نوسان شاخص بورس طبیعی است

به گزارش افکارنیوز، حسن قالیباف اصل در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ‌ در مورد دلایل افت شاخص بورس در روزهای اخیر گفت: افت و رشد شاخص بالاخره بر اساس عرضه و تقاضا و طبیعی است و قیمت‌هایی که بر اساس اخبار شکل می‌گیرد و اخبار مختلفی که به بازار سرمایه می‌آید‌، برایند خرد جمعی آن خبرها در شاخص کل بازار نمایان می‌شود.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران افزود: خبرهایی که از اقتصاد کلان کشور و بخش واقعی جامعه و سیاست به گوش می‌رسد، بازار سرمایه نسبت به آن عکس‌العمل نشان داده و قیمت‌ها نوسان پیدا می‌کند.

قالیباف در مورد گلایه برخی سهامداران خرد از زیان در بازار گفت: با بالا و پایین رفتن شاخص عده‌ای ضرر می‌کنند، اما سهامداران باید بدانند کسی که وارد بازار اوراق بهادار می‌شود، نباید انتظار بازدهی ثابت داشته باشد، این بازار ریسک و نوسان دارد و ممکن است مثبت یا منفی باشد.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در مورد توقف معاملات پتروشیمی مبین گفت: ابطال این معامله در روز یکشنبه به خاطر بحث‌های فنی و سیستمی بود که معاملات آن باطل شد که نباید به صورت سبد سهام وارد می‌شد و به این دلیل پیش گشایشی که در ساعت ۹:۱۵ انجام شد، باعثشد یکسری از معامله‌گران بر روی ایستگاه‌های کاری بیش از ۱۸ میلیون سهام معامله کنند و بخش مهم عرضه سهام آن پتروشیمی را به خود اختصاص دهند و این طبق مقررات باطل اعلام شد.

قالیباف در مورد این که عده‌ای از سهامداران خود می‌گویند سرمایه‌شان را از دست داده‌اند، گفت: مردم در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری می‌کنند و با کاهش شاخص کل عده‌ای این سرمایه‌ را از دست می‌دهند، اما این ضرر خواسته هیچ کدام از مدیران بازار سرمایه نیست و ما همه متاسف هستیم، اما واقعیت بازار سرمایه این است که بازدهی اوراق بهادار با درآمد ثابت نیست و نوسان دارد.

وی گفت: سرمایه‌گذاران باید ریسک بازار سرمایه را در نظر بگیرند و براساس ریسک اقدام به سرمایه‌گذاری کنند و تحلیل بازار بر اساس تحلیل درست اقدام به خرید و فروش نمایند.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران افزود: نباید عده‌ای از سهامداران عجله کنند و در شرایط افت شاخص سریع از بازار خارج شده و یا در دوره‌ای که مثبت است، سریع وارد بازار شده و سهام را در قیمت گران خریداری کنند، بلکه همیشه بر اساس تحلیل درست و با مطالعه و با در نظر گرفتن ریسک بازار اقدام کنند.

وی افزود: بازار سرمایه هم متنوع و هم شفاف‌ترین بازار است و نباید ریسک اعتباری بر این بازار تحمیل شود، البته هر بازاری ریسک تجاری دارد، بازار سرمایه هم دارای ریسک است، ولی سرمایه‌گذاران باید با تحلیل ریسک وارد بازار شوند.

قالیباف افزود: کسی که وارد بازار سرمایه می‌شود، باید اخبار کلی کشور در مورد مقررات دولت در بحثخروج از رکود، فضای کسب و کار و اخبار هسته‌ای را در نظر داشته باشد و با حوصله در فضای شفاف بازار بر اساس اخبار دقیق و نهایی شده تصمیم بگیرد.

وی تاکید کرد: سرمایه‌گذاران خرد نباید به هیچ عنوان عجله کنند.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در مورد کاهش نرخ سود بانکی و اثر بر‌ بازار سرمایه گفت: به هر حال برای بازار سرمایه و بخش واقعی اقتصاد کاهش نرخ سود بانکی مهم است و در بخش صنعت کاهش سود بانکی باعثکاهش هزینه پول می‌شود، بازار سرمایه باید به خبر کاهش نرخ سود بانکی واکنش نشان می‌داد، اما عکس‌العمل مثبتی از خود نشان نداد.

وی افزود: حتی بانک‌های حاضر در بورس هم سهامشان مثبت نشد و بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار نرخ سود بانکی قرار است، کاهش پیدا کند، اما مهمتر از این مصوبه واقعیت بخش اجرا است که گاهی نرخ اعلام شده سود بانکی کاهش می‌یابد، اما در عمل آنچه در عمل بازار پول به ویژه توسط موسسات مالی و اعتباری غیررسمی عمل می‌شود، عدد دیگری است، بنابراین بحثنظارت بر بازار پول و بانک بسیار مهم است و باید کاهش نرخ سود بانکی به صورت واقعی باشد.

وی افزود: باید سرمایه در گردش ارزانتر در اختیار بخش صنعت و تولید قرار گیرد و نرخ سود در واقعیت کاهش یابد تا بازار سرمایه عکسالعمل مثبت نشان دهد.