خودکفایی ایران در تولید پمپ‌های نفت و گاز

به گزارشافکارنیوز،فرج پوروند در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پمپ‌های کرایوجنیک برای پمپاژ گاز پروپان مایع در دمای ۴۸ - سانتی‌گراد و به منظور انتقال LPG از پالایشگاه به کشتی‌های حمل‌کننده جهت صادرات این محصول به دیگر کشورها طراحی و ساخته شده است.

وی افزود: کیفیت پمپ‌های ساخت داخل همتراز با پمپ‌های مشابه اروپایی است و در مقایسه با محصولات کشورهای آسیایی از کیفیت بالاتری برخوردار است.

مدیرعامل شرکت پمپ‌های صنعتی ایران در خصوص قیمت تمام شده تولید این پمپ‌ها در ایران گفت: قیمت پمپ‌های تولید داخل یک‌سوم از مشابه اروپایی خود ارزان‌تر و با وجود کیفیت بالاتر نسبت به پمپ‌های آسیایی، قیمت آن از پمپ‌های مشابه تولید آسیایی ارزان‌تر است.

پوروند با بیان اینکه طراحی و ساخت پمپ‌های کرایوجنیک بیش از ۳ سال زمان برده گفت: براساس بررسی‌های انجام شده، تولید پمپ‌های صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و پمپ‌های بزرگ آبرسانی و نیروگاهی در داخل کشور بیش از ۴۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه دارد.

وی افزود: این پمپ‌ها به صورت کاملا قوطه‌ور در عمق ۴۰ متری مخازن LPG فازهای پارس جنوبی نصب می‌شود و به دلیل حساسیت محصولی که پمپاژ می‌کنند و دمای بسیار پایین محصول و نیز قوطه‌ور بودن پمپ و الکتروموتور در داخل پروپان و بوتان مایع از طراحی خاص و پیچیده‌ای برخوردار است و در دنیا کشورهای معدودی دارای تکنولوژی آن هستند که ایران با تولید این پمپ‌ها در جمع ۴ کشور تولیدکننده این پمپ قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت پمپ‌های صنعتی ایران با بیان اینکه پمپ‌های ساخته شده با نیتروژن مایع و در دمای ۱۹۶ - درجه سانتیگراد تست می‌شوند، گفت: طراحی و ساخت این خط تست بیش از ۲ سال طول کشیده و بیش از ۲۰ میلیارد ریال هزینه داشته است.

پوروند در خصوص زمان رونمایی از این پمپ‌ها گفت: رونمایی نخستین سری و ارسال آن به فازهای ۱۷ و ۱۸ فارس جنوبی در آخرین هفته دی‌ماه انجام می‌شود و پمپ‌های کرایوجنیک فاز ۱۴ نیز در حال تولید است، علاوه بر این قراردادتولید پمپ‌های کرایوجنیک فاز ۱۹ و فازهای ۲۲ و ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی در حال انعقاد است.

وی خاطرنشان کرد: شررکت پمپهای صنعتی ایران در سال گذشته و امسال ۳۸۰ دستگاه انواع پمپهای پیشرفته صنعت نفت را برای فاز ۱۴ پارس جنوبی بیش از ۲۰۰ دستگاه برای فازهای ۲۰ و ۲۱ و ۳۰۸ دستگاه برای پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید کرده است.