عرضه نفت صادراتی در بورس منتظر تایید وزارت اقتصاد

به گزارش افکارنیوز، علی کاردر، اظهار داشت: عرضه نفت خام در بورس هنوز نهایی نشده است، به دلیل اینکه درآمد نفت متعلق به دولت است و آنها باید آن را دریافت کنند.

وی اضافه کرد: وزارت اقتصاد مشغول بررسی این طرح است و ما هم منتظر نتایج بررسی وزارت اقتصاد هستیم.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت با بیان اینکه اگر وزارت اقتصاد تأیید کند، ما محموله‌های تجاری نفت خام را در بورس عرضه خواهیم کرد افزود: تأیید وزارت اقتصاد در مرحله نهایی است و اگر وزارت اقتصاد تأیید کند مشکلی برای عرضه نفت در بورس نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: البته نکات ریزی وجود دارد که باید در مورد آن تصمیم‌گیری شود از جمله اینکه با توجه به اینکه ما نفت را در بورس به صورت ریالی عرضه می‌کنیم سهم صندوق توسعه ملی که باید به صورت ارزی واریز شود چه خواهد شد که وزارت اقتصاد این ظرافت‌ها را بررسی و درباره آنها اعلام نظر خواهد کرد.

*دور جدید عرضه نفت خام در بورس با هدف صادرات

دور جدید عرضه نفت در بورس بر خلاف دور قبلی با هدف صادرات و در رینگ صادراتی بورس انرژی انجام می‌شود و بهای آن نیز به صورت ریالی و بر اساس قیمت ارز مبادله‌ای پرداخت می‌شود.

در دور قبلی عرضه نفت در بورس انرژی، نفت خام در رینگ داخلی و با هدف تامین نیاز پالایشگاه‌های داخلی عرضه شد و محل تحویل آن نیز پالایشگاه تبریز در نظر گرفته شده بود. در عین حال بهای آن نیز قرار بود به صورت ریالی اما بر اساس قیمت ارز در بازار آزاد پرداخته شود.

در دور جدید سقف عرضه نفت خام از ۲۹۲۰ بشکه در روز به ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد. مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت پیش از این در گفت‌وگو با فارس تاکید کرده بود که عرضه نفت خام در بورس می‌تواند برای غلبه بر تحریم‌های نفتی به کشور کمک کند.

قرار بود دور جدید عرضه نفت خام در بورس اواخر آبان ماه سال گذشته صورت بگیرد اما به دلیل وجود برخی ابهامات این عرضه به سال ۹۴ موکول شد.