ایران بزرگترین تولیدکننده برق خاورمیانه

به گزارشافکارنیوز،همایون حائری امروز در کنفرانس حفاظت و سیستم‌های قدرت برق با بیان اینکه هم اکنون ظرفیت برق نیروگاهی کشور ۷۲ هزار و ۸۰۰ مگاوات است، گفت: در حال حاضر ایران بزرگترین تولید کننده برق منطقه خاورمیانه و چهاردهمین تولید کننده بزرگ برق جهان است.

مدیرعامل توانیر با اعلام اینکه هرچند ایران بزرگ ترین تولید کننده برق در بین کشورهای منطقه به شمارمی رود، اما از لحاظ مصرف برق نیز جزو پرمصرف ترین کشورهای منطقه خاورمیانه است، تصریح کرد: در زمینه طراحی و ساخت رله جریانی و ولتاژی میکروپروسوری در کشور صنعت برق به خودکفایی رسیده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه رشد مصرف سالانه برق کشور حدود ۸ درصد است اظهار داشت: با توجه به رشد سالانه مصرف برق، کشور برای توسعه ملی، رفاه اجتماعی و رفع نیاز مشترکان سالانه به طور متوسط معادل ظرفیت تولید برق یکی از کشورهای همسایه به ظرفیت تولید برق خود اضافه می کند.

حائری با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی طراحی و ساخت داخلی رله دیفرانسیلی با مشارکت دانشگاه شریف در حال انجام است، به افزایش شاخص عملکرد سیستم های حفاظتی برق اشاره کرد و افزود: این شاخص در سال جاری به ۷۸ درصد رسیده است در حالی که این متغیر در سال ۸۵ حدود ۵۳ درصد بود.

وي با اشاره به كاهش ۲.۶ درصد حوادث شبكه برق كه منشاء بروز آن مشخص نشده است اظهار كرد: سال گذشته يكهزار و ۲۰۴ حادثه رخ داد كه يكهزار و ۷۳ مورد منشا بروز حادثه شناخته شده است.