بزرگترین مشتری نفتی ایران در آفریقا به میز مذاکرات بازگشت

به گزارش افکارنیوز، همزمان با ادامه مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای ۱ + ۵ و قوت گرفتن احتمال لغو کامل تحریم‌های نفتی ایران از تابستان سال جاری، دور جدید مذاکرات نفتی ایران با مشتریان سابق نفتی همچون آفریقای جنوبی، سریلانکا و برخی از پالایشگاه‌های آسیایی به ویژه پاکستانی آغاز شده است.

سید محسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران هم اخیرا در گفتگو با مهر با اشاره به آغاز مذاکرات با پالایشگاه‌های آسیایی، اروپایی و مشتریان سابق نفتی ایران گفته است: قطعا در صورت دستیابی به توافق جامع هسته‌ای و لغو تحریم‌های بین‌المللی امکان بازگرداندن بشکه‌های نفت صادراتی ایران به بازار جهانی وجود دارد.

بر این اساس همزمان با سفر وزیر انرژی آفریقای جنوبی به تهران دور جدید مذاکرات نفتی با بزرگترین مشتری نفتی ایران در قاره آفریقا آغاز شد.

دور جدید مذاکرات نفتی تهران – ژوهانسبورگ، با چانه زنی‌های بیژن زنگنه وزیر نفت ایران و تینا جومت پترسون وزیر انرژی آفریقای جنوبی پشت درهای بسته به میزبانی وزارت نفت برگزار شده است.

گمانه زنی ها نشان می دهد از سرگیری صادرات نفت خام ایران به پالایشگاه های آفریقای جنوبی پس از لغو کامل تحریم‌ها مهمترین محور مذاکرات وزرای نفت و انرژی دو کشور در تهران بوده است.

به گزارش مهر، تا پیش از تحریم‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی با واردات به طور متوسط ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام از ایران، بزرگترین مشتری نفتی شرکت ملی نفت ایران در آفریقا و نهمین خریدار بزرگ نفت صادراتی ایران در جهان بود.

آمارهای رسمی حاکی از آن است که تا پیش از افزایش تحریم‌ها، آفریقای جنوبی حدود ۲۵ درصد از نفت وارداتی خود را از طریق ایران تامین می‌کند و این کشور قاره سیاه، جزء یکی از مشتریان قدیمی نفت خام صادراتی ایران است.

با افزایش فشارهای بین‌المللی توسط آمریکا و اتحادیه اروپا و مشکلات متعدد در نقل و انتقال منابع ارزی حاصل از فروش نفت خام ایران توسط بانک‌های خارجی، صادرات نفت خام ایران هم به آفریقای جنوبی با مشکلاتی روبرو شده است.

گزارش‌های نیمه رسمی حاکی از آن است که در سال ۲۰۱۱ میلادی، آفریقای جنوبی با واردات روزانه حدود ۹۸ هزار بشکه نفت خام از ایران پس از کشورهایی همچون چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه، ایتالیا، اسپانیا و یونان، نهمین مشتری بزرگ خریدار نفت ایران بوده است.