به گزارش واحد مرکزی خبر ، آقای صالح آبادی در گفت و گو با "رادیو اقتصاد" افزود : از دو سال قبل روند رشد شاخصهای بازار بورس ایران سیر صعودی نشان میدهد و بازار سهام ایران با کمترین صدمات از بحران اقتصادی غرب مواجه شده است.

صالح‌ابادی گفت: متوسط بازدهی بورس تهران در سه سال اخیر ۳۰ درصد بوده است.

رییس سازمان بورس خاطر نشان کرد: ارزش بازار به بیش از یک میلیون و ۱۲۰ هزار و ۳۹ میلیارد ریال رسید.

صالح‌آبادی به روز رسانی قوانین و آیین‌نامه‌های مربوط به سرمایه‌‌گذاری در بورس به منظور جلب و جذب سرمایه های خارجی در بازار، استفاده از فن آوریهای به روز و تحت وب در سازمان بورس و اوراق بهادار، برخورداری از معافیت‌های مالیاتی بر سود سهام و سرمایه برای سرمایه گزاران در بورس، تنوع در صنایع و شاخصه‌های بورس ایران و پایین بودن نسبت سود به قیمت ذاتی سهام نسبت به سایر بورسها را که نشانگر ظرفیتهای بالای بازار بورس ایران است، از مزیت‌ها و جذابیت‌های بورس ایران ذکر کرد.

وی گفت: سرمایه گذاری ها در اوراق صکوک(اوراق قرضه اسلامی) ‌از طریق سازمان بورس میسر است و بورس ایران مبتنی بر شریعت مقدس اسلام فعالیت می کند.

حدود ۵۰ درصد سهامداران بورس تهران از اشخاص حقیقی هستند که نشان دهنده استقبال گسترده مردم از این بازار است.

صالح آبادی گفت: تنوع ابزارهای مالی در بورس کشور شامل بورس تهران، فرابورس و بورس کالا متناسب با هر سلیقه ای گسترش یافته است و کسانی که می خواهند بدون ریسک فعالیت کنند تا کسانی ریسک کمتر را دوست دارند و افرادی که پرریسک هستند می توانند وارد بازار سرمایه کشور شوند.

وی گفت: افراد پرریسک می توانند وارد بورس کالا و قراردادهای آتی طلا شوند که در سال جاری ۱۳۰۰ میلیارد تومان معامله داشته است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: تامین مالی اصلی ترین رویکرد بازار سرمایه است که از طریق افزایش سرمایه شرکت ها و فروش اوراق مشارکت و استفاده از بازارهای مالی مانند صکوک(اوراق قرضه اسلامی) میسر است و بورس کالا هم می تواند به تامین مالی شرکت ها کمک کند.

وی تاکید کرد: بورس به شفافیت عملکردها و کشف قیمت های واقعی هم کمک می کند.

صالح آبادی از عرضه امتیاز وام مسکن در فرابورس خبر داد و گفت: روزانه دو میلیارد تومان سهم معاملات این بخش است و دارندگان حساب کوتاه مدت سپرده ویژه ممتاز بانک مسکن می توانند اوراق امتیاز وام بفروشند.

وی افزود: اوراق وام مسکن امتیازی به واحدهای مسکونی تعلق می گیرد و هموطنان به ویژه انبوه سازان و شرکت های ساختمانی می توانند برای گرفتن این وام از طریق خرید اوراق امتیاز وام مسکن اقدام کنند.

وی اظهار داشت: دولت نقش مهمی در توسعه این بازار دارد و مجلس شورای اسلامی نیز دو قانون مهم برای بازار سرمایه تصویب کرده است.

رئیس سازمان بورس ساختار بازار سرمایه را به سه حوزه بازارها، ابزارها و نهادهای مالی تقسیم بندی کرد و افزود: در حوزه بازارها، بورس اوراق بهادار تهران، بورس کالا، فرابورس و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه قرار دارند و در حوزه ابزارها، هم اکنون اوراق سهام، اوراق مشارکت، گواهی سپرده بانکی، اوراق آتی سهام و کالا، حق تقدم تسهیلات مسکن و اوراق صکوک(اوراق قرضه اسلامی) اجاره در بازار سرمایه معامله می شوند.

وی به تصویب قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این قانون راه را برای توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در بازار سرمایه فراهم کرده است.

صالح آبادی خاطر نشان کرد: خزانه داری کل کشور می تواند برای تامین مالی هزینه ها و پروژه های دولت، اوراق بهادار اسلامی منتشر کند.

وی افزود : حضور شرکت های خارجی در بورس تهران منع قانونی ندارد اما هنوز اتفاق نیفتاده است و با توجه به امکانات داد و ستد آنلاین و مجازی در بورس تهران هرکسی در هر کجای دنیا می تواند وارد این بازار شود و معامله کند.