واردات مشکوک ۲۰۰ هزارتن شکر

به گزارشافکارنیوز،بهمن دانایی دبیر و عضو هیئت مدیره انجمن صنایع قند کشور در مورد بحث‌های مطرح شده از سوی دو وزیر جهاد کشاورزی و صنعت و معدن در باره واردات شکر در سال جاری گفت: با توجه به قانون انتزاع که موجب منفک شدن وظایف صنایع تبدیلی و بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت شده و در نتیجه آن وظایف به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد، تصمیم‌گیری درباره واردات شکر بر عهده وزیر جهاد کشاورزی است و قطعا مطالبی که توسط آقای حجتی در مورد ممنوعیت واردات شکر و عدم ثبت سفارش جدید مطرح شده، درست است.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا وزیر صنعت در روزهای اخیر واردات شکر را آزاد اعلام کرده است، افزود: اظهار نظر وزیر صنعت، معدن و تجارت نمی‌تواند درست باشد، شاید صحبت‌های ایشان بد تعبیر شده و یا اینکه از صحبت‌های ایشان این گونه استنباط شده است، زیرا قطعا وزیر صنعت از این موضوع که تصمیم در مورد واردات یا عدم واردات شکر به عهده وزیر جهاد کشاورزی است، مطلع هستند.

* امسال ۸۲۳ هزار تن شکر وارد شد


عضو هیئت مدیره انجمن صنایع قند کشور با اشاره به واردات ۸۲۳ هزار تن شکر بر اساس آمار گمرک در سال جاری، گفت: از این میزان واردات در سال جاری حدود ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار تن شکر به روال قانونی و طبیعی وارد شده، زیرا کشتی‌های وارد کننده این محصول در اسفند سال ۹۲ در بنادر ما بودند.

دانایی تصریح کرد: اما حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن از آن ۸۲۳ هزار تن شکر وارداتی که از مهر تا آذر امسال به کشور وارد شده مشکوک است و وزارت جهاد کشاورزی هم در حال بررسی و تحقیق در این باره است.

دبیر و عضو هیئت مدیره انجمن قند کشور به ارائه توضیحی در مورد مشکوک بودن واردات شکر در ۳ ماه اخیر پرداخت و گفت: طبق اعلام ممنوعیت واردات شکر تا اطلاع ثانونی توسط وزیر جهاد در فروردین امسال و همچنین اعتبار ۶ ماهه ثبت سفارش وارداتی، بنابراین هر محموله‌ای که تا قبل از مهر ماه به کشور وارد شده قانونی است، زیرا بعد از آن مجوزی برای واردات صادر نشده و اگر مجوزی هم ۶ ماه از تاریخش بگذرد، باطل می‌شود و امکان تمدید آن براساس ممنوعیت ثبت سفارش وجود نداشته است.

* واردات شکر توسط کارخانه‌های خریدار قند


دانایی در ادامه به مصوبه‌ای در شورای اقتصاد درباره واردات شکر اشاره کرد و گفت: طبق مصوبه این شورا در مورخ ۹۳.۱۰. ۸ اگر ضرورتی درباره واردات شکر وجود داشت، واردات این محصول باید توسط کارخانه‌های قندی که چغندر کشاورزان را خریداری کرده‌اند، انجام شود.

دبیر انجمن قند کشور بیان داشت: این اتفاق دست دلالان و واسطه‌ها را حذف می‌کند، ضمن اینکه وقتی تولید‌کننده شکر وارد کنند باشد، منافع حاصل از واردات ظرف بازیافت قیمت تمام شده تولید داخل می‌شود و منافع حاصل از واردات نصیب یک یا چند وارد کننده نمی‌شود.

* حجم تولید امسال چغندر در ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه است


دانایی در مورد میزان تولید شکر در کشور گفت: امسال تولید چغندر نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی دارد و حدود ۳۵ درصد از سال گذشته بیشتر است.

وی افزود: سال گذشته ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن چغندر قند در کشور تولید شد، اما امسال این میزان تولید به ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن می‌رسد که در ۱۰ سال گذشته منهای سال ۸۵ این مقدار به تولید بی‌سابقه است و پیش‌بینی می‌شود، از مجموع چغندر و نیشکر تولیدی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن شکر تولید شود.

دانایی با بیان اینکه مصرف سالانه شکر در کشور ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است، گفت: بنابراین ۹۰۰ هزار تن دیگر برای مصرف مورد نیاز است که از واردات مازاد دو سال گذشته تأمین می‌شود.

دبیر و عضو هیئت مدیره انجمن قند تصریح کرد: انبارها مملو از شکر است و واردات شکر در سال گذشته ۲ برابر نیاز کشور بوده است و تا ۹ ماه آینده هیچ نیازی به واردات شکر نیست.

دانایی اظهار داشت: صنعت قند و شکر پویا است و نباید آن را با واردات بی‌رویه و بی‌برنامه به مخاطره انداخت.

وی افزود: نرخ خرید تضمینی چغندر قند در ۷-۸ سال‌ اخیر به موقع اعلام نمی‌شد، اما سال گذشته با اعلام به موقع و قبل از فصل کشت قیمت خرید تضمینی میزان تولید این محصول افزایش یافت.

براساس این گزارش: محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی ثبت سفارش واردات شکر را در دهم فروردین امسال تا اطلاع ثانوی ممنوع کرده است، در حالی که نعمتزاده وزیر صنعت، معدن و تجارت چندی پیش در جمع خبرنگاران گفت واردات شکر، آزاد است چون تولید داخل همیشه کمتر از نیاز بوده و مصرف شکر در کشور به مراتب بیشتر از تولید است.