عده‌ای برای واردات میوه فشار می‌آورند

به گزارش افکارنیوز، حسین صفایی مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران امروز در بازدید از یکی از سردخانه‌های ذخیره‌سازی میوه در حسن آباد جنوب تهران گفت: پرمصرف‌ترین میوه‌های شب عید سیب، پرتقال، نارنگی و کیوی است.

وی افزود: سیب و پرتقال ۸۵ درصد سبد میوه مورد مصرف مردم در شب عید را تشکیل می‌دهد و به همین دلیل بر اساس تکلیف سازمان مرکزی تعاون روستایی این دو محصول توسط این سازمان از تولیدکنندگان خریداری شده است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی بیان داشت: سیب و پرتقال تولیدی تا روزهای آخر بهمن در مبادی تولید نگهداری شده و پس از آن به شهرهای مختلف برای عرضه به مردم انتقال پیدا کرده که تاکنون این کار در حال ادامه است و توزیع آن از اواخر اسفند آغاز می‌شود.

صفایی با بیان اینکه مباشران سازمان تعاون روستایی با مراجعه به استان‌های تولیدکننده سهم استان خودشان را منتقل می‌کنند، گفت: شهر تهران حدود ۲۰ درصد از ذخایر میوه شب عید را به مصرف می‌رساند، به همین دلیل سه سردخانه در جنوب و غرب تهران برای ذخیره‌سازی در نظر گرفته شده است.

صفایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه قیمت عرضه پرتقال و سیب برای شب عید چقدر است، اظهار داشت: هنوز قیمت عرضه مشخص نشده و کارگروه تنظیم بازار کشور قبل از توزیع بسته به شرایط بازار قیمت را تعیین می‌کند.

وی افزود: بسته میوه شب عید شامل سیب، کیوی، پرتقال و نارنگی است که سیب و کیوی از لحاظ ذخیره‌سازی وضعیت خوبی دارد، ولی پرتقال در شرایط سخت‌تری نسبت به این دو میوه است.

صفایی با بیان اینکه مشکلی برای تأمین پرتقال شب عید وجود ندارد، اظهار داشت: یک عده به شدت دنبال واردات پرتقال هستند، ولی منطق وزارت جهاد کشاورزی این است که نباید ارز محدود کشور برای واردات میوه صرف شود.

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی اظهار داشت: ایران ۴ درصد پرتقال و ۵ درصد سیب دنیا را تولید می‌کند، در حالی که جمعیت کشور یک درصد دنیا است، بنابراین نیازی به واردات این محصول را نداریم.

وی همچنین در مورد صادرات سیب گفت: صادرات سیب در ۱۰ ماهه سال جاری ۳۲۵ هزار تن بوده که این رقم دو برابر سال گذشته بوده است.

*در حاشیه

براساس این گزارش در بازدید خبرنگاران از سردخانه ۸۰ هزار تنی جنوب تهران که گفته میشود بخشی از پرتقال شب عید تهران در آنجا ذخیره شده، سالنهای ذخیرهسازی پرتقال به خبرنگارانی که از تهران به حسن آباد فشافویه اعزام شده بودند، نشان داده نشد و خبرنگاران فقط کامیونهای حمل پرتقال و همچنین کارگرانی که در حال تخلیه و جابهجایی صندوقهای پرتقال به سالنهای ذخیرهسازی بودند، را در محوطه باز این سردخانه مشاهده کردند.