نگاهی بر بازار سرمایه در سال ۹۳

به گزارشافکارنیوز،محمد رضا گیوکی فعال بازار سرمایه با بیان روند منفی بازار سرمایه در سال جاری گفت: امسال سال خوبی برای بورس نبود. شاخص کل در سال ۹۳ از کانال ۸۹ هزار واحدی به کانال ۶۳ هزار واحدی رسید.

وی در خصوص جو حاکم بر تالار بورس ادامه داد: جو بازار در کل سال انتظاری بود و شاخص در آخرین ماهای سال همچنان روندی کاهشی را در پیش گرفته است.

روند نزولی شاخص و وضعیت نه چندان مطلوب بازار سرمایه موجب شده تا در چند ماه اخیر، شاخص ارزش سهام معامله شده همواره با اختلاف قابل توجهی در صدر پرریزش ترین شاخص‌های اقتصادی قرار گیرد.

عضو انجمن حسابداری و حسابرسی در توضیح مولف‌های موثر بر روند بازار سرمایه تصریح کرد: تقریبا تمام مولفه های بازار همچون ارزش معاملات، متوسط p \ E شرکتها و حجم معاملات با کاهش روبرو بوده است.

وی با اشاره به دلایل ریزش بورس اظهار داشت: در خصوص دلایل ریزشهای ذکر شده در سال جاری شایان ذکر است که اتفاقات و تصمیماتی که منجر به کاهش روند صعودی و حتی کاهش قیمت سهام و شاخص شد، عمدتا اقتصادی بودند.

گیوکی افزود: طی ۶ ماهه ابتدای سال بورس روند نزولی خود را که از زمستان سال گذشته آغاز کرده بود ادامه داد و همزمان با پایان تابستان و ورود به نیمه دوم سال جاری و با شروع پاییز موج مثبتی در بازار سرمایه شکل گرفت.

فعال بازار سرمایه در خصوص حجم معاملات بورس یادآور شد: به طوری که نه تنها حجم معاملات کوچک بهبود یافت بلکه روند قیمتی سهام در شرایط مثبتی دنبال شد. اما این شرایط دوام چندانی نداشت و مجددا بازار روند کاهشی خود را از سر گرفت، به هر حال افت و خیز بازار سهام در سال جاری بیش از گذشته ریسک سرمایه‌گذاری را افزایش داده است.

گیوکی در‌باره‌ی علت افزایش صف فروش گفت: مسائلی همچون بازی با نرخ خوراک پتروشیمی ها، موضوع بهره مالکانه، وضعیت نمادهای پالایشگاهی بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد را ترساند و موجب شد سهم خود را بفروشند، از طرفی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها چه با شیب کم باشد چه زیاد، روی شرکت‌ها تاثیر گذاشت و شرکت‌ها ناگزیرند پیش‌بینی هزینه‌های آن را در بودجه خود بکنند.

وی افزود: دیگر موانع موجود بازار سرمایه برای رشد ارزش بازار را می توان شامل ریزش قیمت نفت و در نتیجه کاهش درآمدهای دولت و به تبع آن اتخاذ سیاست مالی انقباضی، کاهش مخارج دولت و افزایش مالیات ها، بالا بودن نرخ سود سپرده های بانکی و همچنین ریسک سیستماتیک کشور دانست همچنین تاثیر مذاکرات در ماههای اخیر از اتفاقات تاثیر گذار بر بازار بوده است، بنابراین شاخص از این موضوعات تاثیر می‌پذیرد و کاهش فعلی شاخص طبیعی است. در این بین یکی دیگر از مشکلاتی که بازار را با ابهام مواجه کرد کسری بودجه و نحوه تامین آن می باشد.

فعال بازار سرمایه در خصوص تاثیر نهاد ناظر بازار سرمایه بیان کرد: از دیگر اتفاقات مهم رخ داده در سال جاری تغییر مدیریت در بدنه نهاد ناظر بازار سرمایه است که تاثیر چندانی بر روند حرکتی بازار در سال جاری نداشته است، هچنین تشکیل کمیته ثبات بازار و صندوق تثبیت بازار نیز از جمله تصمیماتی است که در سال جاری جهت بهبود روند بازار اتخاذ شده است. به طور کلی در سال جاری عدم اعتماد کافی به سیاست‌های کلان اقتصادی و نبود انگیزه کافی در میان سرمایه‌گذاران، عرضه‌های سنگین معامله‌گران حقوقی و افت قیمت در بازارهای جهانی عامل ایجاد این ابهامات شناسایی می شود.

گیوکی یادآور شد: قابل ذکر است که در ماههای پایانی سال وضعیت بازار به گونه ای شده که نسبت به اخبار و اطلاعات مالی شرکت ها به دلیل عدم اطمینان عکس العملی نشان نمی دهد همچون عدم واکنش بازار به خبر ماههای اخیر در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی ها و کیفی سازی پالایشگاه ها، سرمایه گذاران نیز با توجه به اینکه واقع بین شده اند و دیگربه خوشبینی سال گذشته نیستند تنها هنگامی که اخبار تبدیل به واقعیت شوند واکنش نشان می دهند.

البته این موضوع بیانگر اینکه بازار ما به دور از رفتار هیجانی می باشد نیست چرا که در طی سال بارها شاهد رفتار هیجان به خصوص از طرف سرمایه گذاران حقیقی بوده ایم.

وی در بیان فضای بورس در ماه‌های اخیر تصریح کرد: به هر حال در آخرین ماههای سال با اصلاحات قیمتی که در فضای بورس انجام شده است، انتظار نمی رود که روند نزولی با شیب گذشته ادامه یابد. البته در ماه پایانی سال فشار فروش از طرف فعالان حقیقی و حقوقی بازار عرصه را بر عموم سهامداران تنگ کرد.

فعال بازار سرمایه در پایان یادآور شد: اما ازابتدای آخرین هفته سال جاری به واسطه افزایش امیدواری به آینده مذاکرات هسته ای و همچنین کاهش قیمت دلار ،در حالی که بورس روزهای خوبی را سپری نکرده و رکوردهای مختلف سقوط را به ثبت رسانده بود شاخص در مدار صعود قرار گرفت و افزایش ۱۰۰۰ واحدی آن را شاهد بوده ایم.