موجود در تجارت خارجی کشوریکی از موانع تحقق اقتصاد مقاومتی است چرا که محتوای اصلی آن را فروش مواد اولیه‌ای همچون نفت، محصولات کشاورزی و… تشکیل می دهند.

رزاقی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از محصولات کشاورزی به دلیل آنکه فناوری صنایع تبدیلی مناسب در کشور نداریم، هدر می روند، مگر اینها نمی توانند براحتی تبدیل به شغل شوند؟ آیا درآمد فقط از فروش نفت حاصل می شود؟

استاد دانشگاه تهران گفت: دولت می تواند با راه اندازی کارخانه هایی که قطعه می سازند تولید و اشتغال را در کشور افزایش دهد زیرا دولت ها به طور معمول دنبال کسب سود ثمربخش هستند.

موفقیت تهاجم فرهنگی از طریق تهاجم اقتصادی و ورود سرمایه های خارجی

وی با اشاره به وجود ۱۷۰کشور خام فروش در دنیا از جمله ایران، افزود: اگر صنایعی هم در این کشورها ایجاد شده صنعت هایی صوری هستند وصنایع موجود درایران یک کاریکاتور صنعتی است زیرا ماشین آلات، قطعات، مواد اولیه تماما از خارج وارد شده و اینجا تبدیل می شود.

این اقتصاد دان با با بیان اینکه صادارت یک میلیون مواد خام پتروشیمی ۵۰۰شغل ایجاد می کند، ادامه داد: در صورت وجود صنایع و تبدیل همین مقدار مواد اولیه به کالاها ۲۰۰هزار شغل در ایران ایجاد می شود.

استاد دانشگاه تهران با رد برخی نظرهای مطرح شده در خصوص شکوفا شدن اقتصاد ایران با رفع تحریم، تصریح کرد: با رفع تحریم ها سرمایه های خارجی وارد بخش صنعت نمی شود بلکه در مصارفی همچون هتل سازی اکتشاف نفت و صادارت مواد اولیه و.. وارد می شوند.

رزاقی با طرح این سوال که این باور تا چه اندازه می تواند واقعی باشد که ما به خارجی ها بگویم در ایران سرمایه گذاری کنید و برای ما اشتغال ایجاد کنید، ادامه داد: به نظر می آید این ادعا تنها سرابی است برای از بین بردن مقاومت ایران وتجزیه ایران که دیگر کسی تواند به مقاومت بپردازد و در آینده کشوری صنعتی با الگوی اقتصادی اسلامی، در برابر کشورهای صنعتی عرض اندام کند.

وی تهاجم اقتصادی از طریق آمدن سرمایه های خارجی را منجر به موفقیت تهاجم فرهنگی قاطع دانسته و افزود: همین الان هم شاهد رشد فرهنگ غربی در ایران هستیم چه برسد به زمانی که سرمایه گذاری غربی ها در ایران آزاد شود.

کاهش قیمت نفت ابزار تقابل آمریکا در برابر ایران

استاد دانشگاه تهران با اشاره به افزایش میزان تولید نفت اپک، تصریح کرد: منابع بین المللی پیش بینی کردند نه میلیون بشکه خریدار نفت اپک است ولی اپک میزان تولید خود را بیشتر از میزان تقاضا با عنوان حفظ بازار اعلام کرده که همین امر کاهش قمیت نفت شده است.

وی با بیان اینکه این کاهش قیمت نفت نشان دادن یک قدرت جهانی دیگر از سوی آمریکا به سایر کشورها است، افزود: آمریکابرای تقابل کشورهایی که از او حرف شنوایی کم تری دارند با روش های مختلف از جمله حمله نظامی به بهانه مبارزه با تروریسم، تحریم مواد غذایی و دارو و ایجاد بیماری های بیوتکنولوژی تقابل می کند.