مراقب فاجعه باشید / دولت برنامه ای برای مسکن ندارد
گروه اقتصادی

- همواره پیش‌بینی قیمت مسکن و اطلاع از آینده این بازار، مورد توجه عموم مردم قرار داشته و از آن‌جایی که سهم زیادی از متقاضیان بازار مسکن، اجاره‌نشین هستند، بنابراین اینکه در آینده چه اتفاقی در بازار مسکن رخ می‎دهد، مورد توجه قرار داشته است.

به گزارشافکارنیوز،در حال حاضر پیش‌بینی‌های مختلفی از وضعیت بازار مسکن در سال ۱۳۹۴ وجود دارد. مقامات دولتی از آرامش بازار مسکن در سال آینده سخن می‌گویند و کارشناسان و فعالان بازار نیز نسبت به بازار شدن فنر قیمت مسکن در یکی دو سال آینده به دنبال کاهش تولید و ساخت‌وساز هشدار می‌دهند.

بر همین اساس، حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در روزهای گذشته از پیش‌بینی این وزارتخانه درباره وضعیت بازار مسکن پرده‌برداری کرده است؛ به نحوی که به گفته وی، «سال آینده جهش قیمتی در مسکن اتفاق نمی‌افتد و قیمت‌ها حداکثر زیر منحنی تورم افزایش خواهد یابد.» به اعتقاد مظاهریان، «خروج از رکود شروع شده، ولی شیب آن بسیار ملایم است.»
اما در مقابل، برخی از کارشناسان حوزه مسکن خلاف این نگاه را دارند. بیت‌اله ستاریان، استاد دانشگاه تهران و کارشناس مسکن معتقد است که «هیچ‌کدام از این صحبت‌ها مبتنی بر دیتاها و داده‌های خاصی نیست.»

وی در گفت‌وگو با «افکارنیوز» با ذکر این نکته که ابهامات زیادی در سیاست‌های اقتصادی دولت وجود دارد، اظهار داشت: «در حال حاضر رکود تورمی بسیار وحشتناکی در اقتصاد کشور ایجاد شده است و دولت سیاست‌های به شدت انقباضی را در پیش گرفته تا از دیدگاه خود، جلوی تورم را بگیرد. در واقع به بدترین شکل موجود می‌خواهد جلوی تورم را با رکود بگیرد.»

این کارشناس مسکن افزود: «رکود در بخش مسکن هم ناشی از این فشار است که اتفاق افتاده است و این موضوع باعثشده که تولید به شدت کاهش یابد.»

ستاریان عنوان کرد: «دولت اگر این سیاست‌های انقباضی را ادامه دهد، ممکن است تا دو سال هم این سیاست پیش رود، رکود داشته باشیم، تولیدات از بین رود و قدر مسلم مسکن هم این قاعده مستثنا نخواهد بود.»
وی متذکر شد: «بحثدیگری که وجود دارد، این است که دولت بخواهد اقتصاد را از رکود خارج کند، سیاست رونق و توسعه داشته باشد و اقتصاد را تحریک کند و به حرکت در بیاورد. در این زمینه اولین بخشی که منابع به سمت آن سرازیر خواهد شد، مسکن است. در این شرایط قیمت مسکن افزایش پیدا می‌کند و جهش وحشتناکی را خواهیم داشت.»

این کارشناس مسکن اظهار داشت: «البته اگر این جهش قیمتی با سیاست انقباضی حفظ شود، به این معنا نیست که جهشی اتفاق نیفتاده و قیمت مسکن افزایش پیدا نکرده است، بلکه قیمت مسکن مثل فنر نگه داشته می‌شود. علتش هم این است که ما یک تقاضای انبوهی پشت بازار مسکن داریم و این تقاضای انبوه بالاخره یک زمانی سر از بازار مسکن در خواهد آورد.»

ستاریان ادامه داد: «مسکن کالایی نیست که یک سال آن را در انقباض نگه داریم و بگوییم مصرف آن سال خوب شد. مثلا شما اگر خودرو را امسال نخرید، سال دیگر بخرید، یک‌سال مصرف خودرو از بین رفته است. اما مسکن این‌گونه نیست.»

وی توضیح داد: «خانوار که تشکیل شود، مسکن همراه آن باید باشد. اگر تامین این نیاز به تاخیر بیفتد، مثل گرسنگی است که فردا شما باید تحت فشار قرار گیرید و غذا را تهیه کنید.»
این کارشناس مسکن با بیان این‌که ما در حال حاضر این بدهی را داریم، گفت: «آنهایی که این حرف را می‌زنند، خاصیت و ماهیت مسکن را نمی‌شناسند. ماهیت مسکن این است که این فشار همیشه پشت آن می‌ماند.»

ستاریان افزود: «اصلا خدا کند سال دیگر افزایش قیمت مسکن اتفاق نیفتد، الان اتفاق بیفتد. از این بابت نمی‌گویم که قیمت‌ها افزایش پیدا کند، بلکه اگر فنر باز شود، رونق به بازار برمی‌گردد و حداقل تولید افزایش پیدا می‌کند؛ در غیر این صورت در سال‌های آینده قیمت مسکن با شدت بیشتری افزایش پیدا می‌کند.»

وی عنوان کرد: «مسایل کلان کشور به برنامه‌های اقتصادی دولت برمی‌گردد. این دولت تاکنون هیچ برنامه اقتصادی ارائه نداده است. در واقع دولت در رابطه با پروژه‌های عمرانی و پرداخت بدهی به پیمانکاران برنامه نداشته است.»

این کارشناس مسکن خاطرنشان کرد: وقتی برنامه وجود نداشته باشد و سیاستهای انقباضی ادامه پیدا کند، فاجعهای در بخش مسکن اتفاق میافتد که غیرقابل کنترل است.