به گزارشافکارنیوز،شاهرخ ظهیری درباره آزادپزی ۲۰ درصد از نانوایی‌ها و فروش نان به بیش از قیمت مصوب در این واحدها، اظهار داشت: در اصول تا زمانی‌که رقابت ایجاد نشود نه کالایی اصلاح می‌شود و نه قیمت آن پایین می‌آید. از سوی دیگر زمانی که هزینه‌ها افزایش یابد و قیمت محصول نهایی تغییر نکند، عرضه‌کننده از کیفیت محصول می‌کاهد. ظهیری با بیان اینکه نانوایان به بهانه‌های مختلف از قبیل استفاده از دانه‌های کنجد یا مواردی دیگر، نان را گران‌تر از نرخ مصوب می‌فروشند، ادامه داد: با نظارت و کنترل می‌توان کم‌کم به سمت آزادسازی قیمت‌ها براساس رقابت‌پذیری حرکت کرد اما در حال حاضر با وجود افزایش قیمت، کیفیت نان بالا نرفته است. وی اضافه کرد: یکی از مشکلات در پخت نان این است که سبوس را دوباره از آن می‌گیرند که این اقدام در پخت نان سنگک باعثسفید شدن نان شده است درحالی که اگر نان سبوس نداشته باشد در عمل خاصیتی ندارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: اولین کاری که باید در آزادسازی قیمت نان انجام شود این است که باید همه نانوایی‌ها موظف باشند نان خود را با سبوس به مصرف‌کنندگان عرضه کنند. وی تأکید کرد که در یک برنامه بلندمدت آزادسازی قیمت به شکل جامع برای نان حاصل شود. در همین حال رئیس اتحادیه نان‌های سنتی تهران در گفت‌‌‌وگو با «وطن امروز» درباره تأثیر افزایش قیمت نان بر جبران هزینه‌های نانوایان، می‌گوید چنین افزایش قیمتی صرفه‌ای برای نانوایی‌ها نداشته است ادامه می‌دهد اگرچه نانوایی‌ها از این افزایش قیمت، بهره‌ای نمی‌برند اما چاره‌ای جز قبول آن نداشته و باید اجرا کنند و اجرا می‌کنند.

قاسم زراعتکار با بیان اینکه هم‌اکنون قیمت آرد ۴۲ درصد افزایش پیدا کرده است، خاطرنشان می‌کند با تغییر قیمت‌ها، کارخانجات آردسازی هر کیلوگرم آرد با ۱۲ درصد سبوسگیری را از ۵۷۵ تومان به ۸۰۰ تومان، آرد ۱۵ درصد سبوسگیری را از ۵۸۵ به ۸۱۵ تومان و هر کیلوگرم آرد ۱۸ درصد سبوسگیری را از ۵۹۰ تومان به ۸۳۰ تومان بدون هزینه حمل افزایش داده‌اند.

رئیس اتحادیه نان‌های سنتی تهران با تأکید بر اینکه نانوایان، عامل هستند و باید دستورالعمل دولت درباره افزایش قیمت نان را در سراسر کشور اجرا کنند درباره احتمال افزایش قیمت نان در سال ۱۳۹۴ به «وطن امروز» می‌گوید: چنانکه دولت در سال آینده تصمیم به اجرای فاز نهایی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بگیرد به‌‌طور قطع قیمت آرد و نان بار دیگر افزایش پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر حسین یزدجردی، قائم مقام رئیس کانون صنایع آرد ایران تأکید می‌کند که در پی این افزایش قیمت، چیزی به نانوا نمی‌رسد چراکه در این میان قیمت آرد و نان افزایش پیدا کرده و نانوا همچنان که آرد را گران‌تر می‌خرد از آنسو هم نان را گران می‌فروشد.

یزدجردی با تأکید دوباره بر اینکه اختلاف قیمت میان گندم و آرد، باعث به وجود آمدن رانت و مافیا در این محصول شده است، پیشنهاد میکند دولت به یکباره به آزادسازی قیمت گندم، آرد و نان دست بزند که با این کار قیمت هر کیلوگرم آرد به ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ تومان میرسد و از آن طرف نیز قیمت نان در همین حد افزایش پیدا میکند.