به گزارشافکارنیوز، ‌پیش‌بینی دولت از منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ معادل ۷۱۰ هزار و ۷۵۹ میلیارد و ۵۵۲ میلیون ریال است که با توجه به سهم ۱۴.۵ درصد شرکت ملی نفت از این درآمد، بودجه این شرکت معادل ۱۰۳ هزار و ۶۰ میلیارد ریال تخمین زده شده است.


اگرچه سهم ۱۴.۵ درصدی شرکت ملی نفت ایران از درآمدهای نفتی ثابت ماند است اما به دلیل این اینکه سهم درآمدهای نفتی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ با نزول قیمت نفت در بازارهای جهانی، کاهش یافته است، بودجه این شرکت نسبت به امسال ۹.۵ درصد کاهش یافته است.

البته بودجه وزارت نفت - که به طور جداگانه از بودجه شرکت ملی نفت تعیین می‌‌شود - در لایحه بودجه سال آینده با یک هزار و ۶۴۰ میلیارد و ۵۶۴ میلیون ریال نسبت به امسال با بودجه یک هزار و ۲۴۵ میلیارد و ۸۶۶ میلیون ریال، ۲۴ درصد افزایش یافته است.

بودجه وزارت نفت شامل سه شرکت زیر مجموعه این وزارتخانه - شرکت‌های ملی گاز، پتروشیمی و پالایش‌وپخش -، پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه صنعت نفت می‌شود. در جدول ذیل بودجه هر کدام از آنها در سال ۱۳۹۳،۱۳۹۴ و درصد تغییرات به تفکیک آمده است.

عنوان قانون بودجه سال ۱۳۹۳ لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ درصد تغییرات
شرکت ملی نفت ۱۱۲ هزار و ۸۰۸ میلیارد و ۹۸۵ میلیون ریال ۱۰۳ هزار و ۶۰ میلیارد ریال ۹.۵ - درصد
وزارت نفت ۹۹ ریال ۸ میلیارد و ۱۱۰ میلیون ریال ۱۰۰ درصد
پژوهشگاه صنعت نفت ۵۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال ۷۶۵ میلیارد ریال

۳۳ درصد

شرکت ملی پالایش و پخش ۱۸ میلیارد ریال ۲۵ میلیارد ریال ۲۸ درصد
شرکت ملی صنایع پتروشیمی ۵۳۲ میلیارد و ۱۲ میلیون ریال ۶۲۲ میلیارد و ۴۵۴ میلیون ریال ۱۴.۵ درصد
شرکت ملی گاز ۱۸۲ میلیارد و ۱۵۵ میلیون ریال ۲۲۰ میلیارد ریال ۱۷ درصد
دانشگاه صنعت نفت ۵۲ میلیارد و ۲۱۶ میلیون ریال ۸۰ میلیارد ریال ۳۴.۷ درصد

همچنین در لایحه بودجه سال ۱۳۹۴،۴۰ هزار میلیارد ریال به یارانه انرژی(مابه‌التفاوت قیمت برق و سوخت نیروگاه‌هاه) اختصاص یافته است که این رقم نسبت به امسال ۳۲.۵ درصد کاهش یافته است.

در بخش برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه لایحه بودجه ۱۳۹۴،۱۰۰ میلیارد ریال برای کمک به طرح‌‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی و ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای کشف و تحویل مواد سوختی قاچاق اختصاص داده شده است.