به گزارش افکارنیوز، در حالی که طی نشست خبری روز گذشته محمد فطانت صراحتا اعلام کرد که هیچ خبری از طرح تحقیق و تفحص از بورس ندارد اما در یک همزمانی جالب نایب رییس کمیسیون اصل «۹۰» مجلس از ارایه طرح تحقیق و تفحص از «عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار» خبر داد.

حمید رسایی، نماینده تهران و نایب رییس اول کمیسیون اصل «۹۰» مجلس شورای اسلامی از ارایه طرح تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد. وی درباره سوال خود از علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی دارایی که امروز «سه‌شنبه» در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی می‌شود، گفت: این سوال درباره عملکرد سازمان بورس و براساس پیگیری سوال قبلی نسبت به موضوع بورس مطرح خواهد شد.

نایب رییس اول کمیسیون اصل «۹۰» مجلس در ادامه تصریح کرد: سال گذشته وقتی سوالم درباره عملکرد سازمان بورس مطرح شد، وزیر اقتصاد نتوانست رای اعتماد نمایندگان را جلب کند و اصطلاحا کارت زرد گرفت اما وزیر محترم در همان جلسه وعده‌هایی برای جلب‌نظر نمایندگان داده بود و در حقیقت یکی از محورهای سوال جدید، بررسی میزان تحقق وعده‌های آن روز وزیر اقتصاد است. وی تاکید کرد: متاسفانه نماد پالایشگاه‌ها حدود یکسال بسته بود و در روزهای پایانی سال گذشته، وقتی باز شد که سرمایه مردم به نصف و حتی یک چهارم تقلیل یافته بود و این عملکرد باعثسلب اعتماد مردم نسبت به بازار سرمایه شده است.

رسایی خاطرنشان کرد: یکی از محورهای سوال امروز این است که چرا رییس شورای‌عالی بورس در مورد حل اختلافات شرکت‌های پالایشی و شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی که باعثضرر و زیان هنگفت به سهامداران شده از اختیارات قانونی خود استفاده نکرده است. وی یادآور شد: طبق ماده «۴۹» قانون بازار اوراق بهادار، شرکت‌هایی که از ارایه اطلاعات خود جلوگیری می‌کنند، مستحق برخورد قضایی خواهند بود اما تاکنون حتی یک مورد هم از طرف سازمان بورس برای برخورد با این رفتار غیرقانونی پیگیری و برخوردی صورت نگرفته تا آسیب‌ها کمتر شود.

نماینده تهران در مجلس بر همین اساس متذکر شد: متاسفانه دولت به شکل کامل اقتصاد را به مذاکرات هسته‌ای و توافق نهایی پیوند زده است و به همین دلیل وضعیت موجود باعثسلب اعتماد عمومی نسبت به بازار سرمایه شده تا جایی که بسیاری از سهامداران با نمایندگان خود تماس می‌گیرند تا نظارت‌ها را بر این بازار و سازمان بورس بیشتر کنند. وی همچنین گفت: بر همین اساس در مشورت با برخی همکاران و کارشناسان در حال تهیه طرح تحقیق و تفحص از سازمان بورس و اوراق بهادار هستیم تا شاید با این کار اقدام مجلس، ضمن شناسایی برخی معایب، اعتماد از بین رفته مردم به سازمان بورس بازگردد. همچنین نایب رییس اول کمیسیون اصل «۹۰» مجلس متذکر شد: در همین چند روز گذشته در نحوه عرضه اولیه سهام پالایشگاه مبین به شکلی عمل شد که فقط طی چند ساعت ابتدایی بیش از ۱۸ میلیون سهم توسط ۴۳ سرمایه‌گذار خریداری شد که نمی‌توان به سادگی از کنارش گذشت.


نخستین نشست مطبوعاتی رییس سازمان بورس در سال‌جاری بیشتر از آنکه با اعلام آمار و ارقام دنبال شود، ماجراهای اتفاق افتاده در بازار سهام در چند ماه اخیر از سوی خبرنگاران دنبال شد. محمد فطانت در این نشست در برابر سوال «جهان صنعت» که چرا این نهاد در برابر برخی اشکالات موجود همانند رفتار حقوقی‌ها، برخی از مدیران بازار سرمایه و حاشیه‌ها با مسامحه برخورد می‌کند و از خود قاطعیت نشان نمی‌دهد، گفت: هر کجا احساس شود که باید با قاطعیت نسبت به تحرک خاص و یا تخلفی برخورد شود بدون ملاحظه آن را انجام می‌دهیم و اگر این‌گونه اتفاق‌ها رسانه‌ای نمی‌شود مبنی بر این نیست که سازمان بورس چشم‌های خود را به روی این‌گونه تحولات بسته است.


افزایش دامنه نوسان از خرداد ماه
محمد فطانت، رییس سازمان بورس درباره آخرین تحولات آماری بازار سرمایه گفت: نسبت قیمت بر درآمد شرکت‌ها(PE) در حال حاضر در بورس ۲۲/۵ مرتبه و در فرابورس این نسبت عدد ۷۹/۶ مرتبه است.

وی در ادامه به ارزش بازار بورس و فرابورس اشاره کرد و اظهار داشت: ارزش بازار بورس هم‌اکنون ۲۸۲ هزار میلیارد تومان و ارزش بازار فرابورس ۵۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است. وی جمع دارایی شرکت‌های بورسی را بر اساس قیمت‌های تاریخی۸۰۰ هزار میلیارد تومان خواند و گفت: بخش بدهی‌های شرکت‌ها نمایانگر ۶۳۷ هزار میلیارد تومان بدهی است که این اعداد حاکی از این است که بخش قابل توجهی از ارزش دارایی شرکت‌ها از طریق بدهی تامین مالی شده و ۱۶۶ هزار میلیارد تومان مربوط به حقوق صاحبان سهام است. فطانت ادامه داد: اگر ما حقوق صاحبان سهام را با ارزش بازار مقایسه کنیم، ارزش شرکت‌ها کمتر از دو برابر حقوق صاحبان سهام و حدود ۷/۱ برابر است. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص ارزش دارایی‌های فرابورس گفت: جمع دارایی شرکت‌های فرابورسی ۸۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است که بخش بدهی‌ها به رقم ۶۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان می‌رسد و جمع حقوق صاحبان سهام ۲۱ هزار میلیارد تومان است.

افشای اطلاعات بنگاه‌های اقتصادی دولتی و شبه دولتی
سخنگوی سازمان بورس در ادامه به مصوبه مجلس در خصوص افشای اطلاعات شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی دولتی و شبه‌دولتی اشاره کرد و گفت: براساس این مصوبه مجلس، برخی از شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی موظف هستند اعداد و ارقام خود را به بورس اعلام کنند. وی ادامه داد: موسسات مالی، نهادهای عمومی، نظامی و سازمان‌ها و موسسات خیریه، نهادها و سازمان‌های وقفی، تمامی صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشگری وابسته به دستگاه‌های اجرایی که در این مصوبه ذکر نام شده است به افشای اطلاعات مالی از طریق بورس ملزم شده‌اند، مگر آنکه به صورت خاص بتوانند از شورای‌عالی امنیت ملی مجوز برای عدم افشای اطلاعات بگیرند. فطانت با بیان اینکه با وجود اینکه از ۱۵ بهمن سال گذشته این نهادها و بنگاه‌ها به اجرای این مصوبه ملزم شدند اما تاکنون هیچ‌کدام از این بنگاه‌ها و نهادها اطلاعات خود را به سازمان بورس اعلام نکردند، اظهار داشت: ما فرصتی را در نظر گرفتیم که این بنگاه‌ها و نهادها اطلاعاتشان را به صورت کاغذی یا الکترونیک ارسال کنند چون در فصل مجامع این شرکت‌ها قرار داریم و صورت‌های مالی در حال آماده شدن هستند.

انتشار مستقیم اطلاعیه‌ها
در کدال
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه از این پس ناشران اطلاعات خود را به صورت مستقیم در سامانه کدال منتشر می‌کنند، اظهار داشت: اطلاعات ناشران پیش از این به صورت غیرمستقیم دریافت و بعد از کار کارشناسی یا در صورت نیاز بعد از اصلاح ظرف مدت کوتاهی منتشر می‌شد. اما از این پس اطلاعات ناشران به صورت مستقیم در سامانه کدال منتشر می‌شود و بررسی‌های سازمان بورس پس از انتشار اطلاعات انجام می‌شود. وی با بیان اینکه این امکان از ابتدای خردادماه اجرایی می‌شود، گفت: در این خصوص لازم است مدیران و اعضای هیات مدیره شرکت‌های بورس با دقت بیشتری به انتشار اطلاعات اهتمام بورزند و هرگونه مشکلی در نقص اطلاعات وجود داشته باشد، مسوولیت آن به عهده اعضای هیات مدیره و مدیران شرکت‌هاست. فطانت با بیان اقدامات زیرساختی که تاکنون انجام شده، گفت: اصلاح حجم مبنا و انتشار شاخص‌های متنوع از جمله اقدامات زیرساختی بود که در جهت بهره‌وری بیشتر بازار انجام شد و در ادامه این اقدامات دامنه نوسان از ابتدای خرداد یک درصد افزایش پیدا می‌کند. بدین ترتیب دامنه نوسان شرکت‌های بورسی هم مانند شرکت‌های فرابورسی با پنج درصد نوسان مثبت و منفی معامله می‌شود.

انتظار تقسیم سود ۴۰۰۰۰ میلیارد تومانی
سخنگوی سازمان بورس گفت: سود شرکت‌ها تا تیرماه اعلام می‌شود و انتظار می‌رود عددی بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان توزیع می‌شود. بنابراین می‌توانند افزایش سرمایه شرکت‌های خود را برای تامین مالی بنگاه‌ها به چرخه بیندازند و از بازار سرمایه برای تامین مالی استفاده کنند. فطانت به سهولت در فرآیند انتشار اوراق اشاره کرد و گفت: برای انتشار اوراق شرط ضمانت بانکی حذف شده و فرآیند آسان‌تری برای انتشار اوراق در اختیار شرکت‌ها قرار گرفته است تا بتوانند بدون ضمانت بانکی با شرایط سهل‌تری از طریق بازار و ابزارهای متنوع معاملات خود را انجام دهند. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: افزایش قیمت نفت، مذاکرات هسته‌ای و کاهش نرخ سود بانکی خبرهای خوبی است که امید می‌رود آثار و نتایج خود را در بازار بگذارد تا بتوانیم شاهد رونق بیشتری باشیم.


منتفی شدن عرضه‌های اولیه تا پایان خرداد
همچنین محمد فطانت درباره برنامه سازمان بورس در خصوص عرضه‌های اولیه گفت: عرضه اولیه تا پایان خردادماه در بورس و فرابورس نداریم اما کلیت عرضه اولیه به عنوان یک حق برای شرکت‌های سهامی عام که راغب به حضور در بورس هستند، قائل هستیم. وی با بیان اینکه صف طویلی از شرکت‌هایی که تمایل به حضور در بورس و فرابورس دارند، ایجاد شده است، افزود: عرضه اولیه به نشاط بازار کمک می‌کند علاوه بر اینکه بخشی از پویایی بازار به ورود شرکت‌های جدید بستگی دارد و به شکل کلی عرضه اولیه شرکت‌ها را مثبت می‌بینم. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از سیاست‌های سازمان در خصوص عرضه اولیه شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ‌ها خبر داد و گفت: این عرضه‌ها می‌تواند به شفافیت بازار کمک کند اما فعلا تا خردادماه هیچ‌گونه عرضه اولیه‌ای صورت نمی‌پذیرد.


عارضه‌ای به نام حقوقی‌ها
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به رفتار شرکت‌های حقوقی در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: در سال‌جاری حمایت اشخاص حقیقی از بازار بسیار خوب بوده و حجم عمده خرید و فروش‌ها توسط حقیقی‌های بازار صورت گرفته است اما با نگاهی به روند معاملات از ۱۷ فروردین‌ مشاهده می‌شود که رفتار برخی حقوقی‌ها بر بازار اثرگذار و نابهنگام بوده است. وی با اشاره به اینکه ابزاری در اختیار سازمان به منظور جلوگیری از خرید و فروش حقوقی‌ها وجود ندارد، تصریح کرد: بازار نسبت به این موضوع که حقوقی‌ها در یک ساعت خاص خرید و فروش‌های خود را انجام دهند، عکس‌العمل خوبی ندارد و توصیه کردن به حقوقی‌ها نیز به صورت دایمی صورت می‌گیرد اما آنها نیز حرف‌هایی برای گفتن دارند. محمد فطانت با بیان اینکه رفتار حقوقی‌ها در برخی مواقع یک عارضه جدی در بازار سرمایه است، افزود: اخلاق به عنوان یک تئوری در دنیا مطرح است و باید در کنار قواعد و ضوابط قرار گیرد و این کار هم تا به امروز صورت گرفته و جلسات متعددی با حقوقی‌های بازار سرمایه برگزار شده است. وی ادامه داد: در برخی موارد تنها ابزار اخلاق، کار ساز نیست و نیازمند ابزار دیگری هستیم تا در شرایط ویژه بازار از عرضه‌های پرحجم خودداری شود.


تشکیل کانون سهامداران حقیقی
سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص تشکیل کانون سهامداران حقیقی گفت: کانون سهامداران حقیقی اسمش را نباید کانون گذاشت چون یک نهاد خود انتظام است و یک تشکلی که باید مجوزش را از وزارت کشور بگیرد و بهتر از بحثهای سیاسی اجتناب کند. وی افزود: بعد از تشکیل اینگونه NGOها سمت و سوی حرکت آنها مشخص نیست و در صلاحیت ما نیز نیست بنابراین چه سلبی چه ایجابی در این خصوص نظری نداریم اما در صورت پایهگذاری آن سازمان بورس با آن همکاری میکند، چون تشکیل این NGOها فضای مناسبی را برای رشد پایدار ایجاد میکند که فارغ از موضوعات سیاسی که در صلاحیت و حیطه کاری سازمان نیست، همکاریهای لازم انجام میشود.