سقوط ظرفیت نیروگاه‌ها از سال ۸۹

به گزارشافکارنیوز،حمید چیت‌چیان در اولین کنفرانس اقتصاد ایران گفت: در خصوص ساماندهی اقتصاد برق باید بگویم که برق مستقیما در رفاه و زندگی عموم مردم دخالت مستقیم دارد بنابراین اینکه فکر کنیم امکان دستریسی به اهداف و توسعه و رشد بدون برق کافی امکان‌پذیر است، تفکر غلطی است.

وی افزود: امروز تمام اقتصاد کشور وابسته به برق است و صنعت و تولید تماما وابسته به ارائه برق هستند، بنابراین صنعت برق در توسعه و رشد اقتصاد نقش مهمی دارد. صنعت برق خود عاملی برای رشد در کشور است.

چیت‌چیان با اشاره به اینکه تصور می‌شد برق یک صنعت سرمایه‌دار است، گفت: امروزه تمام تجهیزات و خدمات صنعت برق در داخل تولید می‌شود پس توسعه این بخش عامل مهمی در نیروی کار و در افزایش فرصت شغلی دارد.

وزیر نیرو با اشاره به چالش‌هایی که صنعت نفت با آن مواجه است، گفت: صنعت برق در حال حاضر در کشور حدود ۳۱ میلیون مشترک برق داریم که سالانه ۱.۵ میلیون مشترک برق به آن اضافه می‌شود، به طور مشخص سالانه ۲۲۰ میلیارد کیلوات برق در کشور مصرف می‌شود و این نشان می‌دهد به طور متوسط سالانه ۶ درصد به مصرف برق کشور اضافه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه کشور مرتب نیازمند این است که سالانه حداقل ۵ هزار مگاوات به ظرفیت کشور اضافه کند، گفت: ظرفیت نامی نیروگاه‌ها از سال ۸۹ یک سقوط بدی را تجربه کرده است به طوری که در سال ۸۹ ظرفیت نیروگاه‌های کشور نسبت به سال ۸۸،۸. ۸ درصد و در سال ۹۰ به ۵.۷ درصد و در سال ۹۱ به ۶.۶ در سال ۹۲ به ۵.۷ درصد در سال ۹۳ به ۲.۶ درصد و در سال ۹۴ این عدد به ۱.۴ درصد خواهد رسید.

چیت‌چیان گفت: با اجرای هدفمندی یارانه‌ها از سال ۸۹ در مجموعه تصمیمات و اثراتی که در بنگاه‌های برق گذاشته شد، باعثشد که دائما توان بنگاه‌های صنعت برق تحلیل رفته و امکان سرمایه‌گذاری در این بخش کاهش رود.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۹۱ میزان مصرف برق از ظرفیت تولید برق پیشی گرفته است، البته باید یک چالش دیگری که صنعت برق به آن مواجه است قیمت است.

وزیر نیرو افزود: از سال ۹۰ که قیمت برق به صورت جهشی افزایش یافت، اما می‌بینیم که توان اقتصادی بنگاه‌های برق تحلیل رفته است پس دلیل تحلیل توان اقتصادی برق چیست؟

وی خاطرنشان کرد: ‌از سال ۸۲ تا سال ۹۲ قیمت‌های بخش‌های مختلف از قبیل بنزین که ۱۱ برابر، ارتباطات ۹ برابر و سایر کالاها ۸ برابر افزایش یافته است، قیمت برق تنها ۲.۷ برابر رشد داشته است.

وی تصریح کرد: در مقایسه‌ای که می‌توان میان هزینه ارتباطات و هزینه برق داشت، می‌توانیم به این نتیجه برسیم که هزینه ارتباطات در ایران ۶ برابر هزینه برق در خانوار است.

چیتچیان اظهار داشت: ‌این وضعیت و قیمت‌ها علامتی است که مشترکان مصرف را بالا ببرند هرچند افزایش مصرف به معنای درست مصرف کردن نیست، چرا که ایران در هدر دادن انرژی در دنیا رتبه بالایی دارد.

به گفته وی، قیمت برق به طور متوسط در کشورهای مختلف از ۹ سنت تا ۲۷ سنت به ازای هر کیلووات ساعت است در حالی در ایران این عدد به طور متوسط ۱.۵ سنت است.

وی تاکید کرد: قیمت متوسط هر کیلووات برق در کشور منهای هزینه سوخت ۵۰ تومان است پس می‌بینیم که هزینه بالای تولید در مقابل قیمت پائین فروش برق باعثنان انباشته شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو شده است به طوری که در حال حاضر کل زیانی که در هزینه‌های جاری این صنعت بوقوع پیوسته است ۳۵۵۰ میلیون تومان است.

به گفته وی، در حال حاضر وزارت نیرو بالغ بر ۲۴ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران و بانک‌ها بدهکار است.

وزیر نیرو گفت: برای ساماندهی اقتصاد برق ما بسیار خوشبین هستیم چرا که صنعت برق دارای یک توانمندی درونزای مؤثر هستیم به طوری که در ساخت تجهیزات، طراحی و اجرا به طور کامل ایران خودکفا است.

وی گفت: ما سالانه ۱۲ میلیارد کیلووات ساعت به کشورهای همسایه صادر می‌کنیم. بنابراین وزارت نیرو دنبال راهکارهایی برای نجات صنعت برق است پس اول دنبال شیوه‌های بورسیه‌ای نمی‌رویم بلکه تلاش می‌کنیم که ببینیم چگونه باید هزینه‌های ملی را کاهش دهیم.

به گفته وی این راهکارها شامل بالا بردن راندمان نیروگاهها، کاهش تلفات انرژی، اصلاح ساختار صنعت برق، مدیریت مصرف، توسعه کاربرد انرژیهای تجدیدپذیر، تأمین برق واحدهای بزرگ از طریق بورس انرژی و قراردادهای دوجانبه و اصلاح نظام تعرفههای برق مطابق با قانون هدفمندی یارانهها است.