رئیس جمهور چین به ایران سفر می‌کند

به گزارشافکارنیوز،اسدالله عسگراولادی در مورد تاثیر احتمالی توافقات و نتیجه مثبت مذاکرات با گروه ۱ + ۵ اظهار داشت: باید تا ۱۰ روز آینده کمی صبر کرد تا نتیجه مذاکرات به طور کامل مشخص شود، اما نمی‌توان این موضوع را انکار کرد که دولت و تیم مذاکره کننده زحمات زیادی را برای رسیدن به این مرحله کشیده است.

وی به این نکته اشاره کرد که در صورت حصول توافق نهایی لغو تحریم‌ها از تیرماه به بعد امکان‌پذیر می‌شود، اما نکته مهم این است که تحریم بانک مرکزی و تحریم نفتی ما برداشته شود و در عین حال ذخایر بلوکه شده ما را پس دهند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به اینکه از گوشه و کنار شنیده می‌شود که نرخ دلار کاهش چشم‌گیری خواهد داشت، این گونه پاسخ داد که با توجه به قیمت تمام شده کالا برای صادرات غیرنفتی در شرایط فعلی اگر قیمت دلار افت کند، صادرات غیر نفتی نیز افت خواهد کرد، چرا که دولت حتی بودجه‌ای برای پرداخت یارانه‌ هم ندارد و از طرفی با دلار ۳۰۰۰ تومان توانسته‌ایم بازار صادراتی خود را حفظ کنیم.

وی تصریح کرد: زمان لازم است تا حتی با برداشته شدن تحریم‌ها قیمت دلار در بازار متعادل شود.

عسگراولادی در پاسخ به اینکه وضعیت روابط تجاری بین ایران و روسیه به کجا رسید، خاطرنشان کرد: اگرچه گشایش‌هایی برای روابط تجاری بین ایران و روسیه ایجاد شده، اما به خاطر وضع تحریم‌های جدید برای روسیه، شرایط در آن کشور سخت شده و بازرگانان آن کشور ترجیح می‌دهند، تا پول ما را براساس روبل بپردازند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر با عدم پرداخت به موقع روس‌ها مواجهیم که کار را مشکل کرده است.

به گفته رئیس اتاق ایران و چین، روابط ایران با چین تا حد زیادی هموار شده و با سفر رئیس جمهور چین به ایران در آینده نزدیک شاهد افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور خواهیم بود.