شرط آلمان برای بازگشت به پتروشیمی ایران

به گزارشافکارنیوز،در این نشست مشترک که با حضور هیاتی تجاری متشکل از ۳۶ نفر از مدیران شرکت‌های صنعتی آلمان با مسئولان شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد، دو طرف راهکارهای همکاری‌های مشترک صنایع پتروشیمی ایران و آلمان پس از لغو تحریم‌ها را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند.

این در حالی است که هیات تجاری ۳۶ مدیر شرکت‌های صنعتی آلمان شرط بازگشت به صنایع پتروشیمی ایران را توافق ایران با گروه ۵ + ۱ و لغو تحریم های بین‌المللی اعلام کردند.

عباس شعری مقدم در این نشست مشترک با بیان اینکه اولین توسعه و همکاری های مشترک در زمینه توسعه صنعت پتروشیمی در ایران با مشارکت آمریکا آغاز شد، گفت: حدود ۴۰ سال قبل بزرگترین مشارکت برای احداثبزرگترین مجتمع در جهان با شرکت‌های ژاپنی‌ها شکل گرفت که در آن زمان ظرفیت ایران در بخش پتروشیمی ۵.۴ میلیون تن بود.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه اکنون ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور بیش از ۶۰ میلیون تن در سال است، به واگذاری مجتمع های پتروشیمی در آغاز قرن ۲۱ اشاره کرد و افزود: در نتیجه خصوصی سازی تمام ظرفیت ها به بخش خصوصی واگذار شد و به موجب قانون خصوصی سازی دیگر شرکت ملی صنایع پتروشیمی اجازه سرمایه گذاری جدید در این صنعت ندارد.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت ملی صنایع پتروشیمی نقش و وظیفه حاکمیتی و توسعه گرایانه در صنعت پتروشیمی را دارد، تصریح کرد: ماموریت جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی اقدام به ایجاد زیر ساخت های توسعه این صنعت توسط بخش خصوصی و یا سرمایه گذاران خارجی است.

وی در خصوص نحوه توسعه همکاری ها با شرکت های بزرگ آلمانی در ایران، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت های موجود میان ایران و آلمان گسترش هرچه بیشتر روابط صنعتی و سرمایه گذاری میان دو کشور و رفع موانع موجود ناشی از تحریم در زمینه بانک اهمیت زیادی دارد.

شعری مقدم یکی از محورهای دیدار با هیات آلمانی را انتقال سرمایه های بلوکه شده ایران در بانک های آلمان عنوان کرد و یادآور شد: دو طرف در این زمینه به دنبال راه حل های خوبی برای انتقال سرمایه بین ایران - آلمان و بالعکس هستند.

معاون وزیر نفت در پایان با حسن تفاهم و تعامل شرکت های آلمانی برای روشن شدن هر چه زودتر نتایج مذاکرات ۱ + ۵ و آغاز توسعه همکاری های جدید پس از دوران تحریم تشکر کرد.