هشدار بحران آب پایتخت در تابستان ۹۴

به گزارشافکارنیوز،علیرضا نوذری پور با تاکید بر اینکه هوای ملایم زمستان برای تامین آب تابستان آینده نگران‌ کننده است گفت: در سال‌ هایی که زمستان‌ های متعادلی داشته‌ ایم، مصرف آب در این روزها دومیلیون ٣ هزار متر مکعب بود، در حالی که اکنون دو میلیون و ٧ هزار متر مکعب مصرف آب داریم و این مصرف آب به همراه آب‌ شدن برف کوه‌ ها به دلیل گرم‌ شدن هوا باعثمی‌ شود که در تابستان با مشکل جدی برای تامین منابع آبی مواجه شویم.

این مقام مسئول در آبفای استان تهران اظهارداشت: در ٣ سال گذشته متوسط مصرف سالیانه آب در استان تهران سه درصد افزایش داشته در حالی که جمعیت این استان به طور متوسط کمتر از دو درصد افزایش داشته و این نشان می‌ دهد که علاوه بر مشکل افزایش جمعیت و تامین آب برای این جمعیت اضافه‌ شده، استان تهران با افزایش مصرف آب به ازای هر نفر نیز مواجه است.

وی ادامه داد: در حال حاضر منابع آبی استان تهران در وضعیت بسیار بدی قرار دارد، به طوری که در سد لار تنها دو میلیون متر مکعب آب پشت سد داریم که سازمان حفاظت محیط زیست اجازه برداشت از آن را به دلیل آبزیانی که در آن منطقه زندگی می‌کنند، به ما نمی‌دهد.

نوذری‌ پور به ساخت‌ و ساز بی‌ رویه در استان تهران اشاره کرد و گفت: شهرک‌ هایی که به‌ تازگی با عنوان مسکن مهر در حاشیه تهران ساخته شده و تامین منابع آبی آن بر عهده استان تهران گذاشته شده به همراه صدور مجوزهای ساخت‌ و ساز در تهران که بی ضابطه انجام می‌ شود از جمله دردسرهای مهم ما در تامین منابع آب است که فریادهای ما برای ساماندهی این ساخت و سازها و صدور مجوزها هم به جایی نرسیده‌ است.

قائم مقام آبفای استان تهران با اشاره به قیمت پایین آب در کشور افزود: قیمت آب در سطح جهانی به ازای هر ١ لیتر معادل دو دلار است اما ما آن را ٣٥ تومان عرضه می‌ کنیم. وقتی ما نیم لیتر آب بطری را ٥ تومان می‌ فروشیم ولی آب شبکه ١ لیترش ٣٥ تومان می‌ شود معلوم است که فرهنگ‌ سازی برای مدیریت مصرف آب یا صورت نمی‌ گیرد یا به کُندی انجام می‌ شود.

وی ایران را به شدت در معرض کاهش منابع آبی دانست و گفت: کشور ما در منطقه کاهش منابع آبی قرار دارد و این کاهش به حدی است که طبق پیش‌ بینی کارشناسان تا سال ٢ ٢٥ ایران وضعیتی همانند سومالی پیدا خواهد کرد. با وجود تمام این مشکلات و محدودیت‌ ها ایران جزو پُرمصرف‌ترین کشورهای جهان در زمینه آب هست در حالی که کشورهایی که در مناطق خشک و نیمه‌ خشک قرار دارند مدت‌ هاست ساز و کار مصرف خودشان را طبق شرایط موجود در کشورشان بهینه‌ سازی کرده‌اند.

نوذری پور به وضعیت مصرف آب در استان تهران پرداخت و گفت: سرانه مصرف آب در استان تهران ٢٣١ لیتر در شبانه‌ روز است؛ در حالی که این رقم در شهرهای بزرگ دنیا مانند توکیو یا برلین عددی برابر با ١١ لیتر در شبانه‌ روز است و این مسئله نشان می‌ دهد که با وجود خشکسالی‌ها، مصرف آب ما بسیار بالاست و همین نکته نیاز ما به فرهنگ‌ سازی در زمینه مصرف آب را بیش از پیش نمایان می‌کند.

این مقام مسئول در وزارت نیرو به لزوم مدیریت مصرف آب در کشور پرداخت و گفت: سرانه آب آشامیدنی در جهان به ازای هر نفر به شدت در حال کاهش است و این مسئله در ایران شدت بیشتری دارد؛ چرا که به عنوان مثال در استان تهران میزان بارندگی در سه سال اخیر به شدت کاهش یافته و فقط امسال نسبت به سال گذشته با کاهش ۴٧ درصدی میزان بارندگی مواجه بوده‌ایم.

قائم مقام آبفای استان تهران با اشاره به این نکته که تنها در هفت درصد از مساحت کشورمان بارندگی به میزان مطلوب صورت می گیرد افزود: یکی دیگر از مشکلات ما در کشور تفاوت میزان بارش در نقاط مختلف کشور است به طوری که در بندرانزلی ١٩٦ میلیمتر در سال بارندگی داریم اما در منطقه ای مانند یزد تنها ٦ میلیمتر در سال بارندگی اتفاق میافتد.