نعمت‌زاده نظارتی روی بازار ندارد
گروه اقتصادی

- معاون اتحادیه بارفروشان با بیان این‌که سود زیادی عاید قاچاقچیان میوه می‌شود، گفت: قاچاقچیان پرتقال کیلویی ۲۵۰۰ تومان را در تهران ۶۰۰۰ تومان می‌فروشند و انگوری که کیلویی ۸ هزار تومان وارد می‌شود، کیلویی ۲۴ هزار تومان در مغازه‌ها به فروش می‌رسد.

علی امامی در گفت‌وگو با «افکارنیوز» درباره پشت پرده ورود میوه‌های خارجی به کشور اظهار داشت: این میوه‌ها به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند.
وی با بیان این‌که مقداری نارنگی از پاکستان می‌آید که غیرقانونی وارد کشور می‌کنند، افزود: این میوه‌ها را در میادین میوه و تره‌بار نمی‌آورند و بیشتر به مغازه‌ها می‌برند.

معاون اتحادیه بارفروشان تصریح کرد: واردات موز، آناناس و نارگیل آزاد است، اما مقداری نارنگی به صورت قاچاق از مرز پاکستان وارد کشور می‌شود که حجم آن زیاد نیست. برای مثال، ۵ تن وارد می‌شود.
امامی ادامه داد: مقداری هم انگور به صورت قاچاق وارد می‌شود، اما پرتقال و لیموترش به صورت قاچاق نمی‌آید.

وی با بیان این‌که واردات این میوه‌ها این‌گونه است که سر مرزها ماموران را می‌بینند و وارد می‌کنند، عنوان کرد: در حال حاضر سود زیادی عاید قاچاقچیان میوه می‌شود. برای مثال پرتقال کیلویی ۲۵۰۰ تومان را در تهران ۶۰۰۰ تومان می‌فروشند و انگوری که کیلویی ۸ هزار تومان وارد می‌شود، کیلویی ۲۴ هزار تومان در مغازه‌ها به فروش می‌رسد.

معاون اتحادیه بارفروشان متذکر شد: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید این موضوع را کنترل کند، اما این اقدام صورت نمی‌گیرد.
امامی تاکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت مسوول کنترل بازار است که اصلا دقتی روی این موضوع ندارد.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر مغازه‌هایی در سطح شهر وجود دارد که برای مثال کاهو را کیلویی ۳۰۰ تومان خریده‌اند، اما ۱۸۰۰ تومان می‌فروشند، یعنی ۶ برابر. گوجه‌فرنگی را کیلویی ۲۵۰،۳۰۰ تومان خریده‌اند، اما کیلویی ۱۵۰۰ تومان می‌فروشند.

معاون اتحادیه بارفروشان درباره بازار میوه شب عید نیز اظهار داشت: ما کمبود میوه در شب عید نداریم؛ پرتقال، سیب، کیوی و نارنگی به وفور وجود دارد.
امامی عنوان کرد: در حال حاضر قیمت‌ها هم این‌گونه است که سیب درختی از ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد. سیب درجه یک ۲۵۰۰ تومان، سیب درجه دو ۱۵۰۰ تومان و سیب درجه سه ۹۰۰ تومان است. پرتقال درجه یک نیز ۳۲۰۰ تا ۳۴۰۰ تومان و پرتقال درجه دو هم ۲۰۰۰ تومان است.

وی افزود: نارنگی نیز کیلویی ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان و خیار کیلویی ۵۰۰ تومان است.
معاون اتحادیه بارفروشان با تاکید بر این‌که شب عید امسال افزایش قیمتی نخواهیم داشت و عرضه ۴،۵ برابر افزایش پیدا کرده است، متذکر شد: هم‌اکنون در سردخانه‌ها به حدی سیب داریم که فقط منتظر بازار هستیم.
امامی متذکر شد: کمبودی هم اگر داشته باشیم، در زمینه پرتقال است؛ وگرنه هیچ مساله‌ای وجود ندارد.

وی یادآور شد: سیبزمینی پارسال در این دوره ۲۵۰۰ تومان بود، اما امسال کیلویی ۵۰۰ تومان در میدان میوه و ترهبار به فروش میرسد. همچنین گوجهفرنگی که پارسال ۱۸۰۰ تومان بود، در حال حاضر ۲۵۰ تا ۳۰۰ تومان است.