پیش‌بینی بانک جهانی از رشد اقتصاد ایران در ۲۰۱۵

به گزارشافکارنیوز،بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود با عنوان دورنمای اقتصادی جهان پیش بینی خود از رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۵ را کاهش داده است.

این نهاد بین المللی پیش بینی کرده است اقتصاد ایران در سال جاری میلادی تنها ۰.۹ درصد رشد داشته باشد. در گزارش قبلی این سازمان که مهر ماه منتشر شده بود رشد اقتصادی ایران برای امسال ۲.۲ درصد پیش بینی شده بود.

بانک جهانی همچنین در این گزارش رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۴ را ۱.۵ درصد برآورد کرده است.

بر اساس این گزارش در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۴ برابر با زمستان ۹۲ رشد اقتصادی ایران ۱۳.۳ درصد بوده اما این رقم در سه ماهه دوم ۲۰۱۴ برابر با بهار ۹۳ به منفی ۰.۴ درصد رسیده است. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران رشد اقتصادی ایران در فصل بهار ۹۳ را مثبت و بالغ بر ۴.۶ درصد برآورد کرده است.

بانک جهانی کل تراز حساب های جاری ایران در سال ۲۰۱۴ را معادل ۳.۶ درصد تولید ناخالص داخلی دانسته و پیش بینی کرده است این رقم در سال ۲۰۱۵ به منفی ۲.۶ درصد تولید ناخالص داخلی برسد.

در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۴ برابر با تابستان ۹۳ متوسط نرخ تورم ایران به ۲۳.۷ درصد رسیده است. نرخ تورم ۱۲ ماهه ایران در نوامبر ۲۰۱۴ نیز ۲۰.۴ درصد اعلام شده است.

این گزارش همچنین از رشد قابل توجه تولیدات صنعتی ایران در سه ماهه سوم ۲۱۴ برابر با تابستان ۹۳ خبر داده است. بر اساس برآوردهای این نهاد بین المللی تولیدات صنعتی ایران در سه ماهه سوم ۲۰۱۴ رشد ۱۷.۳ درصدی داشته است. در سه ماهه دوم ۲۰۱۴ تولیدات صنعتی ایران رشد منفی ۱۵.۹ درصدی را تجربه کرده بود. در سه ماهه اول ۲۰۱۴ نیز تولیدات صنعتی ایران رشد ۸.۵ درصدی داشته است.