افت کیفیت آب منابع آبی رو به گسترش است

به گزارشافکارنیوز،حمید چیت چیان در دومین جشنواره توانمندی های بهره برداری و نگهداری در صنعت آب و فاضلاب کشور اظهار داشت: متأسفانه در کشور ما این تبدیل به سنت شده که تفکر کمیت گرا بر کیفیت گرا پیشی گرفته است.

وی افزود: ما بیش از آنکه به دنبال کاهش هزینه و افزایش بهره وری باشیم به دنبال اجرای پروژه های جدید هستیم و طبیعت غالب مدیران ما این است.

وزیر نیرو با بیان اینکه باید این نگرش را در بدنه مدیریت کشور اصلاح کنیم، گفت: ارزش تأسیساتی و دارایی های ما در بخش آب و فاضلاب ۴۸ هزار میلیارد تومان است که با توجه به اعتبار ۲۲۰۰ میلیارد تومانی این بخش در سال ۹۳،۲۲ سال طول می کشد تا به این حجم از سرمایه گذاری برسیم.

وی ادامه داد: متوسط قیمت تمام شده آب هزار تومان است در حالی که آب را در شهرها مترمکعبی ۳۰۰ تومان و در روستاها مترمکعبی ۱۰۰ تومان می فروشیم و علاوه بر اینکه دچار ناپایداری اقتصادی هستیم نباید بگذاریم این آبی که با هزینه ۱۰۰۰ تومانی در هر مترمکعب تولید می شود هدر برود.

این عضو کابینه دولت با اشاره به اینکه بزرگترین شبکه ازمایشگاهی کشور را برای سنجش کیفیت آب شرب در اختیار داریم، گفت: ورود فاضلاب شهری، ورود سموم و کودها، ورود پاسب های کشاورزی، ورود فاضلاب صنعتی و ورود آبهای سطحی که در مسیر خود آلوده شده اند به درون منابع آب، منابع آب کشور را آلوده می کند و با افت کیفیت رو به گسترش کیفیت آب منابع آبی کشور رو به رو هستیم.