ترمیم قیمت نفت سال‌ها زمان می‌برد

به گزارشافکارنیوز،آمارها نشان می دهد که چگونه وقتی عربستان از کاهش تولید برای حمایت از قیمت ها خسته شد و به بازار هجوم آورد، قیمت نفت خام آمریکا ۶۹ درصد کاهش یافت و از ۳۱ دلار و ۸۲ سنت در نوامبر ۱۹۸۵ به ۹ دلار و ۷۵ سنت در آوریل ۱۹۸۶ رسید. قیمت ها تا سال ۱۹۹۰ مجددا افزایش نیافت. قیمت نفت از ماه ژوئن تاکنون ۵۷ درصد کاهش یافته و برخی اعضای اوپک می گویند می خواهند بگذارند قیمت ها بیش از این نیز کاهش یابد.

افزایش قیمت ها در دهه ۱۹۷۰ منجر به توسعه میادین نفتی در دریای شمال و آلاسکا شد. اعضای اوپک نیز ظرفیت تولید خود را افزایش دادند و زمانی که تقاضا کاهش یافت، عربستان را در کاهش تولید تنها گذاشتند.

والتر زیمرمن، تحلیلگر بازار نفت که کاهش قیمت سال قبل را پیش بینی کرده بود گفت، در دهه ۱۹۸۰، عربستان «که از خیانت دیگر اعضای اوپک خسته شده بود، شیرهای نفت خود را باز کرد.» وی افزود، پس از افت قیمت ها «سعودی ها ترسیدند و نقش خود به عنوان توازن بخش بازار نفت را از سر گرفتند. اگر آنها نمی ترسیدند، ما امروز شاهد نفت شیل نبودیم و احتمالا تولید نفت در دریای شمال به دلیل کم بودن سرمایه گذاری به میزان قابل توجهی کمتر از الان می بود.»

در حالی که قیمت متوسط هر بشکه نفت در سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ به ۹۵ دلار و ۷۷ سنت رسیده بود، سرمایه گذاری برای تولیدات جدید افزایش یافت. تولید نفت به شیوه شیل، میزان تولید نفت آمریکا را به بالاترین رقم در ۳ دهه گذشته رسانده است. تولید نفت روسیه در ماه گذشته میلادی به بالاترین رقم از زمان فروپاشی شوروی سابق رسید و عراق نیز در ماه دسامبر بیشترین میزان نفت از دهه ۱۹۸۰ میلادی تاکنون را صادر کرد.

زیمرمن افزود: اگر آنها اجازه می دادند قیمت نفت پایین بماند، خودشان را از مشکلات زیادی در دراز مدت می رهانیدند... بسیاری از ذخایری که اکنون از آنها نفت استخراج می شود، هرگز توسعه نمی یافتند.