اتفاقات امروز تالار شیشه‌ای

به گزارشافکارنیوز،امروز تعدادی از سهامداران حقیقی که نسبت به افت قیمت سهام خود اعتراض داشتند، در تالار معاملات بورس اوراق بهادار تهران گرد هم آمده و خواستار پاسخگویی مسئولان شرکت بورس اوراق بهادار و سازمان بورس اوراق بهادار شدند.

سپس با راهنمایی مسئولان شرکت بورس اوراق بهادار تهران سهامداران حقیقی به سالن جلسات در طبقه دوم تالار هدایت شده و گرچه تعدادی از سهامداران عصبی بودند، اما دقایقی بعد حسن قالیباف اصل مدیر عامل بورس اوراق بهادار تهران به همراه محمود خواجه نصیری معاون سازمان بورس، علی صحرایی معاون شرکت بورس، مالمیر از مسئولان بورس اوراق بهادار در جمع سهامداران حاضر شده و به سؤالات و اعتراضات آنها پاسخ دادند.

عمده خواسته سهامداران این بود که از زمانی که رئیس جمهور و وزیر اقتصاد به مردم اعلام کردند در بورس اوراق بهادار سرمایه‌گذاری کنند، آنها نیز اقدام به سرمایه‌گذاری کردند، اما اکنون با افت شاخص بازار و رکود موجود در اقتصاد دچار ضرر و زیان شدند.

همچنین برخی از سهامداران اعلام می‌کردند چرا شرکت‌های حقوقی در شرایط افت شاخص بازار فعالانه وارد خرید و فروش نمی‌شوند. عده‌ای از سهامداران نیز از بسته شدن نماد معاملاتی برخی از شرکت‌ها به صورت طولانی مدت انتقاد کردند، البته تعداد اندکی از سهامداران با صدای بلند اعتراضاتی داشتند که از سوی سایر سهامداران و مسئولان انتظامات بورس دعوت به رعایت خونسردی شدند.

در این جلسه حسن قالیباف، گفت: ما بر اساس قانون و مقررات اقدام به توقف برخی از نمادها و یا بازگشایی برخی دیگر اقدام می‌کنیم.

وی افزود: برای اینکه اقدام شرکت‌های حقوقی بزرگ اثر منفی در بازار نداشته باشد، معاملات حقوقی‌ها را به بازار دوم منتقل کردیم تا بر شاخص کل اثر منفی نداشته باشد.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار در پاسخ به یکی از سهامداران که گفته بود ما به دستور شما خرید و فروش می‌کنیم، گفت: هیچوقت مسئول بازار نمی‌گوید قیمت سهام ارزان و یا گران است و بنابراین خرید و یا فروش کنید و اگر یک مسئول مصاحبه می‌کند، به معنای این نیست که سهامدار بدون مطالعه اقدام به خرید و فروش کند.

وی افزود: هنوز هم معتقد هستم بازار سهام پتانسیل بالایی دارد و باید به صورت حرفه‌ای و مطالعه شده وارد شد.

قالیباف اصل در پاسخ به سؤال یکی از سهامداران که گفت چرا اجازه خرید و فروش سهام در یک روز به برخی سهامداران هیجانی داده می‌شود، اظهار داشت: قبلا امکان خرید و فروش در یک روز نبود، اما الان این امکان فراهم شده و برای کمک به نقدشوندگی سهام در بازار است، اما این پیشنهاد شما را هم یادداشت کرده و بررسی می‌کنیم و به معنای قبول آن نیست.

یکی از سهامداران در این جلسه که خود را علی پروین معرفی کرده بود، گفت: سازمان بورس نهاد ناظر بازار است اما گاهی با دخالت ابزاری در بازار باعثزیان سهامداران می‌شود.

قالیباف در پاسخ گفت: سازمان بورس وظیفه نظارتی خود را طبق قانون انجام می‌دهد.

همچنین خواجه‌نصیری در پاسخ به یکی از سهامداران که نسبت به قالیباف ادعا می‌کرد دروغ می‌گوید، گفت: اگر این جلسه بر اساس اعتماد است به حرف‌های رئیس سازمان گوش دهید و اگر اعتمادی نیست، نیازی به جلسه نیست.

همچنین حسن قالیباف در پاسخ به سؤال یکی از سهامداران در مورد شاخص کل بورس که ادعا کرده بود این شاخص واقعی نیست، گفت: شاخص یک میانگین وزنی است و معلوم است که شرکت‌های بزرگ تأثیر بیشتری بر شاخص دارند و در دنیا هم شاخص قیمت و هم شاخص بازده نقدی سهام وجود دارد و ما هم می‌توانیم علاوه بر شاخص قیمت سهام، شاخص بازده نقدی را هم داشته باشیم.

همچنین صحرایی در پاسخ به یکی از سهامداران که گفته بود برخی از معاملات بلوکی با کد به کد شدن در شاخص کل اثر میگذارد، گفت: از یک دورهای معاملات بلوکی در بازار درست کردیم و قرار شد برای اینکه معاملات بلوکی در شاخص کل اثر نگذارد به بازار دوم بورس منتقل شود.