افزایش ۵ میلیونی وام مسکن مهر به پروژه‌ها نرسید

به گزارش افکارنیوز، در حالیکه پروسه افزایش سقف وام مسکن مهر از ۲۵ میلیون تومان به ۳۰ میلیون بیش از یک سال به طول انجامید و با وجود گذشت چند ماه از ابلاغ مصوبه به بانک‌ها هنوز یک ریال از این ۵ میلیون تومان اضافه شده از سوی بانک‌های عامل به پروژه‌های با پیشرفت ۷۵ درصد اعطا نشده است.

پروسه افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر از ۲۵ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان زمانی به اوج خود رسید که پیمانکاران و کارفرمایان مسکن مهر مشکلات مالی را دلیل اصلی عدم پیشرفت فیزیکی واحدهای مسکن مهر عنوان کردند، بنابراین دولت یازدهم و شخص آخوندی وزیر راه و شهرسازی را بر آن داشت تا هر چه سریعتر این اتفاق به تصویب رسیده و ابلاغ شود.

بعد از رفت و آمدهای بسیار آخوندی به بانک مرکزی و مجاب کردن آنها مبنی بر اینکه اگر سقف وام مسکن مهر افزایش نیابد فشار بر روی دوش متقاضیان مسکن مهر خواهد بود و تکمیل واحدها نیز به تأخیر خواهد افتاد، سرانجام شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی با این درخواست موافقت کرده و سقف وام مسکن مهر به ۳۰ میلیون تومان افزایش یافت.

هر چند که ابلاغ این مصوبه از سوی بانک مرکزی نیز دارای شبهات بسیار زیادی بود اما به هر حال مقرر شد حدود ۴۰۰ هزار مسکن مهر که پیشرفت بالای ۷۵ درصد دارند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

سرانجام در ۱۵ دی ماه سال گذشته شورای پول و اعتبار مصوبه پرداخت تسهیلات را صرفاً برای طرح‌های نیمه‌تمام به تشخیص بانک‌های عامل ابلاغ کرد.

اگر چه قبل از تصویب افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر از سوی بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار در نامه‌نگاری‌هایی که وزارت راه و شهرسازی با بانک مرکزی انجام داد مشخص شد که یک میلیون واحد مسکونی مهر هنوز تکمیل نشده‌اند، بنابراین این وزارتخانه در درخواست خود از بانک مرکزی خواست که افزایش سقف وام مسکن مهر شامل حال ۹۰۰ هزار مسکن مهر شود، سرانجام این عدد به ۴۰۰ هزار مسکن مهر تقلیل یافت و قرار شد تنها ۴۰۰ هزار مسکن مهر از این ۵ میلیون تومان مبلغ اضافه شده بهره‌مند شوند.

*بانک‌های عامل مقررات دست و پاگیری برای پرداخت تسهیلات وضع کرده‌اند

اما نکته‌ حائز اهمیت این است حال که سختی‌های زیادی برای تصویب و سپس ابلاغ مصوبه افزایش سقف تسهیلات فردی مسکن مهر به وجود آمد و بسیاری تنها راه خروج از بن‌بست طرح مسکن مهر را افزایش سقف تسهیلات عنوان کردند بهتر است که مقررات دست و پاگیر پرداخت تسهیلات هر چه سریعتر برداشته شود.

برخی از پیمانکاران و کارفرمایان مسکن مهر در این خصوص می‌گویند: بانک‌های عامل مقررات دست و پاگیری برای پرداخت تسهیلات وضع کرده‌اند که همین موضوع باعثشده تا با گذشت چند ماه از ابلاغ مصوبه یاد شده حتی یک ریال و حتی یک پروژه از واحدهای مسکن مهر نتوانند از این وام ۵ میلیون تومانی بهره‌مند شوند.

به عنوان مثال در این مقررات دست و پاگیر پیمانکاران طرف قرارداد با بانک باید به دفترخانه اسناد رسمی رفته و در آنجا برگه‌ای را امضاء کنند. بعد از تنظیم و امضای این قرارداد در دفترخانه اسناد رسمی طرف قرارداد با بانک عامل به وزارت راه و شهرسازی معرفی و سپس بانک عامل طرف قرارداد را به مراکز استان‌ها معرفی و پس از تأیید استعلام، طرف قرارداد به بانک معرفی می‌شود و پس از تأیید مبلغ وام موردنظر به آن واحد مسکونی مهر پرداخت می‌شود.

برخی از سازندگان مسکن مهر در تماس با خبرگزاری فارس از نحوه پرداخت تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی گلهمند هستند و عنوان میکنند که این سیر طولانی باعث میشود تا تکمیل واحدهای مسکونی به تأخیر بیفتد.