اجرای سیاست‌های جدید در بازار کار

به گزارشافکارنیوز،حسن طائی در جلسه امضای تفاهم نامه ۳ جانبه وزارت کار، سازمان فنی و حرفه ای و بنیاد ملی تعاون زنان ایران گفت: حضور زنان در بازار کار یکی از شاخص های پیشرفت و توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع به شمار می رود و در تمام جوامع توسعه یافته نرخ مشارکت زنان در بازار کار بالا است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار اظهارداشت: حضور زنان، یعنی جامعه به مرحله ای رسیده که خانم ها از هزینه فایده ای که به دست می آورند برای حضور در بازار کار تصمیم می گیرند و پس از حضور در بازار کار سطح درآمد جامعه را افزایش داده و همچنین اجازه و زمینه فعالیت برای این گروه از افراد جامعه به وجود می آید.

وی تصریح کرد: زنان پس از ورود به بازار کار امور متداول زنان خانه دار را نیز به بازار می سپارند به این معنی که فرزندان خود را به مهد کودک می برند، برای فرزندان خود معلم خصوصی می گیرند و در کنار درآمد های جدید متحمل هزینه های جدیدی هم می شوند و این به یعنی کارآیی شدن اقتصاد و قرار گرفتن هر فردی در جای واقعی خود است که از راندمان بالایی بهره مند شده است.

وی نرخ مشارکت و بیکاری را در جامعه بسیار مهم توصیف کرد و افزود: نرخ مشارکت بالا موجب پایین آمدن نرخ بیکاری می شود و این معنا را می دهد که حضور عده ای در بازار کار جدید اوضاع اقتصادی کشور را بهبود می بخشد.

طائی تاکید کرد: نرخ بالای مشارکت و کاهش نرخ بیکاری موجب رشد و شکوفایی اقتصادی با اهداف و سیاست های اقتصادی می شود که این امر به مفهوم افزایش ظرفیت همکاری بخش خصوصی، دولتی و نهادهای مدنی است.

این مقام مسئول در وزارت کار بنیاد ملی تعاون و توسعه کارآفرینی زنان ایران را نیز از جمله این نهادهای مدنی عنوان کرد و گفت: با امضای این تفاهم نامه، از ظرفیت های اجتماعی و اقتصادی جامعه برای دستیابی به اهداف و اجرای سیاست های بازار کار استفاده می کنیم.

فعالیت ۲۰۰ آموزشگاه فنی و حرفه ای ویژه زنان


همچنین کورش پرند؛ رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور نیز از فعالیت ۲۰۰ آموزشگاه فنی و حرفه ای ویژه زنان در کشور خبر داد که برنامه ریزی آن از ۴ سال پیش تاکنون انجام شده است.

پرند این تعداد آموزشگاه را نسبت به گذشته با افزایش رشدی چشمگیر عنوان کرد و گفت: حدود ۵۰ درصد از آموزش های آن درحوزه بانوان انجام شده است.

وی تصریح کرد: چندی پیش خانم ملاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان در بازدید از سازمان فنی و حرفه ای کشور از ۵ طرح ویژه زنان خبرداد و گفت در هفته های آینده میان وزیر کار و معاون رئیس جمهور در امور زنان تفاهم نامه ای منعقد می شود که طرح های مذکور را به اجرا می رساند.

این مقام مسئول در وزارت کار همچنین از ۳ طرح توسعه و بسط مشاغل خانگی در سطح کوچک و متوسط، توانمندسازی و آموزش های مهارت برای روستائیان و مناطق محروم با تاکید بر توسعه پایدار، آموزش های مهارتی و توانمندسازی فارغ التحصیلان و دانشجویان با تاکید بر اشتغال پایدار در شورای عالی اشتغال خبر داد.

پرند یاد آورشد: توسعه آموزش های فنی و حرفه ای ویژه زنان روستایی بر اساس الگوی جدید آسیب شناسی شده در دو استان کشور به شکل پایلوت در حال انجام است که این الگو را با بنیاد ملی تعاون و توسعه کارآفرینی زنان ایران پیش خواهیم برد.

وی تصریح کرد: بنیاد مذکور در اشتغال فارغ التحصیلان بیکار با تاکید بر حوزه زنان راهکارهای اساسی داشته و آموزش تولید بازاریابی و فروش از دیگر فعالیت های مشترک دراین تفاهم نامه به شمار می رود.