رانت ۲ میلیاردی صحت ندارد

به گزارش افکارنیوز، عبدالمهدی بخشنده در نشست خبری در خصوص مواردی که در خصوص رانت دو میلیارد دلاری مطرح است، گفت: در اسفند ماه طی یک بیانیه در خصوص مواردی که درباره این رانت مطرح می‌شود اطلاع‌رسانی و ابهامات را برطرف کردیم اما در سال جدید این موضوع دوباره مطرح شده است به همین منظور اطلاعات ریزتری در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، افزود: دولت برای انجام تکالیف قانونی خود و تامین مصرف مواد غذایی، محصولاتی نظیر گندم، برنج، روغن و نهاده‌های آن مانند ذرت، کنجاله و جو را در سال گذشته وارد کرده و ذخایر راهبردی خود را برای دو تا ۶ ماه تامین کرده است.

وی خاطر نشان کرد: ستاد تدابیر ویژه شورای امنیت کشور نیز در این خصوص میزان ذخایر راهبردی را به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است. در گذشته کشور برای مدت ۳ ماه ذخایر، کالاهای اساسی تامین می‌شد ولی در شرایط ویژه کشور به ما ابلاغ شد که برای ۵ تا ۶ ماه ذخیره داشته باشیم.

معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: دولت روحانی در شهریور ماه ۹۲ به دلایل مختلف با کمترین ذخایر کالاهای اساسی روبرو بود به طوریکه در اسفندماه سال ۹۲ کمتر از یک ماه ذخیره گندم و کل ذرت ذخیره شده ۴۰۰ هزار تن بود.

وی اظهار داشت: در اسفندماه سال گذشته کشور با ذخایر بی‌سابقه‌ای از کالاهای اساسی وارد سال ۹۴ شد و اطلاعات آن نیز در اختیار مقامات عالی کشور و رئیس جمهور قرار گرفت.

بخشنده گفت: در حال حاضر برای مدت ۵ ماه ذخیره گندم، ۵ تا ۶ ماه ذخیره روغن، برنج، شکر و به مدت چند ماه در مورد نهاده‌های دامی نظیر ذرت، کنجاله و جو ذخیره در گردش وجود دارد و هیچ نگرانی بابت ذخایر کالاهای اساسی در کشور وجود ندارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: در سال گذشته ۸۶ هزار تن گوشت وارد کشور شد که کمتر از ۱۰ درصد این میزان توسط شرکت پشتیبانی امور دام وارد کشور شد و مابقی توسط بخش خصوصی و با در اختیار قرار دادن ارز مبادله‌ای به کشور وارد شد.

بخشنده با بیان اینکه اعداد و رقم‌هایی که در خصوص رانت ۲ میلیاردد لاری مطرح می‌شود درست نیست، یاد آورشد: مقام معظم رهبری اجازه فرموده‌اند که ۱.۵ میلیارددلار برای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان و ایلام اختصاص دهیم.

وی اضافه کرد: این طرح از بزرگترین طرح‌های کشاورزی کشوراست که در آن ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور مجهز به شبکه‌های آبیاری، زهکشی و تسطیح، تجهیز و نوسازی می‌شوند.

این مقام مسئول گفت: نیم میلیارد دلار نیز برای ۴۶ هکتار از اراضی دشت زابل سیستان و بلوچستان اختصاص یافته که آن نیز از اواخر سال قبل عملیات اجرایی آن شروع شده است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری برای برداشت ۸ میلیارد دلار دیگر نیز در مدت ۴ سال اجازه دادند تاکید کرد: یعنی دولت اجازه داشته باشد سالی ۲ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی بردارد. این مبالغ برای امور زیربنایی ۱۲ استان عمدتا مرزی کشور در حدود ۴۷۰ هزار هکتار زمین است.

بخشنده خاطر نشان کرد: طرح‌های خوزستان، ایلام و طرح سیستان و بلوچستان را عمدتا وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌دهد اما ۸ میلیارد دلار مربوط به طرح‌های وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی به طور مشترک است. به طوریکه دولت این مبلغ را به عنوان قرض بر می‌دارد و باید در یک تنفس دو ساله در ۶ یا ۷ قسط به صندوق توسعه ملی برگرداند.

معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: مدیران ارشد اقتصادی دولت، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، بانک مرکزی و رئیس دفتر رئیس جمهور همه به این جمع‌بندی رسیدند که برای اینکه این پول پرقدرت وارد بازار نشود این ارز را که عمدتا در خارج از مرزهای ایران و در کشورهای مختلف است صرف واردات ذخایر راهبردی مورد نیاز کشور همچون ذخایر غذایی گندم، جو و برنج شود و بخشی را برای نهاده‌های دامی واسط تولید، در اختیار شرکت‌های دولتی قرار دهند و پس از واردات ریال آن را به حساب دولت برگردانند.
وی یادآور شد: کل این مبلغ در سال گذشته ۲ میلیارد دلار بوده است اما چون این تخصیص ارز عملا از شهریور ماه و اواخر مهر شروع شد آنچه که این شرکت‌ها توانسته‌اند دریافت کنند ۸۱۰ میلیون دلار بود.

معاون حجتی با بیان اینکه سهم دو شرکت نهاده‌های دامی جاهد و تحقیقات انرژی کمتر از ۱۴۰ میلیون دلار بوده است تاکید کرد: مقدار ذرتی که این شرکت‌ها وارد کرده‌اند کمتر از ۳ درصد و در بخش جو دو درصد نیاز کشور بوده است و مابقی آن توسط بخش خصوصی انجام شد.
وی افزود: ۴۰ شرکت خصوصی دیگر ۹۰ درصد نیاز کشور را در این بخش وارد کرده‌اند که همه آنها نیز از طریق دولت از بانک مرکزی ارز مبادله‌ای گرفته‌اند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: دولت شیوه‌نامه‌ای مصوب و در آن نحوه تبدیل این ارز را به ریال مشخص کرده بخش عمده‌ای از این ارز از خارج از کشور است و ما فقط برای واردات غذا و دارو می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: از این محل نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد تومان بخش ریالی آن واریز شده است و اکنون در ساخت پروژه‌های زیرساختی یاد شده در حال مصرف است و این طرح‌ها هیچ کمبود ریالی ندارند.

این مقام مسئول تاکید کرد: اظهارات دکتر توکلی در این خصوص تفاسیر درستی نیست و پروژه‌های مربوط به وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی مطابق با برنامه پیش می‌رود. این دو شرکت یاد شده تنها ۱۶۰ هزار تن نهاده در سال ۹۳ وارد کرده اند.

وی با بیان اینکه امضای طلایی در وزارت جهاد کشاورزی وجود ندارد گفت: برای هیچ کالا یا شخصی به طور ویژه مجوز داده نمی‌شود و وزارت جهاد کشاورزی تنها بر مسائل قرنطینه‌ای و بهداشتی واردات به طور مشخص نظارت دارد.

بخشنده در ادامه افزود: میزان خرید تضمینی گندم در سال ۹۲،۴. ۸ میلیون تن، سال ۹۳،۶. ۸ میلیون تن و در سال جاری ۸ میلیون تن پیش‌بینی شده است و انتظار می‌رود که ۵۰ درصد از واردات این محصول در سال ۹۴ کاسته شود.

معاون حجتی تاکید کرد: در این خصوص برنامه‌های مختلفی برای توسعه بخش‌های کشاورزی تدارک دیده شده است. برای تامین بذر هیبرید مورد نیاز کشور از کارشناسان فرانسوی دعوت به عمل آمده است تا آموزش‌های لازم را برای متخصصان داخلی دهند.
وی در پایان گفت:ستاد تدوین برنامه ششم توسعه در وزارت جهاد کشاورزی شروع به کار کرده است تا دولت لایحه آن را در شهریورماه سال جاری به مجلس ارائه دهد.