استراتژی مطلوب ایران در برابر کاهش بهای نفت

به گزارشافکارنیوز،مهدی عسلی در همایش اقتصاد ایران با اشاره به سه استراتژی عکس‌العمل اعضای اوپک نسبت به روند کاهش قیمت نفت اظهار داشت: شاید بهترین استراتژی از میان این سه راهبرد برای ایران آن باشد که ظرفیت تولید نفت را افزایش دهیم، اما تنها ۱.۵ تا ۲ میلیون بشکه را صادر کرده و بقیه را در بخش پایین‌دستی مصرف کنیم تا هم در صنایع پالایشی و پتروشیمی برای کشور ارزش افزوده بیشتر و اشتغال ایجاد کند و هم مشکلات کمتری برای یافتن سهم بازار داشته باشد.

وی اظهار داشت: قیمت نفت تحت تأثیر عوامل عرضه و تقاضا تغییر کرده است که ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش قیمت به دلیل کاهش تقاضا و ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش قیمت نفت به دلیل افزایش عرضه بوده است.

عسلی با تأکید بر اینکه کاهش قیمت نفت به دلیل عوامل بنیادی بازار بوده و شرایطی مانند کاهش قیمت نفت در سال ۲۰۰۹ نیست، تصریح کرد: کارشناسان می‌گویند برخلاف سال ۲۰۰۹ در شرایط فعلی بازگشت قیمت‌های نفت با تأخیر بسیار زیادی همراه خواهد بود.

مدیر گروه اوپک وزارت نفت اضافه کرد: عدم قطعیت بازار بالا رفته است و حتی عرضه و تقاضا را نیز با دقت نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

عسلی ادامه داد: کشورمان نه تنها نفت بلکه گاز دارد و به همین دلیل برای توسعه صنایع پایین‌دستی مشکلات کمتری نسبت به سایر اعضای اوپک دارد.

وی تأکید کرد: عربستان و ایران تنها کشورهایی هستند که میتوانند به صورت گسترده در راستای توسعه صنایع پاییندستی عمل کنند و این استراتژی یعنی افزایش تولید و توسعه صنایع پاییندستی بیشتر برای ایران کاربرد دارد.