احتمال تصویب نفت ۶۰ دلاری در بودجه

به گزارشافکارنیوز،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی با اشاره به دستور کار جلسات کمیسیون تلفیق، اظهار داشت: ‌ در حال حاضر کلیات بودجه ۹۴، مورد بررسی قرار گرفته و قرار نیست وارد جزئیات شویم، چند موضوع اصلی و کلان محور بررسی بودجه قرار دارد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با بیان اینکه نمایندگان به دنبال مصون بودن بودجه از نفت هستند، تصریح کرد: در حال حاضر اتکای درآمدهای نفتی در بودجه ۷۱ هزار میلیارد تومان است و معتقدیم با کاهش اتکای نفت و بودجه قدرت چانه‌زنی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای افزایش خواهد یافت و این گمان که درآمدهای نفت پاشنه آشیل اقتصاد کشور خواهد بود، از بین می‌رود.

به گفته این نماینده مجلس، ‌منابع حاصل از درآمدهای نفت در صورتی که بفروشیم و یا نفروشیم منابع آن به صندوق توسعه ملی خواهد رفت و دولت می‌تواند به صورت تسهیلات از آن استفاده کند و شیوه شکلی و اجرایی آن نیز درست خواهد بود.

وی تاکید کرد: این موضوع در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی انجام می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از دیگر موضوعات را اصلاح شیوه هدفمندی یارانه‌ها دانست و گفت: اصل هدف اجرای این قانون این نبود که با گران شدن انرژی درآمدی حاصل شود و از طرفی پول قرض کنیم و یارانه بدهیم، بلکه اصلاح الگوی مصرف در دستور کار بود و افرادی که مصرف بالا دارند، باید سیاست جریمه‌ای گذاشت و در مقابل کسانی که صرفه‌جویی می‌کنند، تشویق شده و یارانه به آنها پرداخت شود و در کنار آن، نیازمندان نیز از یارانه نقدی بهره‌مند شوند.

جعفرزاده یادآور شد: باید در بخش هدفمندی یارانه‌ها صرفه جویی داشته باشیم و نمی‌توان سالی ۴۲ هزار میلیارد تومان پرداخت کرد، اما نفعی نداشته باشد.

این نماینده مجلس یکی دیگر از مباحثبودجه را درآمدهای مالیاتی عنوان کرد و گفت: ‌ در ۹ ماهه امسال ۹۷ درصد درآمدها محقق شده و می‌توان با افزایش پایه مالیاتی از این طریق درآمدها را افزایش داد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کشورهای همسایه قیمت نفت را پائین‌تر از ۷۲ دلار در نظر گرفته‌اند، احتمالا مبنای بودجه ۹۴ نیز نفت ۶۰ دلاری خواهد بود و البته دولت نیز نفت ۶۵ دلاری را مدنظر دارد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت: همچنین بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری؛ نمایندگان نیز با ثابت ماندن سهم ۲۰ درصدی صندوق توسعه ملی و عدم افزایش سهم سالانه صندوق موافق خواهند بود.