نفت ۴۵ دلاری دوام نخواهد داشت

به گزارشافکارنیوز،منصور معظمی در نشست امروز اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران از پیش‌بینی خود مبنی بر افزایش قیمت نفت در سال ۲۰۱۵ میلادی گفت: اینکه کاهش قیمت نفت که طبق آخرین گزارش‌ها به حدود ۴۵ دلار در هر بشکه رسیده است، برای سال جاری میلادی دوام نخواهد داشت.

وی همچنین از افزایش ظرفیت تولید در نفت و گاز کشور خبر داد و برنامه‌های وزارت نفت در این راستا را با فعالان اقتصادی درمیان گذاشت.

معاون وزیر نفت اضافه کرد: برخورداری از ظرفیت بالای تولید برای ایران، به افزایش قدرت چانه‌زنی در سازمان اوپک و عرصه های انرژی جهان کمک به سزایی خواهد کرد.

معظمی در آغاز سخنان خود در جمع فعالان بخش خصوصی، به برخی برآوردهای به عمل آمده در حوزه رشد اقتصادی جهان در سال‌جاری میلادی اشاره کرد.

به گفته وی، برآوردهای رسمی و برگرفته از موسسات معتبر اقتصادی جهان، حاکی از رشد ۳.۴ درصدی اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۵ میلادی خواهد داشت و از این رو، در این سال انتظار نمی‌رود که جهش بزرگی در این عرصه رخ دهد.

معاون وزیر نفت افزود: سهم کشورهای پیشرفته از رشد اقتصادی جهانی به مراتب بیشتر است به گونه‌ای که آمریکا، کشورهای اروپایی و ژاپن، چین و هند از این کیک سهم بیشتری به دست خواهند آورد.

معظمی به کاهش سهم نفت و گاز از سبد انرژی در جهان در سال‌های آینده اشاره کرد و با استناد به گزارش‌ها و آمار منابع تحقیقی معتبر جهان، گفت: در سال ۲۰۴۰ میلادی، سهم نفت از ۳۴ درصد کنونی به ۲۸ درصد خواهد رسید، در حالی که سهم گاز از ۲۲ به ۲۳ درصد می رسد.

به گفته وی، در سال ۲۰۱۰ میلادی سهم نفت و گاز در سبد انرژی جهانی ۶۲ درصد بود که این میزان برای سال ۲۰۴۰ میلادی به ترتیب به ۲۸ و ۲۳ درصد خواهد رسید.

معاون وزیر نفت، همچنین یادآور شد: ایران از لحاظ حجم ذخایر هیدروکربنی یعنی نفت و گاز، در حال حاضر جایگاه نخست را در جهان در اختیار دارد، این در حالی است که در ذخایر گازی نیز ایران پس از روسیه مقام دوم جهان را در دست دارد.

معظمی با اشاره به جایگاه ایران در بخش ذخایر نفتی خاطر نشان کرد: ایران از این حیثدر جایگاه چهارم جهان قرار دارد.

وی در ادامه افزود: نفت برای ایران یک فرصت است. برخلاف برخی نظریه ها، معتقد است که نفت نعمت است و نه نقمت. نفت برای کشور زمانی نقمت محسوب می شود که نتوانیم به درستی از آن استفاده کنیم.

معاون وزیر نفت، در ادامه به عملکرد ایالات متحده آمریکا در حوزه تولید و خرید نفت اشاره کرد و توضیح داد: آمریکا در سال‌های اخیر توانست تولید نفت خود را افزایش دهد، به گونه ای که این کشور در حال حاضر جزو بزرگ ترین تولیدکنندگان نفت در جهان است و از طرفی نیز این کشور یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت در جهان محسوب می‌شود.

معظمی به آمار تولید و واردات نفت از سوی آمریکا اشاره کرد و با بیان اینکه ایالات متحده در حال حاضر از تولید ۸.۷ میلیون بشکه نفت خام در روز برخوردار است، اضافه کرد: مصرف این کشور در نفت حدود ۱۸ میلیون بشکه در روز است که از صادرات ۳.۵ میلیون بشکه در روز نیز برخوردار است.

به گفته وی، دولت آمریکا در سال‌های گذشته اقدام به سرمایه گذاری عظیم روی بهره برداری از منابع خود کرده که بخش عمده‌ای از این سرمایه گذاری‌ها در حوزه تولید نفت غیرمتعارف بوده است.

معاون وزیر نفت افزود: در شرایطی که قیمت نفت سقوط می‌کند، تولید نفت غیرمتعارف غیراقتصادی است. از این رو، آمریکا تولید نفت غیرمتعارف خود را به شدت کاهش داده است.

معظمی در ادامه به موضوع سقوط قیمت نفت در ماه‌های اخیر اشاره کرد و اذعان داشت: کاهش قیمت نفت در کوتاه مدت منجر به برخورداری کشورهای صنعتی از رشد اقتصادی شده است.

وی همچنین با بیان اینکه کاهش قیمت نفت به اقتصاد برخی کشورهای عمده تولیدکننده نفت ضرر می‌رساند، گفت: عربستان سعودی با تولید ۹.۶ تا ۹.۸ میلیون بشکه نفت خام در روز، بیشترین ضرر را از کاهش قیمت این فراورده متحمل می‌شود، به طوری که شواهد نشان می دهد این کشور بزرگ تولیدکننده نفت تاکنون ۱۱۰ میلیارد دلار از این اتفاق متضرر شده است.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم تولیدکننده نفت در جهان، از محل کاهش قیمت این محصول کمترین ضرر را متحمل شده است. در چنین شرایطی که قیمت نفت سیر نزولی را در پیش گرفته است، کشورهای عمده واردکننده این محصول بالاترین سود را برده‌اند به طوری که براساس گزارش‌های موسسات معتبر بین المللی، به ازای هر ۱۰ واحد کاهش قیمت نفت در جهان، ۰.۲ درصد به میزان GDP کشورهای واردکننده نفت افزوده شده است.

معظمی در ادامه به بخش پتروشیمی پرداخت و ظرفیت کنونی این بخش را تولید ۵۷ میلیون تن فرآورده عنوان کرد.

معاون وزیر نفت اعلام کرد: هم‌اکنون در حوزه پتروشیمی ۶۷ طرح نیمه‌تمام وجود دارد که بین ۱۰ تا ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که برای اتمام آنها ۳۶ میلیارد دلار مورد نیاز است. خود فعالان حوزه پتروشیمی هم ۳۶ طرح با ظرفیت ۶۰ میلیون تن تعریف کرده‌اند.

معظمی تاکید کرد: می‌توان در افق ۱۴۰۰ به تولید و صادرات ۸۰ میلیارد دلاری فرآورده‌های پتروشیمی رسید؛ منوط به اینکه در حال حاضر تامین مالی صورت بگیرد. اگرچه در گذشته دولت محور توسعه حوزه پتروشیمی بوده اما اکنون این محوریت به بخش خصوصی داده شده و دولت قرار است در امر فراهم کردن زیرساخت‌هایی چون تامین خوراک پتروشیمی فعالیت کند.

وی، استفاده از فناوری GTPP را در برنامه‌های آتی حوزه پتروشیمی برشمرد و گفت: هم‌اکنون مشاور این پروژه در حال مکان‌یابی است و قرار است ۸ تا ۱۰ واحد GTPP در کشور ایجاد شود. از آنجایی که ما گاز فراوان داریم، تولید پروپیلن و مشتقات آن فرصت خوبی است، اما باید در نظر بگیریم که این طرح‌ها هزینه‌بر است و یک واحد ۵۰۰هزار تنی برابر ۳/۱ میلیارد دلار هزینه نیاز دارد.

معاون وزیر نفت ادامه داد: پس از تکمیل بررسی‌ها احداثواحد‌های تولید پلی‌پروپیلن به فراخوان عموم گذاشته خواهد شد.

معظمی با اشاره به احداثپالایشگاه بزرگ ستاره خلیج فارس اظهار داشت: فاز اول این پالایشگاه در اواخر سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و در این فاز ۱۲ میلیون لیتر بنزین تولید خواهد شد. به همین منظور دو پالایشگاه پارس در شیراز و آناهیتا در کرمانشاه را داریم که با تکمیل آنها ظرفیت تولید پالایشی کشور به سه میلیون بشکه در روز می‌‌رسد. به این ترتیب در سال ۱۳۹۵ ما می‌توانیم حجم قابل توجهی صادرات بنزین و نفت گاز داشته باشیم.

وی با اشاره به اعلام فراخوان گذشته این وزارتخانه برای احداث۸ پالایشگاه در سیراف، اعلام کرد: ۵۴ شرکت داخلی در قالب ۳۵ کنسرسیوم که صلاحیت فنی و مالی آنها تایید شده کار را آغاز کرده‌اند و با توجه به استقبالی که از این فراخوان صورت گرفته قرار است تمامی طرح‌ها از طریق فراخوان عمومی به پیمانکاران و سازندگان اعلام شود.

معاون وزیر نفت افزود: از آنجایی که بند ق تبصره ۲ به ما اجازه می‌دهد تا صرفه‌جویی انرژی سرمایه‌گذار را به خود او بدهیم، می‌توانیم اقدامات خوبی در حوزه صرفه‌جویی انرژی در کشور انجام دهیم.

معظمی همچنین در مورد روند گازرسانی به مردم کشور توضیح داد: در حال حاضر ۸۵ درصد خانوارهای کشور از نعمت گاز بهره‌مند هستند و تا سال ۱۳۹۷ این رقم به ۹۷ درصد خانوارها می‌رسد. گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان را هم پیشنهاد دادیم، چون در آنجا پنج نیروگاه مازوتی داریم و با فرستادن گاز به این استان هم مردم از رفاه بهره‌مند می‌شوند و هم مساله صرفه‌جویی انرژی در نیروگاه‌ها حل می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح الگوی مصرف و صرفه‌جویی در مصرف انرژی، اعلام کرد: در کشور حدود ۲.۵ میلیون مجتمع مسکونی با چهار واحد و بیشتر وجود دارد که با چند کار ساده از جمله جرم‌گیری لوله‌ها و تنظیم موتور می‌توان ۳۰ درصد بهره‌وری انرژی را افزایش داد که این رقم معادل ۱۳ میلیون مترمکعب گاز در روز است.

معاون وزیر نفت گفت: در حال حاضر ۱۰۰ هزار واحد دولتی و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی برای انجام این کارها انتخاب شده‌اند. هم‌چنین طرح تبدیل موتورهای دیزلی چاه‌های آب به موتورهای برقی نیز برای تصویب به شورای اقتصاد رفته است.

معظمی، مصرف انرژی در حوزه حمل و نقل را هم بالا دانست و به خودروهایی اشاره کرد که با توجه به فرسودگی و کهنه بودن سیستم خودرو بنزین و گازوییل بسیار بالایی مصرف می‌کنند. در همین رابطه راه‌آهن ۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده تا ظرفیت حمل مسافر و بار خود را افزایش دهد، همچنین برای جایگزینی ۱۴۰ هزار تاکسی و ون و ۱۷ هزار اتوبوس فرسوده با خودروهای پایه گازسوز و ۴۰۰ هزار موتورسیکلت بنزینی با موتورسیکلت برقی نیز برنامه‌هایی در دست تدوین و اجراست.

وی در ادامه این نشست، به برخی پیش بینی ها از روند قیمت نفت طی سال ۲۰۱۵ میلادی اشاره کرد و اظهار داشت: از آن جمله برآوردی که IMF داشته است و طبق گزارش این نهاد بین المللی در سال ۲۰۱۵ میلادی قیمت جهانی نفت به ۸۴ دلار خواهد رسید.

به گفته معاون وزیر نفت، براساس پیش بینی هایی که آمریکا داشته است، قیمت نفت برنت برای سال ۲۰۱۵ میلادی به ۶۸ دلار خواهد رسید.

معظمی افزود: تقاضای جهانی نفت خام نیز برای سال ۲۰۱۵ میلادی نسبت به سال قبل از آن با کاهش مواجه خواهد شد به گونه ای که برای سال‌جاری میلادی پیش بینی می شود که میزان تقاضای نفت خام به حدود ۹۲.۸ میلیون بشکه در روز برسد که حدود ۲۰۰ هزار بشکه نسبت به پیش بینی های قبلی کمتر است.

وی توضیح داد: براساس پیش بینی ها، میزان تقاضای نفت خام از سوی کشور چین نسبت به سال قبل حدود ۳۶۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد داشت در حالی که کشور ژاپن به کاهش تقاضا روی خواهد آورد.

نظر شخصی معاون زنگنه درباره قیمت نفت


معاون وزیر نفت در ادامه این نشست، با بیان اینکه نمی توان قیمت نفت خام برای سال ۲۰۱۵ میلادی را پیش بینی کرد و به عددی برای آن دست پیدا کرد، بیان کرد: اقتصاد جهانی بیش از این توان مقابله با کاهش قیمت نفت را ندارد. از این رو، نظر شخصی من این است که قیمت نفت خام در سال‌جاری میلادی افزایش خواهد یافت اما اینکه روی تابلوی قیمت نفت چه رقمی خواهد نشست، نمی دانم.

معظمی پس از این اعلام نظر شخصی، به تشریح برخی برنامه های وزارت نفت در راستای افزایش تولید و ظرفیت ها پرداخت و ادامه داد: افزایش ظرفیت تولید نفت خام و میعانات گازی از میدان های مشترک در دستور وزارت نفت قرار دارد و از این رو، بنا داریم تا سال ۱۳۹۷ ظرفیت تولید نفت خام در کشور را تا ۷۴۰ هزار بشکه در روز افزایش دهیم.

وی به افزایش تولید میعانات گازی و رسیدن رقم آن به ۱.۱ میلیون بشکه در روز اشاره کرد و یادآور شد: بخش عمده ای از این رقم با اتمام فازهای پارس جنوبی محقق خواهد شد. هدف وزارت نفت افزایش ظرفیت تولید نفت خام و میعانات گازی تا سقف ۵.۷ میلیون بشکه در روز است.

معاون وزیر نفت با اشاره به برنامه های وزارت نفت در افزایش تولید و صادرات گاز طبیعی گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید گاز در کشور به میزان ۱۰۰ میلیون متر مکعب نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

معظمی همچنین از افزایش ۱۰۰ میلیون متر مکعبی تولید گاز در کشور طی سال آینده خبر داد. به گفته وی، سال گذشته نزدیک به ۲۷ میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه های کشور مصرف شد که هزینه ای در حدود ۱۸ میلیارد دلار به همراه داشت که این میزان برای سال جاری تاکنون ۱۴ میلیارد لیتر و برای چند ماه باقی مانده تا پایان سال نیز ۱۶ میلیارد لیتر براورد می شود.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه برای سال آینده خورشیدی، صادرات فرآورده ها را خواهیم داشت، تصریح کرد: در سال ۱۳۹۷، ظرفیت تولید گاز کشور به ۱۳۰۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید. تا مرداد ماه سال ۹۴،۷ فاز پارس جنوبی وارد چرخه تولید خواهد شد.

معظمی در پایان گفت: کشور، مسائل و حواشی مربوط به کاهش قیمت نفت را پشت سر خواهد گذاشت و تنها باید از فرصتها استفاده کرد